Oldtimers in Wallonië niet naar keuring

acce-201836_edit

De chaos is compleet. Het Waals Gewest heeft een eigen oldtimerregeling goedgekeurd. En die is anders dan de Vlaamse...

Want in Wallonië is er zoiets als 'voertuigen met een historisch karakter' in het leven geroepen. Dat is de omschrijving voor een voertuig dat ten vroegste dertig jaar geleden geproduceerd werd en dat op dit moment niet meer in productie is. Ook moet het voertuig in originele staat zijn. Maar hoe ze dat gaan controleren, wanneer die voertuigen vrijgesteld zijn van keuring ...

Opgelet: in Vlaanderen gelden andere regels voor de keuring. Deze bekijk je hier.

30 jaar

Wiens voertuig ouder is dan 30 jaar en ingeschreven is op een gewone nummerplaat, moet nog altijd jaarlijks naar de keuring. Wie op een O-plaat is ingeschreven gaat om de 2 jaar. Wie daar het 'historische karakter' respecteert, is vrijgesteld van keuring.

Voor voertuigen tussen de 4 en 30 jaar oud gelden de normale regels voor de keuring. Dat wil zeggen: om de twee jaar tot hun zes jaar, nadien jaarlijks.

in de overgang

Voor voertuigen ouder dan 25 jaar maar jonger dan 30 jaar is er een overgangsmaatregel van 36 maanden, wat betekent dat de eigenaars van een voertuig van meer dan 25 jaar oud, 3 jaar de tijd hebben om zich aan te bieden om een geldige groene keuringskaart te bekomen. Van zodra het voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt heeft, zal het historisch karakter van het voertuig door het keuringsstation bepaald worden.

Meer info vind je op de website van het BFOV. De wettekst vind je hier (PDF-document).

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Wim 16:03
afbeelding van Wim

wat een klucht...

Jonathan 16:24
afbeelding van Jonathan

Amai zeg dat wel!
Tis enkel weer in Vlaanderen dat ze het geld uit onze zakken willen kloppen...
En de keuringcentra hebben het nog niet druk genoeg in Vlaanderen.

Kben benieuwd met wat ze in Brussel voor de boeg gaan komen, waarschijnlijk nog iets totaal anders dan de rest...
Een Europa my ass :-)

Willy Cornille 10:10
afbeelding van Willy Cornille

Wat betreft de nieuwe regeling voor keuring oldtimers heb ik géén probleem. Zij die beweren dat hun wagen pico bello is hebben niets te vrezen, die 45 euro voor de keuring zal de zaak niet maken. Het zijn de daily drivers in woon- werk verkeer ( géén gepensioneerde ) die er misbruik van maken als enig vervoermiddel. Tot voor kort had ik 4 oldtimers, allen netjes ingeschreven als oldtimer, nu nog 1 doch ingeschreven als oldie maar met een gepersonaliseerde oldtimer plaat. Dus zonder doe 0. Ben zelf 69 jaar en gelukkig werk ik niet meer. De goede tijd voor oldie's is stilaan aan het uitdoven net als zijn prijzen.

suskewiet 17:36
afbeelding van suskewiet

Kunnen ze Oost- en West- Vlaanderen ook geen aparte regels geven ? ;-)

Pardo 04:42
afbeelding van Pardo

Veiligheid? Nog nooit ongelukken gelezen of gezien door technisch falen van een oldtimer van 100 jaar oud.

Serhat 16:17
afbeelding van Serhat

Ik denk dat er meer doden vallen met de al elektronica op de wagen, enkele jaren geleden is er iemand gestorven door cruise control wat niet af ging. Met een auto van 100jaar oud kunt ge niet sneller als 80-90 gaan, als je dan nog doodblijft dan kun je beter de fiets nemen. Heb op 4jaar tijd maar iets meer als 100km afgelegd, en nu moet ik voor die 25km per jaar naar de keuring door zo lompe gevallen gelijk u

Hendrik 20:50
afbeelding van Hendrik

België, het Albanië van het Noorden..

Lowieke 09:10
afbeelding van Lowieke

Er zal ook nog wel een achterpoortje te vinden zijn om als Vlaming de oldtimer te laten registreren/keuren in Wallonië. Wie zoekt die vindt...

GLENN 10:18
afbeelding van GLENN

Je kan je voertuig om het even waar in België laten keuren, althans dat is me altijd verteld. Als het ondertussen nog federale materie is, want hier in dit apenland weet je nooit.

Tony verheyen 20:34
afbeelding van Tony verheyen

this om u krom te lachen meer kan ik er niet op zeggen

Samet C 23:32
afbeelding van Samet C

Dit is toch niet meer normaal...
Schrap die wetgeving volledig weg of voer ze tegoed uit voor iedereen......
We kunnen dit toch ni meer blijve slikken, heb 2 dagelijkse wagens en 4 oldtimers, ze hebben het goed naar de klote geholpen voor de liefhebber.
1st waren de oldtimers flink duur mede omdat ze ni meer naar de keuring moesten, en nu zijn ze te koop voor een appel en een ei.

4g63 10:03
afbeelding van 4g63

Dus ik koop me één van de zeer vele pareltjes van een w124 model, of nee, ne w126 500sec ineens, schrijf 'm in Wallonië in en garagist bepaald jaarlijks de veiligheid van uw wagen? (word trouwens tijd dat garage dat doet)
En verder geen gekwetter genre 'Uw stuurstang heeft 2 cm speling?' (Ook al houd die het nog 40j vol; kon het ni laten ;) )
Met LEZ zie k het wel in orde komen, enkel nog kiezen welke beauty w124,126.
:)

Ph 14:17
afbeelding van Ph

Wat zitten juli daar over te lullen zeg ik vind dat goed dat ze naar de keuring moeten moeten met een andere auto ook naar de keuring oud of nieuw dat doet er niet toe je rijd toch ook op de weg er mee dan moet je als ieder een je wagen latten keuren ik vind dat geel normaal en niet zeggen we rijden niet veel hij rijd ook niet veel ik zie ze altijd rijden

Taaf 16:18
afbeelding van Taaf

Ph...u weet niet waarover u praat ...het zijn de daily riders die het systeem naar de kloten hebben geholpen en waarmee ze dagelijks mee rondtoeren als gewoon voertuig...deze die dit hebben veroorzaakt hebben alles naar de kloten geholpen ....daar dan ook nog eens bij dat het grootste deel in brussel en wallonie daarvan rondrijd rn daar bepalen ze van een volledige andere wetgeving ....! Dus ik begrijp ieders frustatie die een echte ildtimer liefhebber is in hart en nieren en zich wel altijd aan deze regels heeft gehouden ....dus ph vooraleer je iets zegt weet waarover u praat ...ennik wil u yitnodigen dat mijn oldtimer in betere staat verkeerd dan u dagelijkse wagen ...dit om maar te zeggen dat een echte oldtimer liefhebber zijn bolide zeer goed verzorgt.

Tonny 18:52
afbeelding van Tonny

Hey Taaf,
Helemaal correct en terecht wat je zegt. Ben zelf ook liefhebber en idd als ik rondom mij kijk staan mijn 2 klassieke bolides in veel betere onderhouden staat dan wat ik dagelijks op de baan zie. Een echte liefhebber gaat dan ook voor perfectie en vernieuwd alles wat nog maar licht versleten is tot die automatisch nieuw is... verder maak ik mij eigenlijk daarom geen zorgen jaarlijks naar de keuring te gaan, werk zelf aan men auto’s en zijn beide blanco gewone keuring gekeurd geweest...
voordeel van deze maatregelen is dat de profiteurs van het systeem om goedkoop te rijden met hun wrak van ouder dan 25 jaar stilletjes aan van de baan zullen verdwijnen en op schroot zullen gaan

jac broers 07:38
afbeelding van jac broers

We hebben o platen: 100 % mee eens!

andre123 16:35
afbeelding van andre123

ik treed ph bij,keuring voor iedereen.
wie niet veel rijd met een auto van 5 jaar met ook naar de keuring,
en taaf als u oldtimer zo goed in orde is,wat is dan het probleem?

Dominique 16:56
afbeelding van Dominique

Het probleem is niet zozeer de keuring, maar om de 5 jaar gaan. Als ze het nu zetten voor om de zoveel kilometers naar de keuring. Dan heb ik er geen probleem mee. Mijne grand prix maakt maar 500 km per jaar, dus na 5 jaar moet ik naar de keuring voor 2500 km. En op de keuring weten ze wel altijd iets op te merken, ik heb een remsysteem van een dodge charger 2016 onder mijne ‘68 charger steken en geloof maar dat ze daar moeilijk over doen, terwijl dit de veiligheid toeneemt

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws