Lage aantal laadpalen in Europa baart ACEA zorgen

bmw-225xe-pluginhybrid-active-tourer-rijtest-16

Nu de zomervakantie haar intrede gemaakt heeft, kunnen we allemaal even tijd maken om cijfertjes te kijken. Hoe zit het met de verhouding elektrische auto/laadpaal, bijvoorbeeld? de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) deed een onderzoek.

De belangenvereniging komt daarin tot de conclusie dat er stilaan te weinig laadpalen zijn voor het aantal elektrische wagens in Europa. Daar komt nog eens bovenop dat de palen die wél geplaatst worden, ongelijk verdeeld zijn over de landen van de unie. Tegen 2025 wil de Europese Commissie zowat 2 miljoen laadpalen voor elektrische voertuigen. 7 jaar voor de deadline zijn er 100.000 geplaatst.

Van die 100.000 stuks bevindt 76 procent zich in vier landen; Nederland (28%), Duitsland (22%), Frankrijk (14%) en het Verenigd Koninkrijk (12 procent). Zit de VK nog bij de EU? Volgens ACEA alvast wel. In Cyprus vind je maar 36 laadpalen, in Griekenland 38. België heeft met zijn 1.765 palen 1,7% van het totale aantal.

Onderstaande kaartje geeft een idee van de verdeling van de laadpalen in Europa. Op de website van ACEA vind je de interactieve versie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
andre123 18:56
afbeelding van andre123

ten eerste,als ze die 2 miljoen willen halen zullen ze toch wakker moeten worden,waarom geen verplichting om bij nieuwbouw of renovatie van openbare gebouwen een paal te voorzien?die 1500 euro op een project van vaak miljoenen gaan het verschil niet maken.
uiteindelijk verdienen ze nog per kwh.

ten tweede bij de uitbating van tankstations langs de snelweg,snelladers aanmoedigen,ongehoord dat er nog stations zijn die hierop niet voorzien zijn,die betalen zichzelf wel aan de hogere electriciteitsprijs en shop of restaurantbezoek,benzine en dieselwagen rijden toch in 1 ruk door.
ten derde motiveer de horeca!!!!!!!!

JL 16:03
afbeelding van JL

De auto-industrie doet er alles aan om de massale uirol van EV's te vertragen. Omdat de oude investeringen in verbrandingsmotoren zoveel mogelijk moeten renderen. En ook omdat ze niet klaar zijn, enkele merken uitgezonderd.

"Er is geen vraag want er zijn geen laadpalen" Tja, misschien zijn er ook geen laadpalen omdat er weinig EV's zijn. Laadpalen zijn een markt zoals een ander.

"EV's zijn nog te duur." Tja, massa-productie zou al wat helpen. En niet iedereen heeft een EV nodig die meer dan 250km bereik heeft. Voor de enkele keren per jaar dat je meer nodig hebt, kan je ook een andere wagen huren. Heeft Toyota of Nissan al niet zo'n systeem?

andre123 16:28
afbeelding van andre123

of ze er alles aan doen om te vertragen durf ik betwijfelen,minder promoten wel,
maar wat heeft het voor zin om iets te promoten als je nu al met levertijden van een half jaar. en meer zit.zie maar wat tesla doormaakt.
trouwens verkopen is 1 zaak,service een andere,waar gaan ze op korte tijd al die bekwame techniekers halen als je weet dat het nu al een probleem is?dan liever de rustige uitrol.
het tekort aan laadpalen is erg streekgebonden,van de kempen naar de kust geen probleem,ardennen wordt al ander verhaal.
natuurlijk moet er blijvend geinvesteerd worden om de te verwachten uitbreiding van het aantal voertuigen te kunnen volgen.elke extra paal blijft welkom zolang ze maar opgevolgd worden,en hier durft het schoentje wel eens wringen,maandenlange defecten zijn veel vervelender als je erop rekent.
gebruik van parkeerplaatsen door niet ev komt helaas nog teveel voor,wordt ook niet genoeg opgevolgd.
plug in hybride's die een plaats bezet houden terwijl de batterij allang vol is ,nog zoiets....
makkelijk parkeren he ,maar zij kunnen wel zonder electriciteit(gisteren nog meegemaakt)
besluit:dus ja er is nog werk aan de winkel,maar t'is niet al negatief.
ik ben een tevreden pionier

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws