Dankzij het nieuwe handelspact tussen Europa en Japan wordt het binnenbrengen van Japanse wagens en onderdelen een serieus stuk goedkoper. Een goede zaak voor Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi, Suzuki, Subaru en Mazda... maar hopelijk ook de klant.
De EU heeft een nieuw handelsakkoord met Japan afgesloten en daarbij was er ook aandacht voor de auto-industrie. Daarbij is besloten dat Europa tien procent minder taksen op geïmporteerde wagens zal heffen en 3 procent minder op de meest auto-onderdelen. Klinkt banaal maar voor grote automerken zoals Nissan, Mitsubishi, Mazda, Subaru, Toyota, Suzuki en Honda gaat het al snel over miljoenen. Ook toeleveranciers zoals Denso, Aisin, Seiki en JTEKT (die ook materiaal leveren voor Europese wagens) profiteren van het nieuwe pact.
In een eerlijke wereld zouden Japanse wagens daardoor binnenkort een beetje goedkoper worden, idem voor het onderhoud door de lagere kost van de onderdelen. Alleen is het maar de vraag of de Japanse merken de nieuwe winst niet in eigen zak gaan steken. In de realiteit zal de uitkomst ergens tussen beiden liggen. Want meer marges voor kortingen en toch meer winst. Iedereen blij.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 22 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden