"hyperlage-emissiezone" op komst

hyper-lage-emissiezone

Na de lage-emissiezone (LEZ) heeft de Vlaamse overheid besloten dat steden ook een super-saiyan-mega-hyper-lage-emissiezone op poten mogen stellen. Verboden terrein voor álle diesel- en benzinewagens, ongeacht hun leeftijd. De beslissing werd genomen tijdens de superministerraad vorige week.

Met de lage-emissiezone (LEZ) kregen steden een eerste wettelijk kader om auto's te verbannen, gebaseerd op de leeftijd van het voertuig en de aandrijflijn. Tijdens de ministerraad van vorige week werd echter besloten om steden nog een extra wapen te geven tegen de vervuilende automobiel; de hyperlage-emissiezone. Een zone waar diesel- en benzinevoertuigen gewoonweg niet welkom zijn, ongeacht hun leeftijd.

Die zone's (HLEZ (patent pending)) zullen het speelterrein worden van fietsers, voetgangers en auto's op elektriciteit of waterstof. Ook plug-inhybrides zijn volgens Minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) welkom in de zone. Bedoeling is om steden zelf de kans te geven om de overgang te realiseren. Door bijvoorbeeld eerst een LEZ te introduceren en dan stelselmatig over te gaan naar een HLEZ.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
suskewiet 16:59
afbeelding van suskewiet

flatulente personen in de HLEZ zone zullen gas boetes krijgen !

Benny Mee 01:25
afbeelding van Benny Mee

Zoiets noem ik een 'rijkentaks', de gewone Yann Modael kan niet meer met zijn auto rijden ten faveure van de steenrijke burgers....

Gerard 08:41
afbeelding van Gerard

Welke zijn de alternatieven? Geen! Eerst de industrie verplichten iets anders uit te werken en dan kan de overgang gebeuren. Onze politiekers zijn onverantwoordelijke idioten die hun voeten vegen aan het volk.

Hendrik 10:01
afbeelding van Hendrik

Hoe lang gaan Belgen deze non-politiek met om de haverklap wisselende regeltjes blijven slikken ? Je koopt iets en een paar jaar later is het verguisd. Eigenlijk gewoon diefstal.

JL 13:22
afbeelding van JL

Gewoon een non-maatregel. Wegens in de komende jaren niet toepasbaar. Tenzij ze het in schoolzones zouden willen invoeren. Of het moet een tijdelijke verkeersluwe zone in een stadscentrum betreffen, bvb. tijdens schoolvakanties.

Veel geblaat, weinig wol beleid. Net zoals alle andere maatregelen die een ander in de verre toekomst mag uitwerken.

Fred 17:49
afbeelding van Fred

Zijn goed bezig,ze ontnemen ons bijna alles,eerst doen ze iedereen benzines,kopen...nu mogen we terug ongerust zijn voor ons toekomstig vervoer middel,ev s zijn voor de rijke en zelfstandigen enz. .plug in bmws,porche,mercedes...bende kiekens...iedereen seffens n burn out veroorzaakt door onbekwaam beleid,

dirk 19:12
afbeelding van dirk

Een nieuwe wagen die zou minstens 20 jaar na eerste inschrijving overal mogen gebruikt worden. Anders zouden ze deze gewoon niet mogen inschrijven. Voor de lage emissiezone's, zou men beter aantal keren dat men zo'n zone mag inrijden beperken. Dus bij voorbeeld een vijftal keren per jaar toegang geven tot deze gebieden zou voor vele (toeristen) zeker een oplossing zijn. Bovendien een uniforme Europese oplossing is in deze materie aangewezen. Dit in vervanging van vignetten, umweltticketten enz...

William janssen 17:16
afbeelding van William janssen

Niet meer gaan winkelen of stappen un deze centra, maatregel zal snel afgeschaft worden.

Stefan Van pellicom 18:15
afbeelding van Stefan Van pellicom

Sterk plan. Mijn vrouw haar auto is al wat ouder dus ze winkelt nu ook niet meer in Antwerpen. Andere mooie winkelsteden genoeg lijkt me.

4g63 21:42
afbeelding van 4g63

In de familie zijn er bij ons die in de LEZ klant waren in winkels, nu niet meer, Mechelen volgt en Lier is aan het voorbereiden, zal van t zelfde worden. Van de week controlekaart gekregen waar tot 2020 opstaat, welja indien daarna niet meer zal 't ofwel motor aanpassen zijn ofwel kom k in die steden niet meer, gewoon uit principe. Andere wagen is uitgesloten, tenzij dit word ingevoerd op Antwerpse ring en alle snelwegen dan verander k direct van mening omdat je dan echt iets doet aan het milieu.
Blijf er trouwens bij dat je owv 'kosten baten' oude wagens niet dagelijks kan blijven inzetten en er hierdoor genoeg vernieuwing komt.

Christian 15:08
afbeelding van Christian

Inderdaad zeer wijze adviezen!! Opsturen naar de ministers!

Fernand 09:06
afbeelding van Fernand

Idd
Alles mag streng en vlug
Maar iemand die heden ter goeder trouw iets koopt mag daarvoor niet gestraft worden
Goed gecommuniceerde rechtlijnige
geleidelijkheid dus

Kirsten 03:16
afbeelding van Kirsten

Wat een broodje aap verhaal en een nog belachelijkere maatregel dan de LEZ. Denken deze ' hoogopgeleiden ' nu echt dat hun zo gezegde luchtvervuiling stopt aan de stadsrand? Zij dromen nat van een onzichtbare muur die alle smurrie vanop snelwegen en onze buurlanden tegenhoudt. Een twintigtal jaren geleden heeft men dieselvoertuigen tot het uiterste gepromoot, iedereen werd aangeraden een dieselvoertuig te kopen omdat het minder ' vervuilend ' is voor het milieu. Motor rijdt zuiniger dus minder uitstoot. Nu komt men aandraven met het tegenovergestelde dus de wind waait werkelijk vanuit alle hoeken bij onze beleidsmakers. Zolang de wind maar uit de hoek komt waar het meest poen te rapen valt.
Mijn 28 jaar oude glimmende dieselvoertuig staat al enkele jaren ingeschreven als oldtimer. Een status waarvan ik erg geniet en apetrots op ben omdat de wagen nog steeds in nieuwstaat verkeerd zonder veel reparaties of herstellingen. Heeft nauwelijks roestvorming en ook de motor loopt nog als nieuw ondanks dat hij reeds +376.000km heeft gelopen. Ik eis daarom dat men mensen die zolang duurzaam met een wagen omspringen een beloning geeft in de vorm van cultuurerfgoed in plaats van ze te stropen en de nek om te wringen door toegang te weigeren tot steden en dergelijke. Maar onze goed betaalde ministers liggen niet wakker van wat het gepeupel denkt en wil. Hun wil is wet en ik leef dik tegen mijn zin in een Europese dictatuur.

Rob H 08:08
afbeelding van Rob H

Eindelijk een exellente beslissing van de politiek !!! Steden worden terug leefbaar ,fietsbaar en veiliger ; ik ben het beu om uw slechtriekende diesel en benzinegeuren te inhaleren;
investering : een fiets met draagtas, groot nadeel , hoe geraken wij van onze olie en tijd verslaving af en van het geklaag en gezaag omdat ze mijn Ottoke afpakken.

Dirk 18:32
afbeelding van Dirk

Volgens mij hebben ze een zonneslag gehad bij de ministerraad.
Maak de economie maar helemaal naar de kloten.

Gunther 20:48
afbeelding van Gunther

Liever een (oude) auto die onderhouden is door een liefhebber , dan een versleten wrak dat aan de euronorm voldoet.
Alsof iedereen een andere - nieuwe wagen kan aanschaffen.
Wat een bende hypocrieten aan de Europese top.
Consumptiemaatschappij

Mathieu 09:08
afbeelding van Mathieu

Wat mij het meeste stoort, is dat men wel verbiedt, maar geen alternatief biedt.
Neem een groot pak wagens weg, steek al die mensen op het openbaar vervoer, en men zal moeten beginnen vechten voor een plaatsje.

Begin eerst met rond de steden openbare, betaalbare parkings te voorzien net buiten de stad.
Zorg dat de mensen daar hun wagen (wat voor aandrijflijn het ook is) daar kunnen parkeren, en met dat ticket eventueel hun tram of bus kunnen betalen.
Mijn vrouw gaat een paar keer per jaar in Antwerpen shoppen, en zij parkeert op de park & ride in Melsele denk ik. En neemt dan de tram. Op 15min staat ze er.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws