Na de lage-emissiezone (LEZ) heeft de Vlaamse overheid besloten dat steden ook een super-saiyan-mega-hyper-lage-emissiezone op poten mogen stellen. Verboden terrein voor álle diesel- en benzinewagens, ongeacht hun leeftijd. De beslissing werd genomen tijdens de superministerraad vorige week.
Met de lage-emissiezone (LEZ) kregen steden een eerste wettelijk kader om auto's te verbannen, gebaseerd op de leeftijd van het voertuig en de aandrijflijn. Tijdens de ministerraad van vorige week werd echter besloten om steden nog een extra wapen te geven tegen de vervuilende automobiel; de hyperlage-emissiezone. Een zone waar diesel- en benzinevoertuigen gewoonweg niet welkom zijn, ongeacht hun leeftijd.
Die zone's (HLEZ (patent pending)) zullen het speelterrein worden van fietsers, voetgangers en auto's op elektriciteit of waterstof. Ook plug-inhybrides zijn volgens Minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) welkom in de zone. Bedoeling is om steden zelf de kans te geven om de overgang te realiseren. Door bijvoorbeeld eerst een LEZ te introduceren en dan stelselmatig over te gaan naar een HLEZ.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden