Oostenrijk experimenteert met 140 km/u op snelweg

oostenrijk-snelheid

Oostenrijk gaat een jaar lang een proefproject laten lopen op de snelweg tussen Wenen en Salzburg. Tijdens dat project zal de maximumsnelheid er opgetrokken worden tot 140 km/u. Volgens de regering kunnen automobilisten hierdoor tijd winnen.

Woensdag 1 augustus (gisteren) is Oostenrijk gestart met een nu al fel bekritiseerde test op de belangrijkste snelweg van het land. Op twee stukken van die snelweg tussen Wenen en Salzburg wordt de maximumsnelheid verhoogd van 130 km/u naar 140 km/u. Volgens Norbert Hofer (FPÖ), Minister van Transport, kunnen automobilisten daardoor tijd winnen. Het proefproject - tot augustus 2019 - moet bewijzen dat een kleine verhoging van de snelheid geen impact heeft op de veiligheid. Indien succesvol kan de nieuwe maximumsnelheid toegepast worden op de rest van de Oostenrijkse autostrades.

Tijdswinst miniem

De oppositie en milieu-organisaties zijn alvast niet te spreken over het proefproject. Het project, dat over zo'n 60 kilometer autostrade loopt zou in ideale omstandigheden (lees: continu 140 kunnen rijden) amper 2 minuten winst opleveren tegenover de 130 km/u die er voordien van toepassing was.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
FLP 12:09
afbeelding van FLP

Perfect! Ik begrijp niet waarom men snelheden maar blijft naar beneden halen. Op wegen met gevaarlijke fietspaden en kruispunten, stadscentrums enzovoort perfect logisch, maar op álle andere wegen, totaal onbegrijpelijk.. Ik betrap me er zelf trouwens op dat ik minder aandachtig wordt als ik bvb op een baan met 2 rijvakken in elke richting en gescheiden door een middenberm aan 70km/u moet voortslenteren. Dan begin je je letterlijk te vervelen en zoek je afleiding.
Dit even terzijde, terug to the point: op snelwegen kan de snelheid best omhoog. Tegenwoordig zijn auto's pakken veiliger/stabieler/... om zulke snelheden vlotjes aan te kunnen zonder enige problemen. 140km/u in een moderne wagen merk je nog niet eens. Een gigantisch verschil t.o.v. diezelfde snelheid in een wagen van 30-40j geleden.

FLP 13:22
afbeelding van FLP

Capaciteit is niet het probleem. Als het druk is kán je gewoon niet snel rijden. Zie Duitsland, dat zijn voor het grootste deel ook maar 2à3 rijvakken, zoals hier. En daar wordt het ook druk hoor, dan kan je gewoonweg niet snel rijden. En op vele plaatsen wordt daarom de snelheid dan gelimiteerd, alleen tijdens de spitsuren.

John 14:54
afbeelding van John

Dynamische snelheden en logisch verstand zouden helpen. Alleen zijn wij belgen hier niet toe in staat en hebben we nood aan elke kruispunt een herinnering aan de toegelaten snelheid.

Dirk De Buyst 17:59
afbeelding van Dirk De Buyst

Als je de maximum snelheid verhoogd, moet je (op snelwegen) ook de minimum snelheid verhogen van 70km/u naar 90km/u. Doet men dat niet dan wordt het snelheidsverschil te groot, zeker op gewone wegen waar er strict genomen geen minimumsnelheid wordt opgelegd. De infrastructuur van de kort op elkaar volgende op- en afritten op autosnelwegen in ons land laat een doorlopende snelheidsverhoging niet toe. Dan zou je snelheidsbeperkingen aan op- en afritten moeten opleggen. Zie je dat al gebeuren in België, met al die kwakkelchauffeurs?

Steven 00:54
afbeelding van Steven

Zeker 's avonds en 's nachts wanneer het kalm is op de baan zie ik geen enkel probleem. En zelfs overdag is het meestal perfect mogelijk wat harder te rijden.

Dynamische borden kunnen de oplossing zijn. 's Nachts pakweg 150, overdag 130 en bij x-aantal auto's per minuut pakweg 120 of zelfs 110.

andre123 06:58
afbeelding van andre123

2 minuten over een afstand van 60 km?????????????????????????????? logisch verstand?????
waar zagen ze over,belachelijk gewoon
bv antwerpen- gent minus 2 minuten,klinkt meer als een promostunt voor de spoorwegen.

C. 19:23
afbeelding van C.

Het gevaar is niet zozeer de veiligheid bij 140km/u, snelwegen zijn hiervoor gemaakt. Wel de grotere snelheidsverschillen tussen het verkeer onderling zijn gevaarlijk. Het blijft een maximumsnelheid, dus je mag ook 100 rijden. Vrachtwagens blijven ook gewoon 90km/u rijden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws