Duitsland: Sjoemeldiesel aanpassen of...

uitstoot

Duitse transportdienst KBA heeft het gehad met de volharders die verzaken hun auto met sjoemeldiesel (gratis) aan te laten passen. De dienst dreigt dan ook de auto's in beslag te gaan nemen als de eigenaars zich niet snel in regelgeving zetten.

Een dreigement van de Duitse overheid (of toch een dienst daarvan) die de laatste eigenaars aanspreekt die vertikken hun auto langs Volkswagen te sturen om hun sjoemeldiesel aan te laten passen. In Duitsland moesten er in totaal 2,64 miljoen auto's terug naar afzender voor de update, vandaag de dag heeft zo'n 5 procent daarvan nog geen stappen ondernomen om hun auto gratis aan te laten passen.

Brengen ze zich niet in regelgeving, dan kan hun auto volgens het KBA wel eens in beslag genomen worden. Hoogstwaarschijnlijk wachten de eigenaars tot het laatste moment omdat eigenaars met een aangepaste "sjoemelwagen" vaak klagen over een merkbaar verlies in vermogen en koppel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
andre123 18:17
afbeelding van andre123

gratis aanpassen,inderdaad,maar wat als er een merkbaar verlies is?
en ja het gebeurt,ken iemand die zen a4 na een half jaar ervoor heeft weggedaan

John 22:07
afbeelding van John

Moest ik de software update kunnen wissen, ik deed het meteen. Niet omwille van verlies van koppel of vermogen, maar omwille van het verbruik. Reëel verbruik zat voor de update tussen de 4.4 en 4.8L /100km. Na de update heb ik geen enkele tankbeurt meer kunnen doen waarbij het verbruik onder de 5L zat. Meer verbruik = minder uitstoot? Klinkt logisch, ... NOT !

tomtom 10:48
afbeelding van tomtom

Als VW een NOX-catalysator gebruikt zonder ureum, dan moeten ze constant extra brandstof verbruiken om die catalysator op temperatuur te houden om correct te kunnen werken, vandaar het hogere verbruik.

De uitstoot is wel degelijk gedaald, alleen gaat het dan over NOX ipv CO2.

Alfred 17:09
afbeelding van Alfred

Tegen betaling zijn er genoeg bedrijven die dat doen... Gewoon de laatste sjoemelversie er op. Maar dan ben je nog een extra keer 'gevangen': betalen om iets ongedaan te maken, niet meer conform uitstoot (voor zo ver dat nu is...) en weg extra garantie op diverse onderdelen.

Jo71 22:09
afbeelding van Jo71

Ik heb mijn Volkswagen zo gekocht. Ik ben niet de fraudeur. Ze mogen hem aan nieuwprijs terugnemen. Maar ik kies ook niet voor aanpassingen waar ik niet van weet welke schade ze zullen meebrengen op termijn. En die zal VW niet terugbetalen. VW belooft geen vermogensverlies of andere schade. Tja... Ik heb ze al eens geloofd toen ik hem kocht.

Alfred 17:11
afbeelding van Alfred

Ze geven 2 jaar (of tot max 250.000 km) extra garantie op diverse onderdelen na de update... Of die garantie zinvol is, is iets anders. De roetfilter die bij velen na de update circa 3x zo vaak regenereert en dus theoretisch 3x zo snel vol geraakt, is bvb al uitgesloten.

JanM 17:26
afbeelding van JanM

VW biedt geen compensatie of iets dergelijks bij minder vermogen of meer verbruik na de update. Ook kan/wil men geen gegevens overleggen wat de waarden zijn na de update. Kortom, de eventuele negatieve gevolgen zijn voor de klant en VW deelt niet mee wat er nu precies opgelost wordt. Ik word er niet blij van.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws