EU legt CO2-target op voor automobielsector

uitstoot-co2

Na lang palaveren door de milieuministers van de EU-landen en gelobby door de auto-industrie is er een compromis uit de mouw geschud. Tegen 2030 moeten nieuwe voertuigen 35% minder CO2-uitstoten dan in 2021. Volgens de industrie nu al een moeilijk haalbare kaart.

Een consensus, die 35 procent. Want de industrie zelf vond 30% al uitdagend genoeg, een deel lidstaten pleitte voor een afname van 40%. Waardoor na zware onderhandelingen in Luxemburg eigenlijk niemand tevreden naar huis trekt. Zo waren Nederland, Denemarken en Ierland de grote voorvechters van 40% of meer. Duitsland vreesde dan weer voor sterk banenverlies in de sector. Kortom; had het land een sterke auto-industrie, dan stond het wat terughoudender tegen de strenge maatregel.

Wat is nu 35%?

De sterke reductie in CO2 bij de auto-industrie past in het plaatje van het klimaatakkoord dat alle lidstaten van de EU hebben ondertekend. Bekijken we even de gemiddelde vlootwaardes, dan zou deze reductie tegen 2030 willen zeggen dat de gemiddelde auto nog maar 62 g/km uit mag stoten. Tegen 2021 moet de gemiddelde vlootwaarde trouwens al dalen naar 95 g/km.

De auto-industrie vreest alvast dat het strenge optreden van Europa banen zal kosten. Of dat de auto zo duur zal worden dat autobezit onder druk staat. Hoe dan ook moeten we ons in Europa aan het klimaatakkoord houden van 2030. Reduceren we de CO2-uitstoot niet via de autosector, dan moeten de lidstaten de winst ergens anders halen. Nog een pijnlijke kantnoot: vorig jaar steeg de CO2-uitstoot in de autosector nog door het verfoeien van de diesel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Fred 14:31
afbeelding van Fred

Wat met de Co2,van...vliegtuigen,boten,tracktoren,grasmaaiers,brommers,doe ze ook co2 taks betalen he,...ps dan mag u wel rijden en of vervuilen,zotte wereld hoor...t zihn zotten....

Jelledr 23:13
afbeelding van Jelledr

Ooit spreken we over hoe fantastisch autorijden wel was. De geur van benzine. Het gebrul van de motor. De fantastische wegligging van sportievere modellen. Als snullen zullen we kijken naar de rijken die zich nog de betere modellen kunnen veroorloven. Triest terug een sector die compleet kapot wordt gemaakt door de marionetten van de elite.

Jelledr 23:26
afbeelding van Jelledr

Btw, in 2010 werden er door de rovers nog milieu kortingen gegeven op diesels.

Er werden er toen massaal verkocht. Zelfs de gepensioneerde opa had een diesel om zijn brood te halen. Herkennen we hier het problem-reaction-solution patroon in? Namelijk auto= vrijheid en die moet aan banden gelegd worden. Dus massaal veel vervuilende wagens verkopen. CO2 probleem creëren. Volk begint te klagen over de luchtkwaliteit. Reactie: fossiele brandstoffen aan banden leggen. Dus op termijn de volledige brandstof aangedreven voertuigen. Dus vrijheid weg. Voor diegenen die nog wakker zijn. Slaap maar rustig verder. Of wordt wakker!

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Meeste CO2 wordt wereldwijd veroorzaakt door koeien. 9%, alleen door de koeien. En dit staat/stond op nr1.

andre123 12:51
afbeelding van andre123

dood aan de koeien!!!!!!
we eten alleen nog vis,de plastiek krijgen we er gratis bij

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws