Oostenrijk maakt handenvrij rijden legaal… Of toch een beetje

2017_renault_symbioz_demo_car

Oostenrijks minister van verkeer Norbert Hofer heeft verklaard dat je voortaan legaal je handen van het stuur mag nemen tijdens het rijden als je auto daarvoor de nodige technologie heeft. Maar enkel onder strikte voorwaarden…

Al vanaf 1 januari 2019 mogen bestuurders van auto’s met een spoorassistent (die de auto actief binnen de witte lijnen op de weg houdt via stuuringrepen) in het Oostenrijkse Burgenland hun handen van het stuur halen. Dat heeft “Verkehrsminister” Norbert Hofer verklaard. Voorwaarde is wel dat je op een snelweg rijdt en dat je het nodige invoegwerk eerst ‘manueel’ hebt gedaan. Ook om van rijstrook te wisselen, moet je je handen op het stuur houden.

Parkeren op afstand

Flauw, hoor. De meeste luxewagens kunnen dat toch al lang? Ja, maar wettelijk gezien is dit niet legaal en moet je als bestuurder steeds je handen op het stuur houden. Als je toch het stuur lost, zal de auto dat detecteren en de spoorassistent uitschakelen. Maar omdat Oostenrijk die laatste verplichting opheft, zouden constructeurs hun auto’s kunnen programmeren om in het Alpenland wat ‘liberaler’ om te gaan met deze verplichting. Daar houdt het niet bij op, want Hofer wil het daarnaast ook legaal maken om je auto zelfstandig te laten parkeren zonder dat je aan boord zit. De enige voorwaarde is dat de ‘bestuurder’ zijn auto nog kan zien. Er wordt daarnaast ook werk gemaakt van een wetgevend kader voor “autonome vliegende toestellen” (lees: drones), die dan virtueel afgebakende ‘luchtwegen’ zouden krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws