EU Gerecht geeft steden macht om diesels compleet te bannen

dieselban belgie brussel europa LEZ

De verwarring omtrent de toekomst van diesels wordt met de dag groter en groter. Het Europese Gerecht heeft bepaald dat steden vrij mogen zijn in de keuze om diesels al dan wel of niet toe te laten, ongeacht de Euro-norm. Waardoor gloednieuwe diesels mogelijks vanaf 2022 niet meer welkom zijn in Brussel.

Uit de assen die heel het dieselgate-verhaal achterliet besloot de Europese Commissie streng op te treden voor de diesel. Om de industrie echter de tijd te geven om aan te passen toverde het een overgangsperiode uit haar hoed. Tijdens die periode mocht de uitstoot van stikstof nog met factor twee boven de norm liggen. Waardoor Euro 6-diesels dus als "proper" mogen worden bestempeld, ook al overschrijden ze dik de opgelegde normen. Dik tegen de zin van grootsteden die kreunen onder de vervuiling. Steden zoals Madrid, Parijs en... Brussel.

dieselban belgie brussel europa LEZ

Die drie streden trokken naar het Gerecht van de EU om die beslissing aan te vechten en kregen gelijk. De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-normen versoepeld voor de automobiel-industrie. Het gerecht geeft de EU nu een jaar om orde op zaken te zetten. Al wordt aangenomen dat deze discussie niet voor 2022 opgelost zal worden, gezien de Commissie nog in beroep kan gaan. Een belangrijke datum trouwens, want vanaf 2022 vervalt de "overgangsperiode" en zijn Europese steden - toch op dit moment - vrij om te bepalen wat wel of niet binnen komt.

Complete dieselban al in 2022

Het gevolg kan zijn dat steden zoals Madrid, Parijs en Brussel daad bij woord houden en vanaf 2022 alle diesels (dus ook nagelnieuwe modellen met dieselmotor) bannen uit het centrum. Is dit het geval, dan wordt aangenomen dat kleinere steden snel zullen volgen. Een watervaleffect dat kan leiden tot het compleet bannen van de diesel in Europa.

dieselban belgie brussel europa LEZ

Grote dupe van heel dit verhaal is de consument, zonder twijfel. Nu al. Want is de diesel eenmaal in 2022 verboden, dan bestaat er geen twijfel meer. Nu een nieuwe auto kopen echter, dat is zoals spelen op de beurs. Want voor je het weet is je investering (lees: restwaarde) verdwenen als sneeuw voor de zon. De consument heeft nu meer dan ooit nood aan duidelijkheid maar Europa lijkt die niet te kunnen geven, gezien het zichzelf wekelijks tegenspreekt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (27)

Plaats een reactie
Mous Ivo 15:43
afbeelding van Mous Ivo

Ik vind het een schande dat men mijn dieselvoertuig dat nog in goede staat is nu plots weigert op de openbare weg. Een alternatief heb ik niet. Electrische wagens die mijn caravan of aanhangwagrn kunnen trekken bestaan niet. Benzine verbruikt een pak meer per honderd kilometer. Het zullen trouwens zij weer zijn die het kunnen betalen die mogen rijden. Wil men eerlijk zijn en de uitstoot halveren dat men dan op pare dagen de voertuigen toelaat op de openbare weg met nummerbord eindigend op een paar cijfer en andersom. Dus voor iedereen gelijk. Het zal wat aanpassen worden maar wedden dat het werkt. Nu zal één groep onder ons, en dat zijn altijd dezelfden zwaar getroffen worden.

Jos D. 17:55
afbeelding van Jos D.

Europa geeft geen zak voor de gewone consument. Ze wordt geregeerd door partijen en lobbygroepen die elk apart willen scoren en de gewone consument kan ervoor opdraaien.

andre123 18:50
afbeelding van andre123

mss eens over nadenken om te emigreren naar china?
blijkbaar zijn er nog een hele hoop die denken dat daar alles is toegelaten.
en nee het is niet mijn bedoeling om welke politieke partij mee te spreken.
dat de consument betaald is altijd al zo geweest,niet alleen in de problematiek,en gelijk welke groep er aan de macht is

Jos D. 09:15
afbeelding van Jos D.

Dat overweeg ik helemaal niet :-)
Ik denk vooral aan de mensen die het minder breed hebben en die een auto nodig hebben voor hun werk. Of aan iedereen die een auto nodig heeft voor zijn werk. Of die zich geen nieuwe of recent 2dehandswagen kunnen veroorloven.
En op ons openbaar vervoer moeten ze al helemaal niet rekenen.
Voor mijn part mag diesel direct verboden worden maar koppel er dan ook een deftig uitdoofscenario aan. Dingen verbieden is gemakkelijk natuurlijk als het jezelf niet treft in je portomonnee.

Michel 18:40
afbeelding van Michel

Dus een voertuig die een groene kaart heeft bij de technisch inspectie mag niet rijden, nonsens. Bussen en vrachtwagens mogen dan wel rijden want die vervuilen helemaal niet.
We vrezen al jaren een blackout iedere winter, maar men zou nu allemaal elektrisch moeten rijden, 't zal leuk worden wanneer iederen om 18u zijn kookplaten, TV, Pc zal opzetten plus twee autos aan de stekker. Back to cavern times oftewel de de Kw prijs x10.

suskewiet 20:24
afbeelding van suskewiet

blijkbaar weet europa nog steeds niet dat de fijne deeltjes van direct ingespoten benzine nog veel fijner én schadelijker zijn ....

GLENN 09:00
afbeelding van GLENN

Om nog maar te zwijgen van het fijn stof verspreid door het gebruik van de remmen op een voertuig. Binnenkort een remmentaks. Of een NBZ (no brake zone) in de steden.

XC 70 20:46
afbeelding van XC 70

Wij diesel rijders betalen veel wegen taks voor in heel België te mogen rijden , dus ook in Brussel . Als wij daar dan niet meer mogen rijden moeten wij dat maar in proces trekken of anders moeten ze ons maar minder taksen laten betalen . Het is momenteel een heksenjacht op de diesel terwijl er deze week nog cijfers zijn gepubliceerd dat de euro 6 dieselmotoren veel zuiverder zijn dan de benzine motoren . Zolang er diesels verkocht wordt zal ik blijven dieselen !

andre123 07:49
afbeelding van andre123

en blijven betalen,uw keuze

andre123 08:12
afbeelding van andre123

mss moeten al diegenen die ziek worden door slechte luchtkwaliteit dat dan ook maar in proces trekkeN,
onlangs nog in de media "1870 doden in belgie per jaar door fijnstof"
of de cijfers kloppen of niet is niet het punt,en ook niet dat dat alleen door diesel komt,
wel dat er IETS moet aan gedaan worden.
maar owee als er aan onze heilige dieselkoe geraakt wordt

Jelledr 21:08
afbeelding van Jelledr

En zo komen we stilaan bij “autorijden alleen nog voor de elite” als het zo doorgaat. T is nu mannekes da we moeten in actie treden. Wij zijn net terug van een blokkade. Vrachtwagens mochten indien ze toestemden een halfuur blijven staan. Er was er slechts één die is doorgereden. Politie was solidair. Hebben enkel de pas gevraagd en voor de rest bleven ze even mee stilstaan. Ook voor hun is het genoeg.

Men kan idd meer werken. Maar dan zal alles blijven zoals het was en nog duurder worden. Mijn eindejaarspremie werd gestort en was dezelfde dag nog opgestookt aan rekeningen, dit was voor mij de druppel!

DFF 07:02
afbeelding van DFF

In 70-er jaren zat ik op technische school.
Toen kregen wij al weet van toepasbare waterstoftechnologie. Waarom werd die niet toegepast denk je, omdat we dan "water" zouden tanken!?

Ger 13:49
afbeelding van Ger

De meeste clowns die tegen Diesel rijden zijn moeten hun mazoet kachel eerst stil zetten eer ze beginnen te jammeren.

Ikke 16:49
afbeelding van Ikke

Ger
Dat is nu eens goed gezegd

andre123 19:57
afbeelding van andre123

de meeste clowns die nu nog niet door hebben dat we met een probleem zitten,zijn egoisten die alleen maar aan hun eigen genot(portefeuille) denken.
en nee ik ben geen groene,geen rijke ,altijd gewoon werknemer geweest die alles zelf betaald,naar eigen vermogen en kunnen,en tevreden is mat wat sommigen marginaal noemen,ik heb geen mazoutstoof ,maar ik ben er wel zeker van dat we deze discutie over enkele jaren niet meer voeren.
ik kan ieders mening nog wel respecteren,maar niet als ze beginnen schelden.

John 09:06
afbeelding van John

Het probleem is niet klimaat of milieu, maar kapitalisme: alles moet geld opbrengen, alles draait om winst maken. Helaas ook in sectoren waar menselijkheid op de eerste plaats zou moeten komen. (Rusthuis, ziekenhuis, mentale zorg, onderwijs, ...)
Alles draait om geld: iets defect, koop iets nieuws, want laten maken kost vaak meer, dankzij onze geliefde merken die liever in China laten produceren, om opnieuw minder lonen te moeten betalen.
Qua klimaat en milieu vrees ik dat dit een zelfde verhaal is: wie wordt hier beter van? Overheden die taksen en belastingen kunnen innen op uitstoot, er is een stevige handel in uitstootrechten, zwaar vervuilen en dan een certificaat aankopen ter compensatie, ...
Rijken worden rijker, armen worden armer, en de aarde blijft de aarde, die regelt zichzelf wel, die kan wel iets aan. En ondertussen worden mensen zand in de ogen gestrooid met 'computermodellen' over zeespiegelstijgingen e.d.
Geen probleem met mensen die dit verhaal wel geloven, helaas hebben die mensen vaak niet hetzelfde begrip voor mensen met een andere mening. Het zijn ook wel meestal die die dan het hardste staan te roepen om 'tolerantie'.
Just my 2 cents :-)

andre123 09:13
afbeelding van andre123

inderdaad ,ieder zijn mening,maar de andere kant begint ook te roepen hoor,ik ben al vaker uitgemaakt voor groene,rechtse ,linkse en meer van dat fraai's.... terwijl politiek me gestolen kan worden,(90%zijn gewoon machtwellustigen of bedriegers)ik nooit lid geweest ben van welke partij of organisatie dan ook.
ik kom op voor mijn mening,en probeer ze te verdedigen,net als alle anderen,en mijn mening is nog altijd rij achter een diesel die niet 100% in orde is en hij stinkt of hij nu oud is of niet.
en nee het is niet alleen diesel die stinkt....................

Ikke 16:45
afbeelding van Ikke

En hoe zit het met de overheid wagens vuilnis wagen gemeente wagens tractoren machines enz daar wordt weer een uitzondering voor gemaakt zoals in Antwerpen de auto's van de politie

Techno Patat 08:58
afbeelding van Techno Patat

Dat zijn dingen waar geen alternatief voor is maar waar er ook al strenge emissie eisen op gelden!

Waar ik niet bijkan is dat er geen enkele emissie eis is op boten. Die stoken vlotjes meer dan de auto’s, vliegtuigen kunnen voor 50€ vliegen naar andere kanten van europa en Richard Branson kan raketten testen om dan 15 minuten gewichteloos te zijn?

Een beetje kuisen in die uitstoot zal veeeeeel meer uitmaken dan een electrische auto nemen ipv een diesel... Maar dat zijn mannen met geld die de politiekers stillekes de andere kant laten opkijken.

Met mensen die zeggen dat ze de wereld redden door electrisch te rijden lach ik eens goed, van politiekers die zeggen dat ze de wereld redden heb ik darentegen veel hartzeer. Portefeuilles vullen ipv de wereld redden is al wat ze doen...

andre123 09:40
afbeelding van andre123

er zijn ook mensen zonder veel geld die electrisch rijden.
alleen daarmee ga je de wereld inderdaad niet redden,maar tis wel een begin,
uitvluchten zoeken in boten vliegtuigen raketten en ander spul verandert niets behalve mss uw eigen gemoedsrust(ik hoef niks te doen want die of dat doet het ook niet.................)
voor de rest kan ik uw redenatie wel volgen,maar rome is ook niet op 1 dag gebouwd

Techno Patat 13:53
afbeelding van Techno Patat

Nee hoor da’s niet voor mijn gemoedsrust :)! Ik slaap gerust hoor ‘s avonds! Ik hou het al bij seizoensartikelen en shop lokaal en duurzaam ipv goedkope prullen uit china te laten overvliegen... Daarmee bespaar ik al zeker meer co2 dan dat mijn AMG op het einde van zijn leven uitstoot tegenover uw Tesla :D! Waarmee ik je nu niet wil beschuldigen van dat wel te doen natuurlijk ;-).

Maar ik vind het echt frappant dat 1/6e van de wereld zijn co2 wordt veroorzaakt door de Chinese Coal Mining company en wij hier met een ganse industrie moeten jaren ontwikkeling doen om 2 gram co2 per kilometer te besparen...
moest Europa eventjes op zijn tanden bijten en zeggen dat er amper nog iets europa binnenkomt dat gemaakt wordt via die steenkoolcentrales en op zoek gaat naar duurzaam gemaakte alternatieven valt China uiteindelijk wel op z’n knieën en gaan ze er iets aan doen:

https://p-magazine.be/een-bedrijf-zorgt-voor-ruim-veertien-procent-van-w...

Ik herinner me ook een artikel uit het ter ziele gegane P-Magazine op papier van een eindproject van een student die een computer gestuurd zeil(tje) met een hoop sensoren op een containerschip geplaatst had en de data verwerkt heeft naar bespaarde co2. Zijn belachelijk klein zeil kwam al overeen met enkele tientallen ton bespaarde co2 per jaar. Kan je bedenken wat een ganse industrie daarmee kan bereiken :)...

andre123 14:50
afbeelding van andre123

ne tesla kan ik mij ook niet veroorloven hoor.
typisch dat dat altijd het eerste is waar men aan denkt.
de mijne komt niet eerst met de boot van amerika,of azie dus die co en of roet heb ik ook al bespaart..
shoppen die ik ook al niet bij ali baba bv,ik ben nooit een voorstander geweest van verre afstandshoppen,of van chinees spul,alhoewel je moet toegeven dat daar wel degelijk een en ander beweegt,terwijl men hier weinig meer doet dan discuceren en ruzie maken.

Techno Patat 10:13
afbeelding van Techno Patat

Ik doelde niet persé op u hoor Andre! Ik ben niet iemand die discussies op de persoon gaat aangaan. Over het onderwerp heel graag maar op de persoon is ronduit zwak :-). Ik wil hier dan ook geen discussie starten over wie van ons 2 het meest uitstoot en bespaart ;-)!

Tuurlijk beweegt er heel wat, maar toch weigeren ze stelselmatig van enig pact te tekenen. Omdat ze ook wel weten dat ze hun lage kostprijs en hoge capaciteit niet kunnen halen terwijl ze het milieu redden. Nu kiest de gewone burger/het gewoon bedrijf voor z’n portefeuille. Dat is enigszins normaal.
Aan europa/de politiek dan toch om te zorgen dat dat oneerlijke voordeel weggewerkt wordt voor de milieubelastende productie en dat een groene en lokale productie terug interessant wordt. Dat is eventjes tanden bijten en daar maak je u niet populair mee maar dat maakt wel een veel groter verschil dan de auto industrie zwaardere regels op te leggen :-)!

Marcel Ruymaekers 13:31
afbeelding van Marcel Ruymaekers

allemaal ok
maar wat vliegt er boven ons hoofd
daar is het drukker dan op de weg en ver bruiken meer dan autos
dan de hout stoven openhaarden pelletkachels vuurkestook buiten
een diesel ryder!17

Jelledr 18:54
afbeelding van Jelledr

Wat met geoengeneering? Nog niet zo heel lang geleden verwensingen naar mijn hoofd gekregen dat ik aan het zwanzen was wanneer ik zei dat via srm de zonnestralen geblokkeerd werden. Nu pas komen ze er voor uit.

We worden massaal belogen, bedrogen en leeggezogen! It’s all about te money! Kapitalisme en globalisme maken de mensheid kapot!

John 07:50
afbeelding van John

Smr staat voor?

GLENN 12:45
afbeelding van GLENN

Solar radiation management (weerkaatsen van zonnestralen). 1 van de vele pistes die onderzocht worden in de strijd tegen klimaatopwarming. Allemaal ideetjes die geopperd worden en onderzocht, oud nieuws en alom bekend. Niet enkel op het dark net ...

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws