Maar liefst 12% van de Belgische jonge bestuurders rijdt minstens één maal per maand onder invloed van drugs. Dat blijkt uit cijfers van VIAS, het Belgische instituut voor verkeersveiligheid. Minder zat meer stoned dus, de huidige generatie jonge bestuurders.
Eén op de acht Belgische jongeren (tussen 18 en 34 jaar) geeft grif toe minstens eenmaal per maand high achter het stuur te kruipen. Dat is misschien wel het meest frappante cijfer dat naar boven kwam uit de alweer zevende editie van de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête uitgevoerd door Vias institute.
Minder alcohol, meer drugs
De jarenlange campagnes tegen alcohol van de overheid lijken dus hun vruchten te hebben afgeworpen. Alleen vervangen jongeren alcohol door illegale drugs, zo blijkt. Vooral Brussel blijkt slechte student, want daar gaat het over maar liefst 20% (1 op 5) van de jonge bestuurders die maandelijks high achter het stuur kruipen. In Wallonië gaat het nog over 12%, bij de Vlaamse respondenten gaat het over nog "maar" 7 procent.
"Rijden onder invloed van drugs lijkt daarmee een even groot verkeersveiligheidsprobleem als alcohol achter het stuur te worden", aldus Vias. "Gerichte sensibilisering is nodig, net zoals doelgerichte controles."
Maar eerst een selfie
Ook nog een nieuwe drug aan boord van de automobiel; de smartphone. Bijna 1 op 10 Belgen (ongeacht de leeftijd) zit op sociale media achter het stuur. 6% neemt zelfs foto's tijdens het rijden achter het stuur. Want iedereen weet dat je Instagram-account geen doods moment mag hebben.
Eveneens onbegrijpbaar gezien de moderne techniek in de auto; 1 op de 10 Belgen belt maandelijks nog met de smartphone in de hand achter het stuur. Waardoor ook de smartphone nog een pijnlijk kwaad blijft in de auto.
6.055 Belgische respondenten namen deel aan de 7e Nationale VerkeersONveiligheidsenquête
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden