Betaalbare auto's zullen dupe van EU-regelgeving zijn

Betaalbare auto

De dagen van de betaalbare instapauto's lijken geteld. Want door steeds strengere regels van de EU zowel op veiligheids- als op emissievlak staat de budgetwagen onder serieuze druk. Zelfs bij Volkswagen geven ze grif toe dat betaalbare auto's de komende jaren de grootste prijsstijging zullen kennen door nieuwe EU-regels.

Auto's zijn duur geworden, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar voor elke vlot 30.000 euro kostende hippe hatchback staat er een absoluut koopje om de hoek. Simpelere maar daardoor nog steeds betaalbare wagens. Het is een principe waarop Dacia haar fundamenten heeft gebouwd. Al bieden ook merken zoals Ford met de KA+, Opel met de Karl en Suzuki met de Celerio auto's aan voor mensen die geen zin hebben om duur metaal op de oprit te parkeren.

Exotische materialen = prijsstijging

Die modellen komen echter steeds meer onder druk te staan door de Europese wetgeving. Wat aan de éne kant heb je niet enkel de steeds strengere veiligheidsnormen (getoetst via het Euro NCAP veilligheidsorgaan), aan de andere kant heb je de emissienormen die de komende jaren serieus aangetrokken zullen worden. Het gevolg is dat auto's gebruik moeten maken van duurdere (vaak exotische) materialen om te kunnen blijven voldoen aan de normen.

Betaalbare auto

Zo'n extra filter van 550 euro zal je niet meteen voelen op een auto met een totaalprijs van 64.000 euro, op een auto van amper 9.500 euro is dat een andere zaak natuurlijk. De Volkswagen Group spreekt zich ook uit over de zaak en geeft te kennen dat haar automodellen de komende jaren een opvallende prijsstijging zullen kennen. Vooral betaalbare modellen (denk UP! en Polo) zullen daarvan de dupe zijn. Het is dan ook afwachten of budgetmerken zoals Dacia ook na 2020 nog budgetprijzen naar voor kunnen brengen. Want de CO2, die moet omlaag, waardoor de prijs van de auto recht evenredig naar boven zal gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
andre123 15:01
afbeelding van andre123

bekijk de prijs van dacia,nu en 10 jaar geleden.........
tot op de dag van heden slagen ze erin om meer,moderner en milieuvriendelijker te zijn aan bijna dezelfde startprijs.zelfs met de nieuwe renault motoren.
de eerste logan koste 7500euro,zonder servo of gelijk welke luxe uitrusting,de nieuwe kost 7000 euro incl servo nieuwe motor en extra uitrusting,dus nee ik verwacht niet dat er zoveel gaat veranderen

John 17:51
afbeelding van John

De eerste was zelfs maar 5000€ zonder abs e.d. dacht ik maar dat was hier verplicht waardoor de prijs steeg tot 7500€

andre123 18:12
afbeelding van andre123

de 5000 euro versie is hier nooit ingevoerd.
als ik me niet vergis waren de eerste ingevoerd door cardoen waardoor renault wel verplicht werd om ze zelf in te voeren in belgie,aan net dezelfde prijs als cardoen destijds.
niemand geloofde erin en kijk nu.....beste bewijs dat niet iedereen zit te wachten op die dure wagens

Jelledr 15:36
afbeelding van Jelledr

Dat is gewoon allemaal doelmatig gepland door de vetbetaalde bureaucraten. Zij luisteren en dansen naar de pijpen van een machtsbelustige elite die hen hiervoor vergoeden.

Enkele decennia terug was bijna niemand hiervan op de hoogte. Toen werden die mensen verketterd, nu is dat al veel minder.

Dankzij het internet is het spel van de elite blootgelegd en zullen meer en meer mensen zich keren tegen hun onnozele regels en hun daden veroordelen. Kijk naar Frankrijk.

Doe maar verder vetbetaalde marionetten!

vdsmichiel 16:23
afbeelding van vdsmichiel

Typisch geklaag van de auto-industrie. Al jaren horen we ze zeggen dat auto's onbetaalbaar dreigen te worden door alle vereisten op vlak van veiligheid en milieu. Maar wat is onbetaalbaar ... een leven en een goede gezondheid! Tegelijk zien we inderdaad de prijzen bij gelijke uitrusting niet toenemen!
In dezelfde klaagzang horen we dan meestal ook dat er 'duizenden jobs in de automobielsector op de helling staan' ... Stilaan wat doorzichtig, hoor.

Laurent van Wan 12:38
afbeelding van Laurent van Wan

Bete lezers, La het melken van de automobilist maar op houden en de overheden de scheepvaart en luchtvaart aanpakken daar zijn toren hoge winsten te halen als het gaat om emissie. 1 schip verbruikt bij ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks op volle zee zo'n 262.000 liter kijk maar een hoeveel schepen er dagelijks Antwerpen in en uit gaan. dan is de emissie lez-zone voor auto's een politieke blunder.
Beter dat ze een lez zone voor schepen instellen, daar kunnen ze meer aan winnen in geld en emissie dan is het nog een mooi politiek en zeer maatschappelijk verantwoord goed. en beter dat ze de overproductie van nieuwe auto's aanpakken die nu staan te rotten in zeebruggen ook weer emissie voor productie. dit kan dan terug naar de consument die dan weer meer te besteden heeft d.m.v lasten verlichting., is zo maar even een logische gedachten gang..
Is er iemand die hier punten mee wil schoren, deel 't maar wie weet wordt 't realiteit.

andre123 17:36
afbeelding van andre123

nog een voorbeeldje renault megane 1600 rt 1997 kat prijs 587000bef.
slechts 1 airbag,passagierairbag optie
geen abs
geen airco......................................................
voor dezelfde prijs(zonder rekening te houden met inflatie) heb je nu een full option dacia sandero bv

Mous 10:33
afbeelding van Mous

Het is de bedoeling de auto's zo duur te maken dat enkel de rijken nog kunnen rijden. Het fileprobleem zal zich vanzelf oplossen.

suskewiet 10:39
afbeelding van suskewiet

dit verwondert me niet, denk maar aan dingen zoals TPMS (tire pressure monitor)...verplicht voor het milieu etc... en er komen er inderdaad een hele pak andere aan, met dank aan europa : datalogginsysteem, noodoproepsysteem, alcoholslot,....
Electrische auto's zouden goedkoper moeten worden (eenvoudiger) dus gaat men dat nu al compenseren door er extra brol in te pompen om de prijs hoog te houden.
Autosconstructeurs zijn er niet voor het plezier maar enkel om geld op te brengen voor de grote investeerders...wordt nogal eens vergeten :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws