Volgens Febiac wil CD&V met een “dwangwet” werknemers en werkgevers “met de rug tegen de muur zetten” en hen “fiscaal dwingen om enkel nog zero-emissiewagens in te zetten als bedrijfswagen”. Robbertje vechten in drie... twee...
Want dat zint Febiac uiteraard niet. Het voorstel “dreigt werkgevers en werknemers op te zadelen met een zware financiële kater”. CD&V wil namelijk het Voordeel Alle Aard dat een werknemer moet betalen op het rijden met een bedrijfswagen met verbrandingsmotor tegen 2023 verviervoudigen, terwijl de sociale lasten voor de werkgever zouden verdubbelen, aldus Febiac. De lobbyorganisatie spreekt van een “oververhitte drang tot regelgeving” omdat “we niet weten hoe het aanbod en vooral de kostprijs van zero-emissievoertuigen tegen 2023 geëvolueerd zal zijn”.
Dat is straf, want als belangenvereniging van de auto-industrie zou Febiac beter dan om het even wie moeten weten dat de autosector al jarenlang belooft dat 2019-2020 het kantelpunt wordt waar de elektrische auto betaalbaar zou worden. Dat geeft bedrijven dus nog 3 jaar tijd om hun wagenpark om te schakelen.
Goochelen met cijfers
“Slechts 11 procent van alle personenwagens op onze wegen zijn personenwagens die ook privé gebruikt worden door werknemers of zelfstandigen. De mogelijke effecten voor milieu en klimaat zijn dus beperkt gezien 89 procent van het voertuigpark niet geviseerd wordt door deze maatregelen”, zo beweert Febiac nog. Dat is een bewering waar we meer dan één bedenking bij hebben. De voorbije jaren kwam namelijk meer dan de helft van alle nieuwe voertuiginschrijvingen in ons land van bedrijfswagens, zo leren we uit de cijfers van… Febiac. Dat hun aandeel in het rijdende wagenpark zoveel kleiner is, komt omdat deze auto’s veel sneller (om de drie à vier jaar) worden vervangen dan auto’s van particulieren.
Dat is trouwens een feit dat Febiac zelf heel vaak aanhaalt in discussies over de milieu-impact van bedrijfswagens: omdat deze auto’s van de zaak veel sneller worden vervangen door meer recente modellen, die schoner zijn omdat ze aan de meest recente uitstootnormen voldoen, helpen ze het wagenpark te vergroenen. Maar in deze discussie lijkt dat argument ineens niet meer van tel: nu is de impact van het bedrijfswagenpark plots “beperkt”. We begrijpen dat de sector zich zorgen maakt, maar of het daarom verstandig is om dergelijke ‘oorlogstaal’ te gaan hanteren en de statistieken zodanig te gaan verwringen dat ze dan beter uitkomen, daar stellen we ons toch vragen bij…
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 6 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 21 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden