5 dieselrakkers die niet meer welkom zijn in Antwerpen vanaf 2020

LEZ Antwerpen 2020

Volgend jaar trekt Antwerpen de riem van haar Lage EmissieZone (LEZ) nog wat aan. Waardoor dieselwagens met een Euro 4-norm of lager niet meer welkom zijn. Of het dan over aftandse diesels uit een ver verleden met roestplekken gaat? Niet helemaal. Deze 5 toppers zullen niet meer welkom zijn.

Zijn ze in Brussel nog iets relaxter, dan gaat Antwerpen met de grove borstel door het diesellandschap. Ondertussen is de LEZ al een gekend begrip, volgend jaar, 2020, zal het er nog wat straffer aan toe gaan. Want vanaf dan wordt de norm opgetrokken naar Euro 5 om nog op dieselpeut binnen te mogen. Of anders gezegd; alle diesels met Euro 4 of minder zijn niet meer welkom. Auto's die vaak nog na 2008 van de band rolden en in onze ogen daardoor nog maar net gisteren het levenslicht zagen. Deze 5 populaire en meestal steengoede dieselwagens zijn volgend jaar niet meer welkom in Antwerpen, of je moet een toegangspasje kopen natuurlijk:

BMW X5 3.0 dA xDrive30

LEZ Antwerpen 2020

Voor de prijs van een VW Polo kan je tegenwoordig de tweede generatie X5 op de kop tikken. Nu zijn we de laatste om dit een slimme investering te vinden maar het moet gezegd; met de romige zes-in-lijn-diesel was de X5 gen.2 het hoogtepunt van de X5-familie. Tot 2010 was die zes-in-lijn een Euro 4. Waardoor je Antwerpen city best kan vermijden met deze versies.


Audi A2 1.4 TDi

LEZ Antwerpen 2020

Een ecoridder voor er nood was aan ecoridders, deze A2. Met een ultralicht chassis, geweldige luchtstroomwaarde en motoren die amper brandstof nippen. De zuinigste versie was de dieseluitvoering maar ondanks zijn verbruik van 3 druppels per honderd kilometer is hij verbannen door de Antwerpse politiek. Dan maar een nieuwere A5 diesel met Euro 5 V6 kopen?


Volvo V50 1.6 D

LEZ Antwerpen 2020

Ooit de natte droom voor de leasingmarkt, ondertussen is de V50 in zijn pre-faceliftplunje des duivels voor de LEZ in Antwerpen. De algemene norm is dan ook dat als er een DRIVe-badge achterop hangt, de V50 welkom is in de Lage Emissiezone. Maar check het voor de zekerheid toch nog maar even na bij de aankoop.


Opel Corsa 1.3 CDTI

LEZ Antwerpen 2020

Dé auto die ouders aller lande kopen als leerschoolwagen voor hun bijna 18-jarige nazaten, de Corsa van de 4e generatie. Niet moeilijk als je weet dat je zo'n Corsa voor minder dan een pak melk op de kop kan tikken. Best wel voor de benzineversie gaan, want de 1.3 CDTI, een dijk van een motor trouwens (#Sarcasme), kreeg pas vanaf de facelift in 2011 een Euro 5-plakaat opgeplakt.


Mercedes C-Klasse Break 200 CDI

LEZ Antwerpen 2020

Een auto die je dagelijks nog meermaals op de openbare weg tegen zal komen, een C-Klasse Break van de derde generatie. Een auto die tot 2015 van de band liep en tot ergens rond zijn facelift in 2011 werd geleverd met Euro 4-dieselmotoren. De 200 CDI-uitvoering is een heerlijke kilometervreter... maar volgend jaar niet meer welkom in Antwerpen.

Welke geweldige dieselwagens kennen jullie nog die vanaf volgend jaar niet meer welkom zijn in Antwerpen? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (37)

Plaats een reactie
Anti LEZ 11:20
afbeelding van Anti LEZ

Land Rover Defender van 4 jaar oud, nieuwprijs om en bij de 60k, niet meer welkom in Antwerpen!

Yannick 12:17
afbeelding van Yannick

Zo'n dingen kunnen geen verrassing zijn, toch?

Mijn Mercedes S211 2.2 diesel, als ik de koffer zou uitladen met de motor draaiende denk ik dat ik er na 2 keer achter te lopen naast lig...
Zo'n giftige dingen uit de stadskern weren lijkt me niet meer dan normaal.
Ook al is het een groot ongemak, want ik begeef me nog al is in de LEZ zone
voor het moment.

Dat ik mij van het verbod kan vrijkopen voor een 300euro is ook zo fout als wat.

In Tokyo rijden er geen diesels rond in de stadskern. Dat merk je énorm. (het is er ook veel stiller.)

Patrick Coeman 10:44
afbeelding van Patrick Coeman

Bekijk dan ook even het openbaar vervoersaanbod van Tokyo met dat van Vlaanderen... Ik heb er kennissen wonen en die hebben door het aanbod geen wagen nodig.

Freddy 11:33
afbeelding van Freddy

In Tokyo krijgt je sinds kort overheidssteun als je een ....diesel koopt!
De nieuwe diesels zijn nu eenmaal zuiverder dan de benzine, als je met het klimaat bezig bent koop je dus beter een nieuwe, ja inderdaad, diesel!

eric Van Osselaer 07:53
afbeelding van eric Van Osselaer

Defender van 2015 zou in principe nen euronorm 5 moeten zijn, met DPF.... die mag er nog in tot 2024, dacht ik... Euro 4 is afgelopen eind dit jaar

andre123 13:17
afbeelding van andre123

wie 4 jaar geleden nog een euro 4 kocht,zeker van die waarde,
heeft zich dik in het zak laten zetten of is een ezel die wil dwarsliggen,of gewoon ne stomme kloot.

Bert Troubleyn 11:24
afbeelding van Bert Troubleyn

De vorige Jaguar XJ 2.7D. Een heerlijk romige V6, een (in mijn ogen) heel knappe look en een chassis dat als geen ander veel comfort wist te rijmen met een in zijn segment ongeziene lichtvoetigheid. Bij ons lijken ze van de tweedehandsmarkt verdwenen, in Duitsland vind je ze nog veel.

Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Mijn 10-dagen-geleden-overgelaten-aan-de-garage 1.8 TdCi Ford Focus Francorchamps uit 2007. Zalige wagen, fantastische zetels en een aanvaardbaar comfort met de 18".

Trouwens, Gent is juist hetzelfde vanaf 2020. Ook bijbetalen voor Euro4 vanaf 2020.

Anil 13:18
afbeelding van Anil

De legendarische 1.9TDI van volkswagen!

Ralph 17:09
afbeelding van Ralph

Mijn w204 200 CDI van 2010 was een euro 5. Nog altijd spijt dat hij is ingeruild tegen w205 benzine.

mmm 18:54
afbeelding van mmm

Een wagen die geen 6L verbruikt mag niet meer binnen. What about De Lijn bussen, vrachtwagens...?

Gerrit 06:49
afbeelding van Gerrit

Mijn super zuinige Volvo V50 waar ik nog 15% korting op heb gekregen omdat hij zo ecologisch was mag niet meer in 't Stad. Dan neem ik maar mijn pickup die 3x zo veel verstookt. Die mag er wel in. Ze moeten het mij eens uitleggen! En intussen maken we weer meer CO2, want dat waren ze efkes vergeten. Wat een klucht.

4g63 20:04
afbeelding van 4g63

215gr CO2 en mag tot 2025 overal binnen, collega heeft ook diesel weggedaan, binnenkort bij hem ook LEZ, heeft nu 2.8 V6, 269gr CO2 en mag ook blijven rijden.
Beide stoten amper roet uit want ze verbranden alles, CO2 gehalte is er dan ook naar.

Sven 09:10
afbeelding van Sven

De Lijn investeert de laatste jaren in hybride bussen, om zo brandstof te besparen. Hoeveel er daarvan precies in Antwerpen-Stad bollen kan ik je zo uit het hoofd niet zeggen.

walter de schepper 12:46
afbeelding van walter de schepper

de diesel eerst gepromoot en nu vergruisd in welk land leven we is het dan toch zo dat er meer gekken rondlopen dan normaal denkende

andre123 08:01
afbeelding van andre123

toch niet vergeten dat vele dealers lustig het dieselpromoten hebben meegespeeld,ondanks dat ze heel goed wisten dat er strengere regels en hogere accijnsen op komst waren,alles voor de winstmarge,dus niet alleen de staat zit fout.
zelfs kopers van een diesel om rond de kerktoren te rijden (maar ze kregen wel hun premie) gaan niet helemaal vrijuit.
wat betreft die zware benzineslurpende monsters die dan wel binnen mogen,ok dat is helemaal fout.
maar evenzeer van diegenen die die ondingen kopen.

Mathieu 10:23
afbeelding van Mathieu

Ja, zeg maar op een autosite waar er allemaal liefhebbers met een passie voor auto's zitten, dat ze geen wagen met zware motor mogen hebben.
5j geleden kraaide geen haan naar wat je kocht, en nu moet het ineens allemaal veranderen. Denk je nu echt dat ze het voor uw gezondheid doen?

andre123 19:49
afbeelding van andre123

zeer zeker niet.............
maar 10 jaar geleden wisten de overgrote meerderheid van de verkopers wat er boven het hoofd hing,alleen wisten ze geen exacte datum,ze speelden het spel lustig mee en verkochten een 80 jarige maar al te graag een dieseltje om rond de kerk te rijden.
mijn verkoper heeft (in mijn specifieke situatie) 9 jaar geleden wel afgeraden om een diesel te kopen......
ik ben autofan,en ik ga ook niet altijd met alles akkoord,maar een autofan die niet wist........??????
laat me vrij om daar serieuze vragen bij te stellen.
voor de rest koopt iedereen wat hij/zij wil.
wat niet wil zeggen dat iedereen dat verstandig moet vinden

andre123 19:52
afbeelding van andre123

ik vermoed echter dat een grote groep(ook autofans) destijds gokte op"het zal allemaal wel niet zulke vaart lopen" en nu moeten konstatteren dat het nog veel sneller gaat dan ze toen hadden gedacht.
politiek is nu eenmaal een onbetrouwbaar beestje

Wim 11:21
afbeelding van Wim

Klopt :)

Mathieu 12:07
afbeelding van Mathieu

In mijn ogen zijn het moordenaars. Mensen op kosten jagen, mensen van wie dit hun enige transportmiddel is, hun wagen doen verkopen maar zich geen nieuwe kunnen permitteren,... Dit moet tot drama's gaan leiden. En ik spreek niet enkel over het auto/milieu gebeuren.

Mathieu 12:11
afbeelding van Mathieu

Ik heb mij net een nieuwe benzinewagen gekocht. Moet ik nu ook al beginnen vrezen? Tuurlijk, maar ik vind het héél erg dat ik zo moet leven, met de onzekerheid wat de klootz... sorry, politiekers gaan doen.
Moet ik mij nu schuldig voelen omdat een direct ingespoten benzinemotor eigenlijk vervuilender is dan de nieuwe dielsels?
Enz...

4g63 13:00
afbeelding van 4g63

Gaat om de euronorm hé Mathieu, kans is groot dat de uwe meer roet uitstoot dan die op de oprit hier die 17j ouder is, of bijv diezelfde motor in jongere koets met zelfde specs die dan ineens euronorm hoger is.
Maakt niks uit, cijfertje achter euronorm telt hoe onlogisch ook.
Hybride dingen hebben zich ondertussen al bewezen (batterij houd het bijv 15j vol) en op termijn zal dit één van de weinige betaalbare alternatieven zijn voor alle koetsen.

Mathieu 10:39
afbeelding van Mathieu

Is een Euro 6 hoor, daar niet van. Maar ik bedoelde dat je het toch niet kan weten wat het volgende beleid en het beleid daarna zal zijn. Ik koop me nu een benzine, wie weet wordt benzine binnen 2j duurder en CNG goedkoper. Je weet het toch niet.

andre123 06:43
afbeelding van andre123

persoonlijk geloof ik er geen bal van dat de nieuwe diesels minder vervuilender zijn,de lobbymachine draaot immers op volle toeren,wedden dat ze binnen enkele jaren weer afkomen met een ander verhaal,waarin blijkt dat in de ene meer stoffen van dit of dat zitten dan van de andere.alles wat met verbranding te maken heeft vervuilt ,hoe je het ook keert of draait.
dat geld ook voor hybride,vooral afhankelijk hoe je hem gebruikt.
hybride zie ik eerder als een overgangtechnologie,binnen xxx jaar wil niemand het nog,net zoals ze nu zeveren over diesel.
koop gewoon waarbij je jezelf goed voelt,en wat je kan betalen.

JRE 00:38
afbeelding van JRE

Lekker ironisch dat die 108 gr premiedieseltjes van 2008 nu gemeden worden. Voor mij hadden ze nooit moeten bestaan. Traag, luid en saai.

Mathieu 10:18
afbeelding van Mathieu

Niet iedereen (ongeveer 80%) die zijn wagen zelf moet betalen wil snel en spannend! Maar eerder betaalbaar met comfort en de nodige ruimte.

andre123 19:47
afbeelding van andre123

volledig mee akkoord.zo kan het ook

JRE 14:04
afbeelding van JRE

Vandaar dat ik ook zei "voor mij" ...

Voor mij mag een wasmachine aan de andere kant gerust basic zijn. Ik reageer dan ook niet op wasmachinewebsites dat al die snufjes overkill zijn voor de 98% van de mensen die hun wasmachine zelf betalen.

andre123 08:33
afbeelding van andre123

je kan ook fan van wasmachines zijn die slechts 1400 toeren halen en waarop niet alle snufjes staan.........................
wat jij traag luid en saai vind vind mathieu mss net intressant,en betaalbaar

4g63 13:31
afbeelding van 4g63

Tijd geleden gelezen dat wagens met alle toeters en bellen het langer uithouden, zelf eerst nieuw een standaard gekocht en nu eentje (occasie) met alles erop, huidige heeft een aantal ouderdomskwalen niet tov eerste die hiervoor bijna afgekeurd werd. Raar want fabriek af zouden die toch hetzelfde gemodelleerd worden?

Benji 16:51
afbeelding van Benji

Mitsubischi Pajero december 2011, EURO 4! Toen er nog geen sprake was van LEZ.
Er bestaan systemen om van euro 4 naar euro 6 te gaan. (2200€) Helaas kan dit niet in België. Daar verdienen ze te weinig op!

Pieter E 20:18
afbeelding van Pieter E

Kan zijn dat er zo'n kit is, maar wee uw gebeente als je dat in België durft monteren. Dan gaan die mannen van de keuring weer stijgeren...

4g63 11:57
afbeelding van 4g63

Pajero 's nog niet halfweg, zou zonde zijn m daarom weg te doen.
Word gedaan ze, met w124 modellen doet men dit ook, zelf niet mee bezig dus kan niet meer info geven. Moteurke gebouwd om nooit kapot krijgen dus t is 'm wel waard.

J́ohan 23:19
afbeelding van J́ohan

Nog steeds welkom maar wel extra bijbetalen.

Claude lo 12:26
afbeelding van Claude lo

Zit er nie mee in, wie wil er nu naar zo'n kutstad...

Joris P. 00:31
afbeelding van Joris P.

@Claude Lo : Héla, de beste stad van dit melkwegstelsel niet beledigen hé! Ik rijd overigens als ik eens niet met de motorscooter rij, met een Peugeot 306 benzine rond van 2000 en gelukkig mag ie nog binnen tot 2025. Ja niet meeheulen met de massa, heeft zo zijn voordelen...

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws