Duitse politiek wil anti-SUV-beleid

suv duitsland

Drie Duitse partijen hebben het gehad met ver-SUV-ing van het wagenpark in het land. Want die SUV en crossovers kampen met een hogere CO2-uitstoot en verbruik dan de alternatieven. Via maatregelen willen ze een anti-SUV-beleid op poten zetten.

Het idee komt van drie links partijen in Duitsland. Specifiek gaat het over Die Linke (Extreem links), Die Grünen (groene partij) en de SPD (Sociaaldemocratische Partij). Het trio aan partijen heeft het helemaal gehad met de SUV en de crossover. Dat meldt Der Spiegel alvast. Niet omdat de partijen het koetswerktype niet kunnen smaken, wel omdat die SUV's en crossovers vaak meer vervuilen dan evenwaardige lage alternatieven.

Leasing onder vuur

Hoe de drie partijen de SUV buiten willen pesten? Door te focussen op de leasingmarkt. Zowat 80 procent van de SUV's in Duitsland worden zakelijk gereden. Via een aangepaste aftrekbaarheid en hogere toltarieven moet de SUV fiscaal onaantrekkelijk worden gemaakt. Meer nog, de partijen willen zelfs dat er een jaarlijks SUV-quotum komt dat bepaalt hoeveel SUV's er jaarlijks per land mogen verkocht worden.

Of de partijen zullen slagen in hun opzet? Dat Quotum lijkt ons alvast onbegonnen werk. Het aanpassen van de fiscaliteit is dan weer niet zo gek. Eerder werd ook in België al jacht gemaakt op de "Fake Hybrid", plug-in SUV's met een stekker maar amper elektrische range. Of het echter de taak is van de overheid om te beslissen wat het volk koopt? Dat blijft een moeilijke discussie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Anon 13:15
afbeelding van Anon

I love germany. Soms moeten mensen tegen zichzelf beschermd worden.

On-roader 14:31
afbeelding van On-roader

Ik vraag mij toch af wat de drijvende factor is achter de SUV populariteit. Willen de klanten dan oprecht of wordt dat ingelepeld door marketeers?
Ga bv eens naar de site van Volkswagen, om wat info te zoeken over een Passat. Tegen dat je op de pagina van de Passat bent, heb je al paar keer reclame van een Tiguan moeten wegklikken. Die Tiguan is kleiner, flauwer van prestaties, hoger van verbruik maar dezelfde prijs als de Passat. Maar toch insinueert VW dat de klant eigenlijk op zoek is naar een Tiguan.

John 18:18
afbeelding van John

Als je er de verkoopcijfers erbij neemt, dan worden er meer Tiguan's verkocht dan Passat's. Waarschijnlijk mede ingelepeld door de marketeers en verkopers, maar puur rationeel is er geen reden om voor een SUV te kiezen. Tenzij je oud bent en een versleten rug hebt... :-p

Pieter E 15:17
afbeelding van Pieter E

Eindelijk iemand die die gedrochten van de weg wil halen!

Jelledr 22:50
afbeelding van Jelledr

Ik denk toch ook dat het bijna over is voor die gedrochten. Alhoewel ik sommige wel knap vind zijn er eigenlijk te veel van die dozen op de baan.

Maar om nu weeral vanuit de overheid te gaan bepalen wat en hoeveel mensen mogen kopen vind ik te ver gaan.
Laat de mensen zelf beslissen wat ze willen kopen. Een voordeel vind ik wel de iets hogere zit in de suv en mss iets veiliger, alhoewel geen idee.

Maar ben er zeker van dat het een trend is die voorbij zal gaan.

andre123 08:10
afbeelding van andre123

voor sommige mensen kan een suv wel degelijk nut hebben.
de iets hogere zit/instap maakt het voor veel mensen wel iets gemakkelijker dan de laag bij de grond liggende instappers.
voor de meesten is het inderdaad niets meer dan een modegrill waar men met plezier 1000 of meer euro aan uitgeeft om dan te klagen over de brandstofkosten ea.

Waxweazel 08:57
afbeelding van Waxweazel

Ik vind de SUV's ook maar bedenkelijk ook al zijn sommigen leuk of mooi en anderen juist praktisch (hogere instap, beter zicht, veiligheid...).
Hoe men in Duitsland de SUV's wil vermoorden is wel heel bedenkelijk en volgens mij zelfs totaal niet haalbaar.
De SUV = vorm/design/ontwerp = keuzevrijheid. En juist een ontwerp kan je niet verbieden door de keuzevrijheid die verankerd is de wetten van de vrije wereld. In een communistisch land zoals China of een corrupt land (Zuid-Korea) zal dit misschien werken, maar nooit in een vrij land of regio.

Het ontwerp van SUV is niet het probleem, wel het gevolg van hoger verbruik en schadelijke uitstoot. Dit is in de nabije toekomst heel simpel op te lossen door elektrificatie van de SUV (ook mono-volume en ludospace).

Een aangepaste aftrekbaarheid en/of hogere toltarieven of zelfs een jaarlijks SUV-quotum is totaal niet haalbaar en zal door de Europese wetgeving worden nietig verklaard.
Het enige wat te doen is hiertegen is een maximum grens aan de uitstoot voor alle wagens op te leggen die zo laag is dat SUV's het te moeilijk hebben.

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

1) Waarom zo afgeven op de SUV, maar niet op de monovolume?
2) Dikke duim aan iedereen die hier de toekomst kan voorspellen en zeggen dat het enkel een modegril is. Ik kan dat niet, want de verkoop zit al jaren in de lift en er is nog niet echt een daling in zicht.
3) Argument van vervuilen en hoger verbruik? Zet alles op LPG, CNG en batterijen, en wat is jullie argument dan nog?
4) Ik heb geen monovolume, rij er ook niet graag achter, maar het is een auto :-)

Anon 20:53
afbeelding van Anon

1) liever geen monovolume wat mij betreft, maar die bieden wel meer ruimte en zijn energie efficiënter
2) mja, trump is ook verkozen .. populair wil niet zeggen dat het goed is
3) domme opmerking, ene heeft letterlijk niets met andere te maken. Zelfs elektrische suf verspilt energie en heeft minder range enkel en alleen om het ondermaatse piemetlje van de eigenaar te compenseren.

Ik ben voor keuze vrijheid en ik ben de eerste om te zeggen dat niet alles rationeel moet zijn, maar sufs gaan gewoon te ver.

Een compleet inferieure lay-out op letterlijk elk vlak om de perceptie te verbeteren (in de ogen van bepaalde mensen dan toch, want de eerste mooie suf moet ik nog zien). Sufs zijn oppervlakkigheid tot in het extreme getrokken, daarom kunnen ze niet snel genoeg van het straatbeeld verdwijnen. Ze zijn een droevig bewijs van de slechte kantjes van mensen

suskewiet 13:44
afbeelding van suskewiet

enige probleem tot nu toe was dat er geen politici waren die óf op de hoogte waren van de problematiek óf geen stemmenkostende uitspraken dierven doen. Nu wel dus.
De consument moet bovendien beschermd worden tegen wat hun door de autoproducenten opgedrongen wordt.
Nu nog de europese raad overtuigen dat ze moeten stoppen zich te laten lobbyen door de auto-industrie. Mocht de auto-industrie zich immers bekommeren om veiligheid zou men geen touch-screens in auto's inbouwen. Daar moet je immers naar kijken om te bedienen.

Peter 09:02
afbeelding van Peter

Om het even over onze Belgische fiscaliteit te hebben, denk ik dat enkele aanpassingen al een (kleine?) invloed zouden kunnen hebben op de verkoop van (zwaardere) SUVs.
Ten eerste is het systeem van de fiscale PK achterhaald. Bv. een 'dikke' tweeliter van Mazda is niet perse dorstiger of uitstootrijker dan een gedownsizede 1.2 turbo. Wat betreft de motor zouden enkel reëel verbruik en uitstoot van tel mogen zijn.
Daarnaast (en belangrijker in de discussie over SUVs) zou het gewicht van de auto mee moeten genomen worden in de berekening van het belastingtarief. Als we bv. opnieuw naar Mazda kijken, dan is het duidelijk dat dat meespeelt in de gunstige verbruiks- en uitstootcijfers.
PS: Ik ben geen Mazda-fanboy, maar wel een liefhebber van doordachte technologie.

Uw reactie