Vorig jaar lag Europa nog opvallend dwars bij de implementatie van 5G voor geconnecteerde auto's. Wifi moest de norm worden! Kijk, enkele maanden serieus lobbywerk later en Europa stelt plots 5G voorop als communicatietool voor geconnecteerde wagens. Slecht nieuws voor onder andere VW en Renault die geloofden in Wifi als verbinding.
Europa moest een keuze maken tussen Wifi en 5G als gestandaardiseerde verbindingsmanier om auto's met elkaar te laten communiceren. Initieel leek Wifi de gedoodverfde winnaar maar na een stemming door de 28 lidstaten komt 5G als winnaar uit de bus. Maar liefst 21 landen stemden voor 5G als verbindingsnetwerk.
Nou en?
5G of Wifi, kans is groot dat je er niet al te hard van wakker ligt. Zolang je maar richting Autofans kan surfen op je smartphone. Bij de autosector ligt de keuze net iets moeilijker. Omdat de sector volop bezig is met auto's - letterlijk - te verbinden. Daarvoor moet een gestandaardiseerde vorm van communicatie worden gekozen. Bedrijven zoals Renault, Toyota, Siemens en Volkswagen geloofden volop in Wifi, terwijl onder andere Mercedes, Ford, PSA en Samsung volop kozen voor 5G. Er was dus al duchtig geïnvesteerd. En dan wil je natuurlijk je investering niet in rook op zien gaan.
Er werd de laatste maanden dan ook duchtig gelobbyd, wees daar maar zeker van. De 5G verbinding in auto's laat toe om wagens te connecteren met ander voertuigen, met de omgeving (verkeerslichten, overweg bij sporen, tunnels,...) maar laat ook toe zaken te streamen zoals audio, nieuwsupdates en noem maar op. Techbedrijven zoals Samsung, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel en Qualcomm zullen hoogstwaarschijnlijk het 5G-netwerk op poten zetten voor de autosector.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden