Europa draait van kant: 5G de norm voor geconnecteerde wagens

wifi vs 5g car

Vorig jaar lag Europa nog opvallend dwars bij de implementatie van 5G voor geconnecteerde auto's. Wifi moest de norm worden! Kijk, enkele maanden serieus lobbywerk later en Europa stelt plots 5G voorop als communicatietool voor geconnecteerde wagens. Slecht nieuws voor onder andere VW en Renault die geloofden in Wifi als verbinding.

Europa moest een keuze maken tussen Wifi en 5G als gestandaardiseerde verbindingsmanier om auto's met elkaar te laten communiceren. Initieel leek Wifi de gedoodverfde winnaar maar na een stemming door de 28 lidstaten komt 5G als winnaar uit de bus. Maar liefst 21 landen stemden voor 5G als verbindingsnetwerk.

Nou en?

5G of Wifi, kans is groot dat je er niet al te hard van wakker ligt. Zolang je maar richting Autofans kan surfen op je smartphone. Bij de autosector ligt de keuze net iets moeilijker. Omdat de sector volop bezig is met auto's - letterlijk - te verbinden. Daarvoor moet een gestandaardiseerde vorm van communicatie worden gekozen. Bedrijven zoals Renault, Toyota, Siemens en Volkswagen geloofden volop in Wifi, terwijl onder andere Mercedes, Ford, PSA en Samsung volop kozen voor 5G. Er was dus al duchtig geïnvesteerd. En dan wil je natuurlijk je investering niet in rook op zien gaan.

wifi vs 5g car

Er werd de laatste maanden dan ook duchtig gelobbyd, wees daar maar zeker van. De 5G verbinding in auto's laat toe om wagens te connecteren met ander voertuigen, met de omgeving (verkeerslichten, overweg bij sporen, tunnels,...) maar laat ook toe zaken te streamen zoals audio, nieuwsupdates en noem maar op. Techbedrijven zoals Samsung, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel en Qualcomm zullen hoogstwaarschijnlijk het 5G-netwerk op poten zetten voor de autosector.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws