VAB: "Bijna 620.000 diesels mogen LEZ niet meer in"

LEZ Antwerpen Gent

Mobiliteitsorganisatie VAB waarschuwt dat vanaf 1 januari bijna 620.000 diesels de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent niet meer binnen mogen. In de nabije toekomst worden de voorwaarden nog strenger. VAB vraagt de steden om voldoende alternatieven te voorzien.

Vanaf 1 januari 2020 voert Gent een lage-emissiezone in. Antwerpen en Brussel verstrengen de regels van hun LEZ. Euro 4-diesels mogen vanaf dan alleen nog maar de lage-emissiezone binnen van Brussel binnen. In Gent en Antwerpen zijn ze niet meer welkom; Brussel houdt het met een verbod op Euro 3 iets soepeler.

Andere oplossingen

Mobiliteitsorganisatie VAB becijferde dat daardoor 619.362 eigenaars van een Euro 3- of Euro 4-diesel, die ze tussen 2000 en 2009 kochten, een andere oplossing moeten zoeken als ze naar Antwerpen of Gent willen, of als ze daar in de lage-emissiezone wonen. Deelsystemen, park-and-rides en een uitgebreide fietsinfrastructuur kunnen een oplossing zijn, maar toch zijn mensen soms nog aangewezen op de auto, zo zegt VAB.

Onvoldoende laadinfrastructuur

Wie in een lage-emissiezone woont, zal dan wellicht overschakelen op benzine of CNG. Voor plug-inhybrides en elektrische auto’s bieden Antwerpen en Gent te weinig en te dure laadinfrastructuur. Huurgarages in de LEZ zijn zelden voorzien op het opladen van een elektrische auto. Dat probleem zal vergroten wanneer het aantal elektrische auto’s in een stad toeneemt, waarschuwt VAB.

Ten slotte vraagt de mobiliteitsorganisatie aandacht voor mensen die het financieel minder makkelijk hebben. Zij zullen hun auto niet meer mogen gebruiken, maar kunnen niet zomaar een schonere en dus vaak ook duurdere auto kopen. “Ook hun vervoersalternatieven zijn dikwijls zeer beperkt. Vervoersarmoede dreigt.”

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
kevin e 20:20
afbeelding van kevin e

Ik heb niks verloren in Gent of Antwerpen. Ben benieuwd wat de reactie van de horeca en winkels zal zijn.

Nick Van Hemelryck 21:24
afbeelding van Nick Van Hemelryck

De lokale besturen geven volgens VTM al toe dat het hier op inkomsten gaat en niet om het milieu (uiteraard). Ik snap niet hoe dit door de beugel kan.. Platte extra belastingen die allesbehalve naar bv laadpalen gaan..

DH 12:39
afbeelding van DH

Als ik goed gekeken heb ligt het Sportpaleis buiten de LEZ, maar de parking er binnen?
Absurd dat een euro 4 MET roetfilter niet binnen mag.

Carlos 17:53
afbeelding van Carlos

Klopt! Wat maakt dat het een extra dure avond kan worden voor sommige...

Mathieu 13:19
afbeelding van Mathieu

ad redactie: verwijder de vorige reactie maar.

DH 14:30
afbeelding van DH

Verklaar u nader?

Mathieu 12:24
afbeelding van Mathieu

Heeft niets met u te maken, ik had het over mijn eigen commentaar i.v.m. het onderwerp.

4g63 13:37
afbeelding van 4g63

Zou tof zijn dat je van je 10j oude diesel die nog lang niet afgeschreven is een euro6 kon maken, in theorie zie k het gebeuren maar of dat praktisch allemaal goed gaat blijft de vraag natuurlijk. Origineel komen er al is brokken van, wat als zo'n ouder beestje dan gaat regeneren?

Adriaan 14:20
afbeelding van Adriaan

In duitsland kan dat dacht ik, dan bouwen ze addblu in, en kom je in een hogere euronorm uit, alleen zie ik dat niet snel gebeuren in belgie, het einddoel is tenslotte dat we allemaal elektrisch gaan moeten rijden. En niet dat ik daar zo naar uitkijk hoor.

John 15:55
afbeelding van John

Het einddoel is dat we allemaal meer gaan betalen. Als iedereen plots elektrisch zou gaan rijden, dan is de overheid een heel grote cashcow kwijt, want benzine & diesel leveren veel geld op.

FLP 16:35
afbeelding van FLP

Dat is nog het minste van de problemen waarmee we/overheden dan te maken gaan krijgen. Het elektriciteitsnetwerk zou dat ook totaal niet aankunnen. Niet genoeg stroom, totale overbelasting van het netwerk,...
Dat eerste kan je nog oplossen door meer (dure) elektriciteit aan te kopen in andere landen, dat tweede is een probleem dat miljarden en miljarden euro's kost om op te lossen.

andre123 08:35
afbeelding van andre123

gemakkelijkheidshalve zullen we maar zwijgen over de 100den miljarden kosten die gemaakt zijn en worden aan de gevolgen van onze fossielverslaving zeker?(ontginnen transport,distributie,met de nodige milieurampen/vervuiling tot gevolg,om over menselijk leed nog maar te zwijgen)
elke omschakeling kost nu eenmaal geld,als het uiteindelijk resultaat .
maar positief is er geen probleem.
lees het artikel op de 10 grootste olierampen er maar eens op na,de 10 tallen miljoenen ton olie die verloren gegaan is bij olierampen, en de bijkomende opruimkosten hadden u miljarden probleem al kunnen oplossen.
tegenstanders die alleen maar nadelen zien heb je in alles

Mathieu 12:25
afbeelding van Mathieu

My thoughts exactly.

andre123 15:51
afbeelding van andre123

natuur gaat het niet alleen om milieu,maar over centen,dat heeft ondertussen wel iedereen door..
mijn bijdrage was dan ook bedoeld op flp die doet alsof alleen de omschakeling naar ev geld kost,maar ondertussen de verspilde miljarden in fossiel wijselijk verzwijgt.
niemand beweert dat batterijtechniek een heilig huisje is,maar fossiel vervuilt al meer dan 100 jaar,en nog steeds,nog een lange weg te gaan dus.trouwens,bellen bv. doe je nog met draad waarschijnlijk?
consekwent alle draadloos spul buitengooien en uwe diesel starten met een zwengel zoals 100 j geleden...

FLP 10:55
afbeelding van FLP

Huh, kerel, wat?? :-D Waarom bijna tegen lichtsnelheid snel op uw paard?
Ik heb toch helemaal niets verzwegen? Ik had het gewoon totaal niet over fossiele brandstoffen. Ik kaartte enkel aan dat het momenteel onmogelijk is om iedereen te laten overschakelen op elektrisch rijden, en dat daar nog enorme uitdagingen aan verbonden zijn, die door de meeste mensen en politici genegeerd worden, of niet bij nagedacht wordt..

andre123 14:51
afbeelding van andre123

wees gerust dat er aan gedacht wordt ,en dat er eindelijk ook werk van gemaakt wordt.
en dat nu iedereen MOET overschakelen zegt ook niemand,wanneer heeft iedereen ooit met diesel gereden,iedereen ooit met gas verwarmt enz.....
de omschakeling is bezig,beetje bij beetje,tot spijt van de hevige tegenstanders..........

4g63 17:13
afbeelding van 4g63

Heb zelf al tijdje benzine wegens 10d km per jaar maar moest k diesel hebben die nog kleine 10j meekan zou k me toch eerst informeren om euro5 te halen.

C. 17:45
afbeelding van C.

Sowieso is het zinvol om steden autoluw te maken, of het nu om euro 1 of euro 6 gaat. Want niet enkel voor de emissie, ook voor de veiligheid en de beleving van de bewoners. Veel auto's hebben in het centrum niet veel en vaak zelfs niks te zoeken. Alternatieven moeten beter uitgewerkt worden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws