VAB: "Goed werkende roetfilter effectiever dan LEZ"

Als het van VAB afhangt, moeten de steden die de Lage Emissie Zone (LEZ) hebben ingevoerd zich niet baseren op de criteria van de Vlaamse Overheid, de Euronorm van de wagen. Daarin zouden Euro4-dieselwagens worden gediscrimineerd.

VAB deed een analyse naar de effectieve uitstoot van fijn stf bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. Daarvoor werd de modernste technologie toegepast om de uitstoot van 152 voertuigen te meten. Uit deze test blijkt dat 1 op 5 van de Euro 4 dieselwagens (19%) beschikt over een goed werkende roetfilter,en daardoor niet méér fijnstof en roet uitstoot dan de Euro 5 norm voorschrijft. Een goed functionerende roetfilter haalt tot meer dan 95 procent van het fijn stof uit de uitstoot van de motor. Een meerderheid van de Euro 4 dieselwagens beschikt echter niet over een roetfilter omdat de uitstootnormen dat destijds nog niet noodzakelijk maakten.

Volgens VAB zit daar dan ook de denkfout die de Vlaamse Overheid maakt. Zij behandelt alle Euro 4 dieselwagens hetzelfde en maakt geen onderscheid tussen een Euro 4 mét en eentje zonder filter. Nog volgens de metingen van VAB zou 19 procent van de Euro 4 dieselwagens de LEZ toch binnen mogen op basis van de fijnstof uitstoot. In tegenstelling tot deze Euro 4 wagens, zou bij 16 procent van de Euro 5 wagens en bij 10 procent van de Euro 6 wagens de roetfilter niet naar behoren werken, waardoor ze eigenlijk te toegang tot de Lage Emissie Zone ontzegd zouden moeten worden.

wat dan wel?

VAB wil dan ook dat de Vlaamse Overheid de LEZ-regelgeving aanpast, waardoor dieselwagens de toegang tot de LEZ niet ontzegd wordt op basis van de Euronorm maar op basis van een reëel vastgestelde overtreding van de fijnstofnorm, gemeten door de autokeuring. Met die aanpassing zou ook sociale onrechtvaardigheid worden vermeden, door de huidige discriminatie ongedaan te maken. VAB vraagt zich ook af of de controle op de roetfilter geen efficiëntere manier is om de luchtkwaliteit te verbeteren dan de invoering van de Lage Emissie Zone.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Pieter E 07:23
afbeelding van Pieter E

De overheid slaat zowiezo de bal mis. De vervuiling zit hem niet in de eigenschappen van de auto, maar in het gebruik ervan. Een euro 2 die maar 10000km per jaar doet stoot zowiezo minder uit dan een euro 6 die er 50000 op een jaar doet...

4g63 16:34
afbeelding van 4g63

Euronorm bepalen via jaartal wagen kan nooit kloppen dus alles gebaseerd op euronorm uiteraard nog minder.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws