Rijbewijs met punten en emissievrije bedrijfswagens tegen 2026: België heeft een nieuwe regering

Belgie Regering 2020 auto fiscaliteit vergroening

Het wonder is geschied, want na zestien maanden is het België eindelijk gelukt om een regering te vormen. Die nieuwe regering heeft uiteraard ook een nieuw regeerakkoord. Wat dit wil zeggen voor de automobilist?

Dat wij Belgen helden zijn in het maandenlang regering vormen mag wel duidelijk zijn. Want toen we in 2011 nog 541 dagen nodig hadden om regering Di Rupo 1 te vormen, deden we er deze keer 494 dagen over om een nieuw regering te vormen. De bevalling ligt echter achter ons, waardoor we stilaan kunnen zien naar wat de dames en heren in de wetstraat hebben bekokstooft voor de komende jaren. Daarbij blijft de auto uiteraard niet buiten schot.

Vergroening

Centraal staat de vergroening van ons wagenpark. Te beginnen met de bedrijfswagens. Tegen 2026 moeten volgens het regeerakkoord alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. Gaat het hier daadwerkelijk over 0 gram CO2 die uit de "uitlaat" komt, dan is het vanaf 2026 ook over en uit voor de plug-in. Beschik je als werkgever- en of werknemer niet over het budget voor een elektrische auto, dan is een mobiliteitsbudget een oplossing.

Op termijn is het hoe dan ook de bedoeling om in samenspraak met de deelstaten over te gaan op het volledige verbannen van nieuwe auto's met verbrandingsmotor. Een datum wordt daarvoor niet geprikt, omdat de doorslaggevende factor de betaalbaarheid van de EV moet zijn. Met de stortvloed aan elektrische auto's die op ons afkomt (vaak van Chinese afkomst), lijkt 2026 niet eens zo onrealistisch.

Rijbewijs met punten

Een rijbewijs met punten staat ook al geruime tijd op de planning. Die zou nu doorgevoerd worden. Al gaat het over een aangepaste versie zoals we het in andere landen kennen. Zo lijkt het er op dat het rijbewijs met punten niet standaard wordt uitgekeerd. Pas na het recurrent begaan van zware verkeersovertredingen kan je een rijbewijs met punten krijgen. Zonder twijfel moeten de spelregels van dit nieuwe systeem de komende maanden nog gefinaliseerd worden. Of dit een realiteit zal worden voor de nieuwe verkiezingen? In België zijn er geen zekerheden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Hoe sneller het allemaal "groen" wordt, hoe sneller het ook weer voorbij zal zijn. Voor zover ik weet zijn de grondstoffen voor de batterijen ook niet onuitputtelijk, is de ontginning ook niet "milieuvriendelijk". We moeten nu al beginnen met alles terug in te leveren om zoveel mogelijk grondstoffen te recycleren. Volgens mij (eigen bescheiden mening) zal dit ook niet houdbaar blijven. Trouwens, binnen 2,5j kiezen we alweer een nieuwe regering ;-)

Johnny Michiels 18:02
afbeelding van Johnny Michiels

0 emissie nooit, onbetaalbaar met de elektrische wagens die meer in panne staan dan rijden,het fijn stof van de banden het bouwen en recicleren van batterijen is vergif! De gewone werkmens word gedwongen om zonder auto door het leven te gaan door incompetente regeringen.

Thomas 09:31
afbeelding van Thomas

Niet incompetent hoor, ze weten precies wat ze doen. De kloof tussen arm en rijk moet groter worden. De kleintjes hun auto afpakken is een goeie stap in die richting. Zo staan de rijken alvast minder in de file en vinden ze meer parkeerplaatsen

JOSÉ 13:02
afbeelding van JOSÉ

Wat zal men doen met vertegenwoordigers die 600 a 900lm rijden voor bij klanten te komen???

fab 08:54
afbeelding van fab

Er rijden pakweg 1 miljoen bedrijfswagens rond in Belgie, op dit moment zijn er 9500 laadpalen... laten we zeggen dat in het beste geval een kwart van de mensen met een lease auto niet thuis kan laden. Dan moeten er ruim 200000 laadpalen bijkomen. De kost om een openbare laadpaal te plaatsen ligt momenteel op +- EUR 5.000,00. Dus mag hier nog ruim een miljard tegenaan gegooid worden.

Mathieu 10:29
afbeelding van Mathieu

José, dat was ook mijn eerste gedacht! Vertegenwoordigers zullen meer moeten pauzeren aan tankstations met laadpalen ;-)
En niet alle bedrijven die met bedrijfswagen werken hebben een eigen ruime parking om laadpalen te installeren! Wij hebben een parking, maar als het Corona tijdperk voorbij zal zijn en iedereen komt terug naar de bureau, dan is er geen parkeerplaats genoeg. Als je dan nog parkeerplaatsen gaat opofferen om bedrijfswagens te laten opladen, dan zijn we ver van huis vind ik. Want dan mogen wij met ons benzine of dieselwagen (hier zijn zeer weinig bedrijfswagens) verder gaan rijden en parkeren.

Stefan 17:55
afbeelding van Stefan

Elke dag en nacht moeten gaan rondrijden om een vrij stopcontact te vinden zal voor mensen die in een appartement wonen vooral zorgen voor mensen die verplicht worden om hun werk op te geven!

Jelledr 09:18
afbeelding van Jelledr

Idd, het ziet er nog niet slecht genoeg uit en het moet nog slechter. Ipv meer aanmoedigend te werk te gaan ze verplichten. In deze tijden van onzekerheid en economische malaise totaal niet verantwoord. Toont nog maal aan hoe die lui aan een koordje hangen. Mensen worden leeggezogen.

tomtom 11:03
afbeelding van tomtom

Elke dag en nacht? Hoe ver denk je dat de gemiddelde mens rijdt per dag? Eén tot tweemaal per week zal wel genoeg zijn, zeker?

Antoon Snoekx 15:48
afbeelding van Antoon Snoekx

Tot ze eerst kijken voor alternatief voor diesel wagens want is elektrisch zoveel beter hoor niemand zeggen van de batterij hoe vervuilend deze zijn. Het zijn zakke vullers noem mij 1 goede party op dat ze mij eens op mijn vragen antwoorden maar ben maar een kleine man die zien ze toch niet staan. Ze kijken allemaal naar grote groepen want geen party komt mijn menig vragen. Als ze dit metdeauto door voeren wordt toch door gerekend op de gewone man. Wil eens weten hoeveel mensen achter 5 jaar in armoede komen is haast niet meer te betalen. Elke partij moest na de verkiezingen elke dag 1000 euro teug betalen zolang er geen regering was want als wij op het werk niet akoord gaan wiggen we op straat

tomtom 11:12
afbeelding van tomtom

Mineralen en metalen delven om batterijen te kunnen maken staat gelijk aan het zoeken en delven en raffineren van aardolie, iets dat óók een smerig werkje is en extra energie kost. Maar blijkbaar vergeet men dat telkens als we spreken over elektrisch en hoe vervuilend batterijen wel niet zijn.

Om een eerlijke vergelijking te maken, moet je de hele levenscyclus van de energiecontainer en de energiedrager in acht nemen, zowel bij elektrisch als bij de klassieke opstelling voor fossiele brandstoffen.

BACO 13:24
afbeelding van BACO

Sommigen lijken nuchtere informatieve artikels op een autoforum als kapstok te gebruiken om politieke ideeën te spuien.
Dit artikels gaat over bedrijfswagen ! dus kosten voor de werkgever. Het uitdelen van bedrijfswagen is exhuberant in Vl, en verhoogt het oneigenlijk gebruik ervan. Trouwens met covid is die vertegenwoordiger wereld aan het veranderen: een verkoopspraatje ter plaatse kan net zo goed digitaal (teams, etc), dit vermijdt dure, vervuilende verplaatsingen.
Rijbewis met punten is een eerlijk systeem, wordt dagelijks bewezen in het buitenland. Nu lijkt eerder een proefproject te starten.
Waar zal de nieuwe regering in je broekzakken zitten? Fossiele brandstoffen vervoer is uitdovend en correcte analyse dat, op dit moment, EV's veel te duur en te weinig praktisch zijn. Maar wat niet is; zal komen, wereldwijd

stax 20:19
afbeelding van stax

Sinterklaas komt op 6 december ..geloof je er nog in ja ?? gebruik van electriciteit verplaatst gewoon de vervuiling naar een andere plaats en met het nodige verlies onderweg .,elke vorm van omschakeling naar andere bronnen heeft zijn efficiency en zijn verliezen . Electriciteit verliest ongeveer tot 50 % tot aan de eindgebruiker op lage spanning (230V , batterijen opladen en ontladen geeft 20% energieverlies en batterijen gaan niet eeuwigdurend mee , Eindwaarde van de EV is na 5 jaar ongeveer nul en kost een heel pak aan recyclage . de geitenwollensokkendragers willen de atoomcentrales weg , koop maar al een flink pak kaarsen tegen die tijd want het licht zal uitgaan ! Wat betreft bedrijfswagens , zijn toch practisch allemaal leasings , worden totaal afgeschreven in bedrijf en gaan na een paar jaar in de soldenverkoop , maar 700km ermee rijden elke dag is ook praat voor de vaak , tenzij je er een remorkske achterhangt met nog een pak batterijen

tomtom 10:16
afbeelding van tomtom

Vervuiling in gecentraliseerde opwekking van energie is véél beter te bekampen dan vervuiling op elke plek waar een voertuig rijdt.

Ten tweede is er transportverlies, maar je vergeet voor het gemak te vermelden dat fossiele brandstofmotoren efficiënties van ochottekes 25 tot maximaal 40% halen voor personenwagens. Dan is het transportverlies voor elektriciteit al veel beter te slikken. De waardes van verlies voor elektriciteit zijn trouwens van de pot gerukt, waar is de onderbouwing?

Ten derde, eindwaarde van een EV is zeker niet nul na vijf jaar. Heb je nog niet gemerkt dat pakweg een Tesla Model S na 300.000km nog steeds +85% (of was het +90%?) van de originele batterijcapaciteit heeft? Die batterijen zijn dus bijlange niet klaar voor het schroot na 5 jaar zoals jij doet uitschijnen.

Geitenwollensokkendragers is een dooddoener en tevens van niveau cafépraat, dat hoort niet thuis in een deftige discussie onder volwassenen.

Reken eens uit hoeveel bedrijfswagens (inclusief salariswagens) er dit jaar dagelijkse afstanden rijden die de batterijcapaciteit van een deftige EV (pakweg 350km of meer) overstijgen? Quasi geen. De meeste bedrijfswagens zijn salariswagens waarmee mensen hoogstens hun woonwerkverkeer mee afleggen, en voor hen hoop ik van harte dat ze onder de dagelijkse grens van 120km blijven voor heen en terug, want wat een leven heb je anders: werken en in de wagen zitten, thuis eten en slapen en da's al want er is geen tijd over.

Dus Stax, volgende keer liefst wat argumentering en een hoger niveau, het is hier geen echokamer van gelijkgezinden of een café, het is hier een plek waar iedereen zijn zeg mag doen, maar het moet wel op iets trekken natuurlijk.

baco 13:24
afbeelding van baco

@tomtom : volledig mee eens. Informeer je als deelnemer van dit forum toch eerst en smijt niet met nietszeggende cijfers tenzij met referentie van bron. Er zijn zovele interessante onderbouwde studies die ondermeer wetenschappelijk duidelijk maken dat een EV quasi op alle punten beter scoort.
Neen 'het licht gaat niet uit' (wat een cliché). EV's worden auto's die je huis ook gaan kunnen stroom leveren bij niet gebruik (smart grid), Er is nog een grote marge wanneer de periode van energiegebruik zich meer spreidt over de daluren. We isoleren meer, bedrijven zoeken naar minder verbruik, de windmolens en zonnecellen evolueren. Recycleren battterijen wordt een interessante business, als 2de hands huisbatterij of andere. Nu pas namelijk komen de oudere auto batterijen op de markt. Zoek eens op: battery day Tesla, Musk belooft veel maar het wordt vaak realitiet. Er is nog een gigantische marge op de technologie. De Otto verbrandingsmotor is uitgeleefd. We zijn zoveel slimmer geworden.

4g63' 21:15
afbeelding van 4g63'

Men blaast idd amper iets de lucht in qua opwekking van elektriciteit (maakt niet uit hoe men deze opwekt, laatste nieuwtje is dat men de CO2 ook afvangt, kan geen enkele motor meer tegenop) tov wat een verbrandingsmotor kan zuiveren. Beschikbaarheid is en kan nooit een probleem zijn bij elektriciteit in België.
Intussen worden batterijen hersteld ipv te vervangen, dus t gaat geen kleine 10d euro meer kosten om een nieuwe te steken.
Komt nog bij dat die beestjes vlotjes 250d km halen en gekoppeld thuis, je uw zekering na uw meter kan uitzetten, iets met piekbelasting die niet meer op uw factuur komt overdag, en 's avonds opladen maar. ;)
Wanneer ga k huidige benzine slurper wegdoen dan met al uw argumenten?
Niet want komt fietsje van 45km/h voor woonwerk. :)

4g63' 12:31
afbeelding van 4g63'

Men heeft echter nu ad blue en katalysatoren maar ipv de volledige elektr toer te willen opgaan zoals vadertje staat wil kan men nog meer gassen zuiveren zodat alle stoffen worden verwijderd tot meer dan 99% en ook C02 kan worden omgezet in iets anders.
Het bestaat voor rook die vele malen vuiler is dus men zou dit met verbrandingsmotoren ook kunnen doen.
Men gebruikt nu ureum maar doe iets met kalk, aktieve kool, natriumhydroxide en er komt voor meer dan 99% enkel lucht en waterdamp uit uw uitlaat van gelijk welke motor.
Dus heel onze op brandstof verbranding gebaseerde wereld hoeft daarom niet geëlektrificeerd te worden, vorm van verdere finetuning kan perfect.

Uw reactie