Het aandeel van de SUV en de crossovers in de autoverkoop in ons land blijft stijgen. In de eerste drie maanden was bijna één op twee verkochte wagens een SUV. Voor Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om diens vrijheden te beperken.
De SUV en de crossover, vaak geadverteerd als een auto voor de 'urban jungle', de stad dus. Maar vaak doen ze daar meer fout dan goed want zo'n SUV geeft een vals gevoel van veiligheid. Volgens Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om de toelatingen voor de SUV's tot de stad te herbekijken. Ze pleit dan ook voor no-SUV zones.
"Meer en meer steden (zoals Antwerpen, Brussel,...) beginnen lage-emissiezones in te richten. Maar als we proberen te reguleren welke wagens er in stadscentra nog binnen mogen, moeten we misschien wat breder nadenken en niet enkel de roetuitstoot bekijken," aldus Van Eenoo op Radio1.
Ze pleit er dan ook voor om verkeersveiligheid vanuit een breed perspectief te bekijken. Een auto met een grotere massa zorgt voor een grotere kans op ernstige letsels. Een SUV zorgt vooral voor een veiliger gevoel voor de inzittenden maar het zou kunnen dat je dan minder alert reageert op de omgeving rond je.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden