Europa wil einde verkoop verbrandingsmotor in 2035

Europa verbrandingsmotor 2035

Nieuwe auto’s moeten in 2030 55 procent minder CO2 uitstoten dan vandaag het geval is. Vanaf 2035 wordt dat strenger, en moeten nieuwe auto’s 100 procent minder uitstoten. Dat heeft de Europese Commissie vandaag officieel op tafel gelegd. In de praktijk komt dat neer op het einde van de klassieke verbrandingsmotor.

De Europese Commissie heeft een reeks wetsvoorstellen klaargelegd om de netto-broeikasuitstoot tegen 2030 met 55 procent te verminderen. Tegen 2050 moet Europa volledig klimaatneutraal zijn. Een van die voorstellen is een daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 100 procent vergeleken met vandaag.

Strengere doelstellingen

De broeikasgasuitstoot van wegtransport maakt bijna 20 procent uit van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie. Die uitstoot is sinds 1990 bovendien aanzienlijk toegenomen, zo stelt de Europese Commissie vast. Daarom wil de Commissie de doelstellingen uit 2019 aanscherpen, waarin onder meer staat dat auto’s nu nog maar gemiddeld 95 g/km aan CO2 mogen uitstoten, en dat die norm in de toekomst geleidelijk strenger wordt.

Tegen het einde van dit decennium, in 2030, moeten nieuwe auto’s gemiddeld 55 procent minder CO2 uitstoten dan vandaag het geval is. Vanaf 2035 wordt die norm nog verstrengd: dan mogen nieuwe auto’s concreet geen uitstoot meer veroorzaken. In de praktijk betekent dit dat er geen auto’s meer met een klassieke benzine- of dieselmotor meer mogen worden verkocht. Ook de verkoop van hybrides komt daarmee op de helling te staan.

Laadinfrastructuur aanpassen

Europa vraagt bovendien van zijn lidstaten om hun laadinfrastructuur tegen hetzelfde tempo uit te breiden. Langs grote snelwegen wil de Europese Commissie om de 60 kilometer laadpunten voor elektrische auto’s, en om de 150 kilometer plaatsen om waterstof te tanken.

Frankrijk en Duitsland, twee landen met een grote auto-industrie, lijken alvast tegenwicht te willen bieden tegen de voorstellen van de Europese Commissie. Voorstanders van de Europese plannen, zoals de ngo Transport & Environment, hopen dat deze wetsvoorstellen de elektrische auto democratiseren.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 11 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
XC 70 19:53
afbeelding van XC 70

Ze zijn zot aan het worden in Europa , hun rijkelijk loon tast hun hersens aan .

vdsmichiel 14:11
afbeelding van vdsmichiel

Dat vind ik een beetje een te simpele reactie in zo'n complexe en alomvattende problematiek. Het was 30 jaar geleden al duidelijk voor degenen die wetenschappelijke inzichten volgen wat er te gebeuren stond inzake klimaatverandering, en vandaag worden die veranderingen effectief waargenomen, op koers met de worst-casescenario's uit de IPCC-rapporten ... Het is dus hoog tijd - in mijn pessimistische momenten denk ik soms aan 'te laat' - om de extra uitstoot van broeikasgassen zo snel mogelijk naar nul te krijgen. Dat daar zeer ingrijpende veranderingen voor nodig zijn, op bijna alle vlakken van de samenleving, is duidelijk en dat zal niet altijd gemakkelijk zijn. Waren we er vroeger aan begonnen, dan was de transitie wellicht geleidelijker en eenvoudiger geweest. Ook moeten we denken aan wat er te winnen valt qua levenskwaliteit; inzake transport denk ik bijvoorbeeld aan gezondere lucht, meer stilte. Moeilijke maar noodzakelijke beslissingen nemen, vraagt moed, inzicht, verantwoordelijkheidszin ... de hoogte van het loon dat daar tegenover moet staat, is volgens mij een andere discussie.

dave 01:15
afbeelding van dave

XC70 zijn reactie is redelijk begrijpelijk.
europa is elke voeling met de realiteit kwijt.
Co2 naar beneden halen is altijd een goede zaak, maar zoiets hoort op wereldvlak te gebeuren, niet enkel hier.
niet elke europeaan dient hiervoor op te draaien, nog meer uitgezogen te worden dan hij al is.
hoeveel jobs gaan hiervoor niet op de helling staan?
hiervoor draaien wij ook op.
welke jobs zoeken ze creëren?
laadpaalzetter? eenmaal die er staan is er ook geen werk meer aan.
minder jobs, minder consumptie en een wagen is nu al niet meer betaalbaar door al die electrische brol die een voertuig dezer dagen moet bevatten.
als europa het echt te doen was om de Co2 dan zouden ze elke vorm van verbetering en efficiëntie toejuichen, niet alleen electrische voertuigen.
er zijn tal van alternatieven beschikbaar maar door ons specifiek in 1 richting te drijven ruikt naar belangenvermenging.
europa wordt onbetaalbaar voor de gewone mens, van schone lucht en meer stilte gaan we niet kunnen leven.
dit plan, al dan niet met de beste bedoelingen is het einde van europa.

JL 08:54
afbeelding van JL

Europa is het sterkste economische blok ter wereld. Met 500 miljoen in verhouding rijke inwoners kan je wel wat gewicht in de schaal leggen naar de rest van de wereld. Ook inzake verankering van productie in de EU.

Groene technologie gaat trouwens ook verkopen. Wie vooruitloopt zal er profijt mee kunnen doen. (Biden heeft om dezelfde reden ook een groen plan.) Wie blijft vasthouden aan het oude gaat het nog wat rekken, en dat is het dan (cfr. de steenkoolmijnen).

De keuze voor 1 bepaald alternatief is natuurlijk politiek en waarschijnlijk lobby-groep-gestuurd. Net zoals vasthouden aan het oude lobby-groep-gestuurd is.

Feit is dat het nu plots snel moet, juist omdat er veel te lang vastgehouden werd aan het oude.

Dominique 08:48
afbeelding van Dominique

En in tussentijd pompen ze miljoenen tonnen CO2 in de lucht in China, Amerika en India...
Ze zouden beter een globale aanpak nemen ipv dit soort kluchten.
Het is misschien een oplossing om alle Limburgse auto's vanaf 2025 electrisch te maken. Dat gaat het probleem oplossen

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

"En in tussentijd pompen ze miljoenen tonnen CO2 in de lucht in China, Amerika en India...
Ze zouden beter een globale aanpak nemen" => ook mijn gedacht. En hoe moeten we Rusland, het Midden Oosten, Afrika (die al onze oude wagens opkopen) meekrijgen? Daar stel ik mij dan weer vragen bij. Ik besef dat er iets moet gebeuren, maar ik begrijp niet waarom het weer hoofzakelijk de auto-industrie én Europa moet zijn. Er moest iemand de eerste zijn zal men zeggen, maar dat vind ik ook geen argument. Men kan nergens zeggen hoe lang de nieuwe technologie zal meegaan, dus ik vind dat men het zo niet mag verplichten en opleggen. Toch niet op die korte tijd. En het rare is, hoe groener alles wordt, hoe meer men overal de auto gaat weren in de centra. Hier bij mij in Gavere moet de agen verdwijnen. Heel het centrum én omliggende straten wordt kortparkeren, zelfs oude mensen en gehandicatpten krijgen geen voorrang, in Malem, een wijk in Gent gaan ze het parkeren ook gaan aanpakken. Opnieuw worden daar de oude mensen getroffen. Maar nergens spreekt men van het openbaar vervoer te verbeteren. In tegendeel, In Sint-Amandsberg en omstreken gaan er bushaltes verdwijnen. Allemaal heel raar. (sorry voor de uitwijking vh onderwerp)

a b 08:51
afbeelding van a b

Hoe moeten we die regel voor vanaf 2030 zien? Een auto die nu 350gr co2 uitstoot, mag tegen dan nog 175gr co2 uitstoten? Of moet de totale uitstoot van een fabrikant gehalveerd worden? Of moeten we kijken naar het gemiddelde nu (wat rond de 95gr co2 zal hangen zeker?) en dat moet gehalveerd worden?

Anyhow, het lijkt er wel op dat hybrides gewoon een veel te korte levensduur zal hebben. De meesten zullen wel rechtstreeks van ICE naar BEV overschakelen. Ik verwacht dat die prijzen tegen dan ook zeer betaalbaar zullen zijn vergeleken met de ICE prijzen de dag van vandaag.

Wim Bervoets 10:24
afbeelding van Wim Bervoets

Zoals ik het heb geïnterpreteerd, geldt dat op dezelfde manier als de 95-gramregel nu: elk merk krijgt een doelstelling voor zijn verkochte auto's, het gemiddelde daarvan komt uit op 95 gram. Vanaf 2030 zal dat gemiddelde dan uitkomen op net geen 43 gram. Nog net haalbaar voor plug-inhybrides, maar vijf jaar later is het dan over en uit.

Mathieu 12:43
afbeelding van Mathieu

"Ook de verkoop van hybrides komt daarmee op de helling te staan."

=> dit is toch een schande? Dat men nu al mensen die denken om dit aan te schaffen, zal doen twijfelen?

JL 08:59
afbeelding van JL

Einde (nieuw) verkoop betekent niet einde gebruik. Wel zal de restwaarde afnemen. Maar 2035 is nog wel even. Hoeveel mensen rijden nog 14 jaar met hun auto? De meesten zullen tegen dan wat nieuws hebben, en die zal elektrisch zijn, of waterstof-gebaseerd. (In dat laatste is opzicht is de titel van het artikel fout, want de verbrandingsmotor wordt niet verbannen. De motor die CO2 uitstoot wordt verbannen.)

mmm 17:10
afbeelding van mmm

Mogen de duizenden schepen, die puur vergif in de lucht spuwen, blijven rondvaren?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws