Nieuwe auto’s moeten in 2030 55 procent minder CO2 uitstoten dan vandaag het geval is. Vanaf 2035 wordt dat strenger, en moeten nieuwe auto’s 100 procent minder uitstoten. Dat heeft de Europese Commissie vandaag officieel op tafel gelegd. In de praktijk komt dat neer op het einde van de klassieke verbrandingsmotor.
De Europese Commissie heeft een reeks wetsvoorstellen klaargelegd om de netto-broeikasuitstoot tegen 2030 met 55 procent te verminderen. Tegen 2050 moet Europa volledig klimaatneutraal zijn. Een van die voorstellen is een daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 100 procent vergeleken met vandaag.
Strengere doelstellingen
De broeikasgasuitstoot van wegtransport maakt bijna 20 procent uit van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie. Die uitstoot is sinds 1990 bovendien aanzienlijk toegenomen, zo stelt de Europese Commissie vast. Daarom wil de Commissie de doelstellingen uit 2019 aanscherpen, waarin onder meer staat dat auto’s nu nog maar gemiddeld 95 g/km aan CO2 mogen uitstoten, en dat die norm in de toekomst geleidelijk strenger wordt.
Tegen het einde van dit decennium, in 2030, moeten nieuwe auto’s gemiddeld 55 procent minder CO2 uitstoten dan vandaag het geval is. Vanaf 2035 wordt die norm nog verstrengd: dan mogen nieuwe auto’s concreet geen uitstoot meer veroorzaken. In de praktijk betekent dit dat er geen auto’s meer met een klassieke benzine- of dieselmotor meer mogen worden verkocht. Ook de verkoop van hybrides komt daarmee op de helling te staan.
Laadinfrastructuur aanpassen
Europa vraagt bovendien van zijn lidstaten om hun laadinfrastructuur tegen hetzelfde tempo uit te breiden. Langs grote snelwegen wil de Europese Commissie om de 60 kilometer laadpunten voor elektrische auto’s, en om de 150 kilometer plaatsen om waterstof te tanken.
Frankrijk en Duitsland, twee landen met een grote auto-industrie, lijken alvast tegenwicht te willen bieden tegen de voorstellen van de Europese Commissie. Voorstanders van de Europese plannen, zoals de ngo Transport & Environment, hopen dat deze wetsvoorstellen de elektrische auto democratiseren.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden