Vlaanderen: hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016

VIAS verkeersbarometer 2021

In de eerste helft van 2021 vielen er bij verkeersongevallen in Vlaanderen bijna een kwart meer dodelijke slachtoffers dan vorig jaar. Ook het aantal ongevallen met gewonden is toegenomen. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van VIAS Institute en de federale politie.

Bij verkeersongevallen in Vlaanderen vielen er in de eerste zes maanden van dit jaar 109 ‘verkeersdoden ter plaatse’. Dat zijn er 21 meer dan in de eerste helft van 2020 (+24 procent). Dat blijkt uit de nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van VIAS Institute en de federale politie. De cijfers houden geen rekening met de ‘doden 30 dagen’, mensen die tot 30 dagen na een ongeval aan hun verwondingen overlijden.

“De cijfers van deze barometer mag je niet zomaar vergelijken met die zeer uitzonderlijke periode van 2020”, zegt VIAS Institute. “Voor Vlaanderen zien we op vele vlakken dat de cijfers zich terug op het niveau van 2019 bevinden.” De andere gewesten in ons land doen beter: in Wallonië lag het aantal verkeersdoden zelfs op het laagste cijfer in tien jaar (70 tegenover 88 vorig jaar (-20 procent)). In Brussel daalde het cijfer van 10 naar 4. Het nationale cijfer komt daardoor uit op een lichte daling: van 186 dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar naar 183 nu (-2 procent).

Bromfietsers

Het aantal letselongevallen (ongevallen waarbij er een of meerdere gewonden of doden vielen) en het totale aantal gewonden zijn over het hele land wel toegenomen, respectievelijk met 11,7 procent en 10,9 procent. Opvallend is daarbij het aantal ongevallen met bromfietsers, dat met 39 procent is gestegen. Tussen 2011 en 2020 was dat cijfer nochtans met 55 procent gedaald. Aan het succes van de speed pedelec (die volgens de wegcode als een soort bromfiets wordt beschouwd) ligt het volgens VIAS niet: amper 8 procent van de betrokkenen reed op een speed pedelec.

“De cijfers zijn dus zeker voor Vlaanderen niet gunstig, zeker in de wetenschap dat de horeca nog lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was”, besluit VIAS Institute.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Carlo Brantsen 17:09
afbeelding van Carlo Brantsen

Jullie wegennet is ook een gruwel, geef toe.

John 10:13
afbeelding van John

Klopt, maar daar kan je niet veel doden aan toeschrijven, dat ligt meer aan de rijstijl van de Belgen: snelheid, afstand houden, smartphone gebruik om er maar enkele te noemen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws