Al sinds 2019 gelden er strengere regels bij de autokeuringscentra op vlak van verlichting. Na een ruime overgangsperiode is het vanaf 1 oktober 2021 finaal: Is er een defect aan je verlichting of reflector? Dan krijg je zonder pardon een rode kaart. Mobiliteitsorganisaties Febiac, Traxio en Renta vraagt de overheid om het proces te vergemakkelijken, waardoor geen tweede keuring nodig is.
Twee jaar geleden had Europa er genoeg van; de complete willekeur van keuringscentra in verschillende landen zorgde er voor dat een auto in het éne land compleet afgekeurd werd maar in een ander land zomaar de baan op mocht. Meteen in 2019 werd er een eerste uniforme regel uitgerold met betrekking tot de verlichting en reflectoren. Na een overgangsperiode - waarin eigenaars hun auto in regel konden stellen - is het vanaf 1 oktober simpel: defect aan je licht of reflector? Dan krijg je een rode kaart!
Dit verandert er:
Specifiek verandert de keuring voor de grootlichten, dimlichten en de afstelling van de lichten. Tijdens dat proces zal er strenger toegezien worden op volgende punten:
• Werkt het activeren van alle lichten goed? (schakeling)
• Werkt het verklikkersignaal voor de grootlichten en mistlichten op het dashboard?
• Werkt het noodsignaal? ("vier pinkers")
• Werkt de kentekenplaatverlichting en is ze correct bevestigd?
• Is er een gebrek aan volgende onderdelen: dagrijlicht, dimlicht, grootlicht, achterlicht, stoplicht en derde stoplicht, mistlichten, richtingaanwijzers, reflectoren, kentekenplaatverlichting of zijmarkeringslichten?
Meten is weten
Hoewel er sinds 2019 ook al werd toegezien op bovenstaande details, was een defect aan één van de onderdelen nog geen reden tot rode kaart. Zo werd er initieel een overgangsperiode van 1 jaar voorzien voor chauffeurs om hun auto in orde te brengen die nog eens verlengd werd met 1 jaar wegens de coronacrisis. Voorbereiden op je jaarlijkse keuring vereist vanaf nu dus net wat extra aandachtpuntjes. Zo is het vooral belangrijk om de lichten rondom eens van dichtbij te bekijken. Een kras of klein barstje kan nog getolereerd worden, kan er water in je lichten sijpelen, dan zullen die hersteld moeten worden.
Tenslotte is het ook aangeraden om alle "verklikkerlichtjes" in je wagen na te kijken op de werking. Springt bij het inschakelen van het grootlicht het blauwe lampje aan, knippert de rode driehoek bij het activeren van het noodsignaal, et cetera...
Keuring ook door erkende garage?
Mobia, een samenwerking tussen mobiliteitsorganisaties Febiac, Traxio en Renta, pleit ervoor dat sommige eenvoudige handelingen die vandaag in de keuringscentra gebeuren, ook door andere erkende professionals uit de autosector uitgevoerd zouden kunnen worden. In mensentaal: word je afgekeurd op een klein defect (zoals een defect lampje), dan zou het handig zijn moest je dit kunnen laten maken bij een erkend bedrijf waarna dat bedrijf het keuringscentra op de hoogte brengt en je alsnog je groene kaart krijgt. Op die manier wil Mobia de druk op keuringscentra en de lange wachttijden verminderen en het aangenamer voor de consument maken.
Ook voor de eerste keuring van een trekhaak zou deze nieuwe werkwijze mogelijk zijn. Een erkende installateur zou zelf de technische keuring kunnen uitvoeren en via een keuringscentra een attest laten afleveren aan de klant. Ter info: in Nederland mogen erkende garages al jaren zelf technische keuringen uitvoeren.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden