De Europese Commissie krijgt het stilaan op haar heupen dat Volkswagen blijft verzetten om klanten van een auto uitgerust met sjoemelsoftware rechtvaardig te compenseren. Eurocommissaris voor Justitie - en tevens Belgisch politicus - Didier Reynders wil Volkswagen nu onder druk zetten om een compensatie af te dwingen.
De Europese commissie vindt het niet ethisch dat de Volkswagen Group selectief is in welke gedupeerde klanten van een auto met sjoemelsoftware vergoed worden door het emissieschandaal. Zo kwam VW Group al over de boeg met een vergoeding in de VS en Duitsland maar grijpen zowat alle andere eigenaars in Europa naast de vergoeding. Eurocommissaris voor Justitie Didier Reynders wil de autogigant nu op het matje roepen om zo alsnog een compensatie te regelen voor gedupeerde klanten.
Eén Europa
Volgens de Commissie is het simpel: elke klant die een auto met sjoemelsoftware kocht van de groep heeft recht op een compensatie. Volkswagen weigert echter om samen met lokale consumentorganisaties (zoals Testaankoop in België) naar een oplossing te zoeken. Volgens Reynders is het tijd dat Volkswagen de bittere pil slikt om zo jaren van dure rechtszaken te vermijden. Kortom: elke autokoper in de EU zou een gelijke behandeling moeten krijgen. Saillant detail: al meerdere rechters in verschillende Europese landen hebben geoordeeld dat eigenaars recht hebben op een vergoeding.
Waarom die vergoeding zo belangrijk is? Wel, klanten kochten onbewust een auto die niet voldeed aan de gangbare emissienormen en pleegden daardoor een impact op de volksgezondheid. Daarnaast constateerde eigenaars van een dieselwagen met sjoemelsoftware dat na een verplichte update (om de software te verwijderen) de wagen vaak vermogen verloren was én meer verbruikte. Kortom; klanten kochten een auto die niet voldeed aan wat er op de "verpakking" stond. Een kat in een zak dus.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden