Volgens verschillende bronnen wil de Vlaamse regering morgen (woensdag) een voorstel op de regeringstafel leggen om vanaf 2027 enkel nog elektrische auto's in te schrijven in ons landdeel. Daarmee zou Vlaanderen één van de Europese voortrekkers worden in de overstap naar elektromobiliteit.
Update: Intussen is een akkoord bereikt om alles vanaf 2029 aan te passen. Meer erover lees je door HIER te klikken.
Nu de regering groen licht heeft gegeven voor elektrische salariswagens vanaf 2026 was het maar een kwestie van tijd voor de particuliere markt zou moeten volgen. Verschillende kranten zoals De Standaard, De Morgen en het Laatste Nieuws berichtten nu dat er morgen (woensdag 3 november) een voorstel op de Vlaamse regeringstafel zal worden gelegd om alleen nog maar elektrische auto's in te schrijven vanaf 2027. Of anders gezegd: vanaf 2027 zou het dan niet meer mogelijk zijn om nog een nieuwe auto met benzine-, diesel- of plug-inmotor in te schrijven in Vlaanderen.
Voorstel, niet concreet
Het voorstel komt niet als een donderslag bij heldere hemel. Zo was het al langer geweten dat de auto met verbrandingsmotor op termijn uitgefaseerd zou worden. Was het niet op lokaal niveau, dan is het eindelijk wel op Europees niveau. Momenteel gaat het uiteraard nog maar over een voorstel. Meer nog, N-VA, Vlaanderens grootste regeringspartij, blijkt een koele minnaar van dat besluit te zijn. N-VA vindt 2030 een meer haalbare kaart.
Wel wat onverwachts is de snelheid waarmee Vlaanderen wil opereren. Want de Europese Unie zette de deadline zelf op 2035. Gaat Vlaanderen dus voor 2027, dan zouden we na Noorwegen de eerste regio zijn in Europa dat inschrijvingen van nieuwe auto's met verbrandingsmotor verbiedt.
Haalbare kaart?
Of Vlaanderen met zo'n beslissing niet meer hooi op de vork haalt dan het kan dragen is nog maar de vraag. Niet in het minst omdat Vlaanderen sinds 2020 de subsidie voor de elektrische auto heeft afgeschaft én ons landsdeel (en bij uitbreiding heel België) achterop hinkt qua laadinfrastructuur. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters gelooft alvast in de beslissing. Zo zou volgens onderzoek de elektrische auto vanaf 2026 niet meer duurder zijn dan een klassieke benzine- of dieselwagen. Daarenboven zullen steeds meer "afgeschreven" elektrische bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt terechtkomen.
Het probleem van de elektrische auto situeert zich echter al lang niet meer bij de auto zelf maar wel bij alle randinfrastructuur. Vlaanderen heeft decennia de tijd gehad om haar elektriciteitsnet klaar te stomen voor de komst van elektrische voertuigen maar verzaakte haar plicht hierin. Daardoor zullen de komende jaren nog forse investeringen nodig zijn.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden