Alle nieuwe auto's in Vlaanderen elektrisch vanaf 2027?: regeerakkoord op tafel

EV Vlaanderen 2027 particulier

Volgens verschillende bronnen wil de Vlaamse regering morgen (woensdag) een voorstel op de regeringstafel leggen om vanaf 2027 enkel nog elektrische auto's in te schrijven in ons landdeel. Daarmee zou Vlaanderen één van de Europese voortrekkers worden in de overstap naar elektromobiliteit.

Update: Intussen is een akkoord bereikt om alles vanaf 2029 aan te passen. Meer erover lees je door HIER te klikken.

Nu de regering groen licht heeft gegeven voor elektrische salariswagens vanaf 2026 was het maar een kwestie van tijd voor de particuliere markt zou moeten volgen. Verschillende kranten zoals De Standaard, De Morgen en het Laatste Nieuws berichtten nu dat er morgen (woensdag 3 november) een voorstel op de Vlaamse regeringstafel zal worden gelegd om alleen nog maar elektrische auto's in te schrijven vanaf 2027. Of anders gezegd: vanaf 2027 zou het dan niet meer mogelijk zijn om nog een nieuwe auto met benzine-, diesel- of plug-inmotor in te schrijven in Vlaanderen.

Voorstel, niet concreet

Het voorstel komt niet als een donderslag bij heldere hemel. Zo was het al langer geweten dat de auto met verbrandingsmotor op termijn uitgefaseerd zou worden. Was het niet op lokaal niveau, dan is het eindelijk wel op Europees niveau. Momenteel gaat het uiteraard nog maar over een voorstel. Meer nog, N-VA, Vlaanderens grootste regeringspartij, blijkt een koele minnaar van dat besluit te zijn. N-VA vindt 2030 een meer haalbare kaart.

Wel wat onverwachts is de snelheid waarmee Vlaanderen wil opereren. Want de Europese Unie zette de deadline zelf op 2035. Gaat Vlaanderen dus voor 2027, dan zouden we na Noorwegen de eerste regio zijn in Europa dat inschrijvingen van nieuwe auto's met verbrandingsmotor verbiedt.

EV Vlaanderen 2027 particulier

Haalbare kaart?

Of Vlaanderen met zo'n beslissing niet meer hooi op de vork haalt dan het kan dragen is nog maar de vraag. Niet in het minst omdat Vlaanderen sinds 2020 de subsidie voor de elektrische auto heeft afgeschaft én ons landsdeel (en bij uitbreiding heel België) achterop hinkt qua laadinfrastructuur. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters gelooft alvast in de beslissing. Zo zou volgens onderzoek de elektrische auto vanaf 2026 niet meer duurder zijn dan een klassieke benzine- of dieselwagen. Daarenboven zullen steeds meer "afgeschreven" elektrische bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt terechtkomen.

Het probleem van de elektrische auto situeert zich echter al lang niet meer bij de auto zelf maar wel bij alle randinfrastructuur. Vlaanderen heeft decennia de tijd gehad om haar elektriciteitsnet klaar te stomen voor de komst van elektrische voertuigen maar verzaakte haar plicht hierin. Daardoor zullen de komende jaren nog forse investeringen nodig zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
FLP 15:34
afbeelding van FLP

Dus over 5 jaar kost de elektrische versie van een eenvoudige wagen zoals bvb een Fiat 500/Twingo/Clio/Polo/... even veel als eentje met een benzinemotor (zou) kost(en)?? Daar geloof ik nu eens helemaal niks van!

En die 2ehands markt van afgeschreven elektrische wagens zal er simpelweg niet zijn. Of toch niet zoals we de 2ehandsmarkt tot nu altijd gekend hebben. Ik denk niet dat de gemiddelde occasiekoper zin/geld heeft om de versleten batterij te laten reviseren om de auto terug rijdbaar te maken. (wat enkele duizenden euro's kost)

Laten we ook nog maar zwijgen over de elektriciteitstekorten of gigantische prijzen die er aan komen na de kernuitstap zonder alternatieven.

Het lijkt een beetje een negatieve reactie, maar daar maak ik me oprecht zorgen om. Auto rijden wordt iets voor de happy few, zo lijkt het.

this 15:49
afbeelding van this

Ik zie die prijsdalingen eigenlijk wel vrij realistisch in.
Een EV is ook gewoonweg veel simpeler concept dan een ongelofelijk complexe benzine/dieselmotor.
En daarbij naarmate we sneller kunnen laden en hoe meer laadpalen er zijn, hoe kleiner de batterijen kunnen worden. Dus dat kan de prijs ook weer serieus drukken.

Want geef toe, een EV die +500km kan is vrij onzinnig (uitzonderingen daargelaten voor mensen die effectief op 1 dag zo veel kilometers doen en amper tijd/mogelijkheden hebben om bij te laden). Maar het helpt wel om mensen te overhalen om elektrisch te rijden. En op sommige plaatsen kan het wel eens krap worden met laadpalen, maar dat zou ook verholpen moeten worden in de toekomst.

Dominique 13:57
afbeelding van Dominique

Dat van die prijsdalingen, daar ben ik nog niet zo zeker van.
Historisch gezien is dat helemaal niet het geval. Waar is de tijd dat ik met mijn vader in de autoboekskes aan het kijken was voor een nieuwe Volkswagen Polo te kopen. Die was toen ongeveer 100000 fr (2500 euro). Ik spreek nu over de jaren 80. In die tijd kon je gaan tanken aan 6 fr per liter (0.15 eur/liter). Nu x-jaar later kost een soortgelijke Polo 24000 eur en benzine 1.5 eur/liter. Dat is dus 10x duurder. Ik zie het dus niet gebeuren dat een EV goedkoper gaat worden. Het zal eerder zijn dat de non-EV op het zelfde niveau komt te staan als een EV qua prijs.

suskewiet 16:51
afbeelding van suskewiet

men vergeet er bij te vermelden dat een auto elk jaar duurder wordt, binnen een zelfde model/merk kan dit 5000 euro op 5 jaar zijn. Op die manier kan het zeker, maar niet aan de prijs van vandaag. Boerenbedrog

Dominique 09:00
afbeelding van Dominique

De elektriciteitsrekeningen gaan enorm worden. Stel je voor dat je als gezin 2 EV's hebt. Met vb. een batterij van 60 kwh. Dan kom je ongeveer aan een stroomverbruik van 6240 kwh per jaar extra. Als je dan naast dit verbruik ook nog een thuisverbruik van +- 3000 kwh zit, dan heb je bijna 10000 kwh verbruikt op een jaar. Dat worden nogal facturen.
Laat staan dat de stroombevoorrading dit ook aan kan.
Ook mensen met zonnepanelen die vb. 4000 watt piek hebben. Dat gaat ook nooit het extra verbruik compenseren. Want opladen doe je niet door de dag.
En een batterij zetten van vb. 15000 kwh is ook maar druppel op een hete plaat.
Een beetje onrealistisch...
Ikzelf heb een plugin hybride (Porsche), maar het zal dan ook de laatste gaan worden met een verbrandingsmotor, als men dit erdoor gaat duwen. Erg jammer.
Nu, wij hebben ook een EV hier, en dat is superleuk om mee te rijden. Ik ken de beide kanten. Dus geen afbreuk aan EV's. Stel me alleen vragen bij het haalbare van deze maatregel. Waarom moet Vlaanderen weer anders doen dan de EU ? Hebben ze iets te bewijzen ? Als kleine speler in Europa betekent Vlaanderen toch niks ? Gaan Frankrijk en Duitsland nu zeggen...'amai, die Vlamingen zijn goed bezig' ? Niks van, die denken er het hunne van en schakelen pas in 2035 over.
Waar zijn we in godsnaam mee bezig eigenlijk. Als je het CO2 probleem wil oplossen, kijk dan eerst naar de sectoren waar de uitstoot het grootste is. Wedden dat dit niet bij de auto's ligt ? Misschien eens over de grens gaan kijken bij de bruinkool centrales, of in Polen waar ze lustig kolen opstoken. En dan heb je globaal gezien slechts om de hoek gekeken...

this 11:51
afbeelding van this

Maar je hebt de diesel/benzine rekening niet meer. En elektriciteit zal vast wel altijd goedkoper blijven dan benzine/diesel voor dezelfde energie output.

Wat ik wel een beetje vrees is dat de rekening niet direct is. Je kan een heel jaar blijven laden om dan pas na een jaar de rekening krijgen. Dat zal vast wel problematisch worden.

KVDP 12:44
afbeelding van KVDP

Uw berekening voor 6240 kWh verbruik is inderdaad een kost die moet betaald worden, niemand beweert toch dat elektrisch rijden gratis zou zijn. Maar die kost lijkt mij toch gevoelig lager dan de benzinekost die hiermee zou overeen komen.
Stroomvoorziening is wel een probleem:
Bedrijfswagens overdag opladen met zonnepanelen die op het dak van het bedrijf liggen is een mooie oplossing, heel veel bedrijven hebben hierin reeds geïnvesteerd.
Particulieren kunnen/moeten 's nachts laden en daar zouden de kerncentrales een mooie rol kunnen gespeeld hebben, helaas... Als deze nacht-elektriciteit allemaal van kolen- en gascentrales moeten komen, dan heeft de EV-omvorming geen enkel nut voor CO2.

Dominique 08:27
afbeelding van Dominique

Mijn punt is eigenlijk dat het steeds 'en', 'en', 'en' gaat worden.
Elektrisch opladen, geen gas/mazout, maar elektrisch verwarmen, verplicht renoveren. Dat zijn allemaal kosten die sommige mensen moeilijk gaan kunnen verteren. Voor anderen misschien niet zo moeilijk.
Nu kan je beslissen dat je een diesel neemt waarmee je vb. 2 weken kan rijden voordat je moet tanken (afhankelijk van de afstand die je aflegt natuurlijk). Schakel dan eens over naar een EV die je 1-2x moet opladen om dezelfde afstand af te kunnen leggen. Je ontneemt mensen eigenlijk de vrije keuze. Akkoord, er moet iets gedaan worden. Maar het zo door de mensen hun strot duwen...misschien een bocht te ver ? Op dit moment zijn er geen uitloopstroken op de spreekwoordelijke racebaan waarop men momenteel zit rond te rijden, maar enkel diepe grindbakken. Mooie woordkeuze, al zeg ik het zelf :-)

mmm 12:36
afbeelding van mmm

Ook indien elke Belg met een EV rijdt, zal het geen bal uitmaken indien China zo blijft verder doen. Maar ja, het is een populair onderwerp om "groen" te zijn.

Mathieu 12:57
afbeelding van Mathieu

Eindelijk lees ik hier eens voor 90% mijn gedacht als het gaat over EV. :-)
Beseffen ze daar in de politiek wel waar ze mee bezig zijn?
Ik wens hen veel succes met de vernieuwing van ons net, want moest iedereen eens weten hoeveel papier-lood leidingen (die we niet kunnen gebruiken om stroom terug te steken op het net) er nog onder de grond zitten, dan zouden ze wel anders piepen. Ze komen hier weer af met data, zonder dat er een degelijke studie is gebeurd.
* op welke realistische tijd kunnen we het net aanpassen?
* wat met onze centrales, waar halen we de elektriciteit?
* op welke realistische tijd kunnen we genoeg laadpalen zetten?
* hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen betaalbaar kan laden? Want de investering van €3000 of €4000 om thuis te kunnen laden moet er ook nog bij
* Grondstoffen worden schaarser, hebben we voldoende en wat als die prijzen torenhoog worden? Wat eigenlijk nu al bezig is....
* hoe maken we dit betaalbaar voor -35 jarigen met een gewoon loon, geen salarsiwagen, die eventueel een huis kopen én verplicht moeten gaan renoveren om aan de andere milieudoelstellingen te komen?
* hoe beschermen we de middenklasse tegen al die prijsstijgingen en verplichtingen?
* wat met de transportsector? 30% van de uitstoot, maar daar spreekt men niet over.
* hoeveel effect hebben wij met ons klein Vlaanderen als de rest toch niet volgt? Europa zegt 2035, waarom wij nu weer 2027?

PS: interessant artikel in De Tijd "Bliksemsnelle elektrificatie zet particuliere autokoper klem"

suskewiet 13:09
afbeelding van suskewiet

In europa zijn we heel luid aan het roepen,
maar op wereldniveau zijn we na de komma aan het werken.
De gewone man zal zwaar in de buidel moeten tasten, en dat zal goed zijn voor de economie maar op wereldniveau gaat het geen Z_A_K uithalen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws