Antwerpen en Gent verbannen diesel vanaf 2031 uit binnenstad, benzine vanaf 2035

LEZ verbod diesel benzine 2022

De Vlaamse Regering heeft een akkoord bereikt over het verbieden van verbrandingsmotoren in de lage emissiezones van Gent en Antwerpen. De dieselwagen moet er op stal vanaf 2031 en die op benzine vanaf 2035. Daarmee krijgen de Vlamingen wel een jaartje respijt ten opzichte van de Brusselaars.

Rij je momenteel met een oudere diesel- of benzinewagen richting de Gentse of Antwerpse binnenstad, dan moet je je huiswerk gedaan hebben. Dieselwagens met Euronorm 4 of lager mogen er namelijk niet binnen, tenzij je vooraf betaalt om toegang te krijgen. Hetzelfde geldt voor benzinewagens, al moet je in dat geval enkel wegblijven indien je auto Euronorm 1 of — stel je voor — 0 op het inschrijvingsbewijs vertoont. Weet je echter niet hoe je inschrijvingsbewijs eruitziet, laat staan wat een Euronorm is? Dan maakt dit nieuws je leven misschien wel makkelijker.

Race tegen de tijd

Binnenkort kan je dat huiswerk namelijk helemaal achterwege laten, want de Vlaamse Regering heeft een akkoord bereikt om alle auto’s met verbrandingsmotoren te verbannen uit de lage emissiezones. Zo zou je met ingang van 2031 de Gentse en Antwerpse binnensteden niet meer mogen betreden met een dieselwagen, en vanaf 2035 ook niet meer met eentje op benzine, CNG of LPG. De beslissing staat volledig los van Euronorm of hybridehulp, en geldt dus ook voor de gloednieuwe auto die jij vandaag aankoopt. Zolang die een verbrandingsmotor onder de kap heeft, wel te verstaan, want zuiver elektrische auto’s zijn wel nog vrij om Gent of Antwerpen te gaan verkennen.

LEZ 2022

De Vlaamse LEZzen zijn trouwens niet de eersten die een dergelijk verbod invoeren. Brussel ging ons al voor, maar daar is je dieselwagen niet meer welkom vanaf 2030 — kwestie van het overzichtelijk te houden. Vlaanderen zet dat ultimatum een jaartje later omwille van dezelfde reden die ze al aanhaalden om de verstrenging van de LEZ dit jaar uit te stellen: de economische toestand. En zo krijgen de inwoners van Gent en Antwerpen toch een jaartje langer de tijd om hun dieselwagens in te ruilen voor EV's… En krijgen de steden zelf een jaartje langer de tijd om hun openbaar vervoer en hun netwerk aan publieke laadpalen bruikbaar te maken. Kortom: een race tegen de tijd voor beide partijen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Maarten 13:21
afbeelding van Maarten

Ik ben benieuwd hoe het wagenpark tegen 2030-2035 zal geëvolueerd zijn. Aan het tempo dat de infrastructuur nu verandert (lees, het gebrek eraan), het openbaar vervoer geen interessant alternatief is (tenzij je in een groot stad woont en werkt) en de hele transitie in elektriciteitsproductie en transport, zie ik op de gestelde termijnen nog heel wat uitdagingen...

andre123 13:59
afbeelding van andre123

ik zie niet in wat het probleem is,
mag je de stad niet binnen?blijf er dan weg...want dat is toch wat men wil,geen auto's in de stad,wel ik heb totaal geen behoefte aan de stad,alles wat ik nodig heb vind ik ,erbuiten

Jos D. 09:07
afbeelding van Jos D.

Je bent wel niet alleen op deze wereld :-)
Ik had graag wat wegenbelasting terugbetaald gezien als ik met mijn wagen niet meer in de straten van zulke steden mag rijden.
Maar we zullen idd zien hoe heet de soep nog is tegen 2030.

Nick Van Hemelryck 17:47
afbeelding van Nick Van Hemelryck

Tegen 2035 zal ik dus moeten verhuizen uit Antwerpen.

this 08:36
afbeelding van this

Ronduit asociaal vind ik het. Hoe zien ze dit voor de armere laag van de bevolking? Ze volledig uitsluiten van auto's? Gaan we weer naar een klassenmaatschappij?

Mathieu 15:53
afbeelding van Mathieu

This, neem het me niet kwalijk, maar dit overstijgt de "armere bevolking" in mijn ogen. Dit treft iedereen die geen leasingwagen heeft op dat moment. Dit is de echt wel de middenklasse die hiermee getroffen wordt. Ik hekel de manier waarop Europa en de Belgische politiek op dit moment ons alles opleggen. Dit is inderdaad zwaar asociaal, want ze weigeren dus een degelijk openbaar vervoersnetwerk uit te bouwen. Mijn dochter van 13 kan uit onze gemeente met 12000 inwoners niet in minder dan 2uur met het openbaar vervoer naar de dansles op zondag dat 10km van bij ons verwijderd is!! Van mij mogen ze alles wat opgelegd wordt i.v.m. EV's steken waar de zon niet schijnt. Ze zijn aan de top zo incompetent dat ze groot zijn. Zolang ik kan neem ik mijn benzinewagen wel, en daarna zien we wel.
En let maar op met de nieuwe berekening van de elektriciteit vanaf 1 januari, geen EV meer opladen als je nog andere grote verbruikers hebt aanstaan in je woning, want ook daar gaan ze u op pakken. (capaciteitstarief)

this 11:16
afbeelding van this

Je hebt gelijk. En zelfs vandaag is het al zo, kijk maar eens naar de taksen die je betaalt op een euro3 wagen. Je komt bijna goedkoper uit door een duurdere wagen te kopen met lagere taksen.
Absurd gewoon.
Maar we mogen langs de andere kant ook niet vergeten dat 2030 nog een tijdje is, hopelijk zullen er dan veel goedkopere EV's zijn en is het aanbod op de tweedehandse markt ook zeer schappelijk qua prijzen.

Dat capaciteitstarief valt trouwens nog mee als je het uitrekent. Je betaalt inderdaad voor hogere pieken, maar je krijgt korting op de nettarieven en als EV bezitter ga je veel elektriciteit verbruiken waardoor die korting wel serieus oploopt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws