De Vlaamse Regering heeft een akkoord bereikt over het verbieden van verbrandingsmotoren in de lage emissiezones van Gent en Antwerpen. De dieselwagen moet er op stal vanaf 2031 en die op benzine vanaf 2035. Daarmee krijgen de Vlamingen wel een jaartje respijt ten opzichte van de Brusselaars.
Rij je momenteel met een oudere diesel- of benzinewagen richting de Gentse of Antwerpse binnenstad, dan moet je je huiswerk gedaan hebben. Dieselwagens met Euronorm 4 of lager mogen er namelijk niet binnen, tenzij je vooraf betaalt om toegang te krijgen. Hetzelfde geldt voor benzinewagens, al moet je in dat geval enkel wegblijven indien je auto Euronorm 1 of — stel je voor — 0 op het inschrijvingsbewijs vertoont. Weet je echter niet hoe je inschrijvingsbewijs eruitziet, laat staan wat een Euronorm is? Dan maakt dit nieuws je leven misschien wel makkelijker.
Race tegen de tijd
Binnenkort kan je dat huiswerk namelijk helemaal achterwege laten, want de Vlaamse Regering heeft een akkoord bereikt om alle auto’s met verbrandingsmotoren te verbannen uit de lage emissiezones. Zo zou je met ingang van 2031 de Gentse en Antwerpse binnensteden niet meer mogen betreden met een dieselwagen, en vanaf 2035 ook niet meer met eentje op benzine, CNG of LPG. De beslissing staat volledig los van Euronorm of hybridehulp, en geldt dus ook voor de gloednieuwe auto die jij vandaag aankoopt. Zolang die een verbrandingsmotor onder de kap heeft, wel te verstaan, want zuiver elektrische auto’s zijn wel nog vrij om Gent of Antwerpen te gaan verkennen.
De Vlaamse LEZzen zijn trouwens niet de eersten die een dergelijk verbod invoeren. Brussel ging ons al voor, maar daar is je dieselwagen niet meer welkom vanaf 2030 — kwestie van het overzichtelijk te houden. Vlaanderen zet dat ultimatum een jaartje later omwille van dezelfde reden die ze al aanhaalden om de verstrenging van de LEZ dit jaar uit te stellen: de economische toestand. En zo krijgen de inwoners van Gent en Antwerpen toch een jaartje langer de tijd om hun dieselwagens in te ruilen voor EV's… En krijgen de steden zelf een jaartje langer de tijd om hun openbaar vervoer en hun netwerk aan publieke laadpalen bruikbaar te maken. Kortom: een race tegen de tijd voor beide partijen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden