In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). Tijd voor Nadia Naji en Jeremie Vaneeckhout van Groen om hun visie te geven. Hoe Groen zien ze het verkeer de komende legislatuur?
AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
Naji: Om de files te verkorten, moeten we op verschillende fronten werken. Groen wil een alternatief bieden. Meer, beter en goedkoper openbaar vervoer, en meer en veiligere fietsinfrastructuur kunnen mensen uit hun auto lokken. Maar ook een slimme kilometerheffing is een instrument voor een vlottere mobiliteit. Je spaart geld uit telkens je de wagen laat staan, zeker op de piekmomenten en -plaatsen.
AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
Vaneeckhout: Groen wil een taxshift in de verkeersbelasting: minder belasting op autobezit, maar wel op het gebruik. De bedoeling van de hervorming is niet om meer te belasten, maar wel te streven naar een vlottere mobiliteit. Een kleine heffing per gereden kilometer in plaats van een hoge vaste kost. Daarbij willen we dat er rekening wordt gehouden met het type wagen, het tijdstip en de locatie.
AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
Naji: De invoering van een digitaal rijbewijs met punten is het logische sluitstuk van een betere handhaving. We willen een rijbewijs met punten in dat niet alleen straft maar ook beloont. Wat Groen betreft willen we het zo snel mogelijk invoeren, het staat intussen al meer dan dertig jaar op de agenda.
AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
Vaneeckhout: Binnen de bebouwde kom willen we een maximum van 30 km/u, met een motiveringsplicht kan 50 km/u. Zone 30 betekent minder verkeersongevallen met dramatische gevolgen. Buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 70 km/u enkel toegelaten als er een vrijliggend fietspad is. Op de snelwegen gaan we naar 100 km/u. Trager rijden is goed voor de verkeersveiligheid van iedereen, maar ook voor klimaat en milieu.
AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
Naji: Groen wil de pakkans opdrijven en de handhavingsketen versnellen voor de twee grote verkeersdoders: overdreven snelheid en alcohol, met nultolerantie voor alcohol- en druggebruik. Als er in het verkeer nultolerantie zou gelden voor alcohol, dan zouden er in België elk jaar 17 doden minder vallen en 335 gewonden minder. Dat blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut Vias.
AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
Vaneeckhout: Deze omslag naar elektrische voertuigen is nodig voor ons klimaat, ons milieu en onze gezondheid. De Europese Unie besliste al dat vanaf 2035 enkel nog nieuwe wagens die geen emissies meer uitstoten verkocht mogen worden. Groen wil er alles aan doen om deze deadline overbodig te maken door zo veel mogelijk vroeger de omschakeling naar elektrische voertuigen te maken.
AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
Naji: Groen is tegen de premie voor de aankoop van elektrische wagens voor particulieren omdat deze terecht komt bij wie deze niet nodig heeft. Groen wil wel een systeem van sociale leasing van elektrische wagens voor de doelgroep die een wagen nodig heeft, maar voor wie de aankoop van een elektrische auto om financiële redenen niet mogelijk is.
AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
Vaneeckhout: Zolang elektrische voertuigen duurder zijn, houden we best een gunstigere fiscaliteit om hun aandeel te vergroten. De volgende regering maakt best werk van een timing waarin duidelijk wordt hoe geleidelijk aan de fiscaliteit wordt opgetrokken, om te vermijden dat autorijden op langere termijn niet meer wordt belast.
AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
Naji: Er zijn nu al voordelen in de vorm van een fiscale aftrek. Groen vindt het belangrijker dat er een uitgekiende strategie komt voor het uitrollen van de laadinfrastructuur, op basis van slim ruimtegebruik. We willen voldoende palen om te voorkomen dat het netwerk van laadpalen overbelast raakt en iedereen makkelijk een vrij laadpunt vindt.
AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
Vaneeckhout: Zolang het systeem van de salariswagens bestaat, gaan we vasthouden aan deze maatregel. Dankzij de vergroening zetten we grote stap vooruit in de elektrificatie van ons wagenpark. Omwille van de grote welvaartskosten en inherente sociale onrechtvaardigheid, willen we de gunstregimes voor salariswagens wel geleidelijk uitdoven door ze te laten opgaan in een brede lastenverlaging op arbeid.
Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.
Recente reacties
Dit kost de kleinste BMW met de lichtste motor (2024)
Lichtste versie van de vorige generatie waren de 116i en de 118i. In Nederland was dit de 120i. Heb...
Door Christophe 13 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Ik lees hier nogal wat ! Vooreerst het octaangetal : Is een relatief getal dat de klopvastheid van...
Door Guido 14 uur geleden
Ineos stopt al zijn productie... en daar kan het zelf niet aan doen
dat ze dan maar ASAP naar Corbeau bellen, lijkt me de enige gepaste opvolger
Door Yannick 15 uur geleden
Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?
Ik rijdt nu 9 jaar met een dacia logan . Nog nooit stukken gehad. Een onderhoudsbeurt van 200 euro...
Door Rene Stabel 1 dag geleden