Racerij: KIA & Chad Racing in de BTCS, Trophée de Bourgogne

Chad Racing ging voor de tweede keer de confrontatie aan, ditmaal werd de strijd gestreden op het circuit van Dijon-Prenois in Frankrijk. Supersnel en gegarandeerd spektakel.

Na de problemen uit de eerste race, hebben de mechaniekers drie weken keihard gewerkt om het één en ander bij te sturen. Zo werd de #7 voorzien van een nieuwe luchtinlaat vooraan, wat de twee grote gaten in de motorkap verklaart (zie onderstaande foto). Er werd tevens getest op het circuit van Snetterton in Engeland in vergelijkbare weersomstandigheden als tijdens het eerste race-weekend. Het probleem van oververhitting lijkt opgelost.

BTCS Trophée de Bourgogne

Voor het eerst in drie jaar worden we op het circuit van Dijon-Prenois verwelkomd door een stralende zon. Dat was in het verleden wel eens anders...

Er is een kleine verandering in de samenstelling van de piloten voor dit tweede race-weekend in de hoofdstad van Bourgondië. De KIA Pro_Cee'd nummer 7 wordt nog steeds bestuurd door Iain en Philippe. Maar op de #17 vormt Raf Vanthoor uitzonderlijk een team met Jeffrey Van Hooydonk, die Koen Wauters voor dit weekend vervangt. Meer informatie over Jeffrey kan u vinden op zijn site: [www.jeffreyvanhooydonk.com][1].

BTCS Trophée de Bourgogne

Verder krijgt het team voor de gelegenheid een helpende hand van Steven Kane, een Ierse piloot van wereldformaat die onder andere zijn strepen verdiend heeft in de BTCC en de World Series by Renault. Hij won het Britse F3-kampioenschap (2004), won de Britse PORSCHE Carrera Cup (2007), werd runner-up in het Spaanse F3-kampioenschap (2003) en kreeg zelfs de kans om een F1-wagen van het Mc-Laren team te testen. Zijn hele palmares kan u nalezen op [www.steven-kane.com][2]. Steven komt ons vooral helpen met de setup van de KIA #7, daar waar Jeffrey dit voor zijn rekening gaat nemen voor de KIA #17.

BTCS Trophée de Bourgogne

De vrije oefensessies beloven alvast heel veel goeds. Tijdens de ochtendsessie zet Jeffrey de snelste tijd van alle deelnemers neer: 1 min 22 sec. Hij draait daarmee een volle seconde sneller dan de concurrentie. Steven blijkt de snelste van alle piloten in de namiddagsessie. Hij legt een rondje af in 1'18''890, wat maar liefst 1,8 sec sneller is dan de tweede beste wagen. Toch wil dit nog niet al te veel zeggen aangezien we immers rekening moeten houden met de pivot-tijd tijdens de kwalificaties (1m21s) en de races (1m22s).

BTCS Trophée de Bourgogne

Iain neemt de volledige eerste kwalificatiesessie voor zijn rekening voor de KIA #7, Raf en Jeffrey wisselen af op de #17. Iain zet al gauw een vrij scherpe rondetijd neer met 1m21,2s. Toch is dit slechts goed voor een vierde plaats, maar trachten deze tijd te verbeteren is te risicovol om onder de pivot-tijd te duiken. Jeffrey, op dat ogenblik op een vijfde plaats met een tijd van 1m22,7s, probeert dit toch te doen maar duikt onder de pivot met 1m20.8s, wat hem 20 plaatsen extra op de startgrid oplevert. De #17 vertrekt dus van op de 25ste plaats.

De tweede reeks verloopt identiek voor de #7, met opnieuw een vierde tijd voor Iain en Philippe. Raf en Jeffrey hebben hun lesje geleerd en dringen niet al te veel meer aan. Het ganse deelnemersveld ligt zeer dicht bij elkaar en Raf en Jeffrey beperken zich tot een 7de tijd.

BTCS Trophée de Bourgogne

Iain (#7) en Jeffrey (#17) nemen de start van de eerste race maar beide hebben een verschillende strategie. Iain gaat trachten de koplopers te volgen zodat Philippe achteraf kan afwerken. Jeffrey daarentegen moet aanvallen en zoveel mogelijk wagens (zo snel mogelijk) inhalen. Eén van beide strategieën lukt, die van de #17. Na de eerste ronde komt Jeffrey al door op een elfde plaats. Daar waar de strategie van Iain niet echt werkt want van simpelweg achtervolgen komt weinig of niets in huis: Iain rijdt na de tweede bocht al in tweede positie! Dat is meer dan de schade beperken... Hij verdedigt zijn plaats zonder al te veel risico's te moeten nemen, en dit terwijl Jeffrey maar blijft oprukken.

BTCS Trophée de Bourgogne

Beide piloten hebben ook een verschillende pitstop-strategie. De #7 komt binnen van zodra de pit-window open is, m.a.w. na 35 minuten. De #17 blijft tot aan het einde van de pit-window (55 min) op de piste. Aanvankelijk lijkt de keuze van de piloten van #17 de betere, want zij behouden hun tweede plaats ook na de pilotenwissel. Maar Philippe, die dan al twintig minuten bezig is en op een derde plaats rondrijdt, zit beter in het ritme en haalt de KIA #17 en de RENAULT Mégane met rasse schreden in. Een twintigtal minuten voor het einde zijn de weinige toeschouwers getuige van een prachtig inhaalmanoeuvre. Wanneer Raf aan het begin van de rechte lijn een aanval op de RENAULT Mégane inzet, wordt hij op zijn beurt langs rechts bijgehaald door Philippe. De drie wagens rijden bijna de hele rechte lijn, met zijn 1100 meter de langste van Europa, zij-aan-zij. Uiteindelijk trekt Philippe aan het langste eind. Bij het uitremmen aan het einde van de rechte lijn zit hij aan de binnenkant van de bocht. Raf komt als tweede uit de bus. Beide KIA's vergroten vervolgens hun voorsprong op de concurrentie en worden niet meer bedreigd. Ook de posities tussen de KIA's veranderen niet meer. De #7 haalt het voor de #17. De eerste overwinning voor KIA, zelfs de eerste dubbel, is een feit.

BTCS Trophée de Bourgogne

Het begin van de tweede manche verloopt minder vlot. Tijdens de opwarmingsronde breekt één van de cardan-assen op de #17, die daardoor zelfs niet aan de start kan verschijnen. Philippe daarentegen neemt een bliksemstart. Na de eerste bocht rijdt hij in tweede positie en aan het einde van de eerste ronde ligt hij zelfs aan de leiding. Maar problemen met de tijdsindicator verplichten hem om gas terug te nemen om niet onder de pivot-tijd te duiken. Hij laat de BMW M3 Silhouette van Ruben Maes voorbij rijden maar aangezien deze in de eerste race tot drie keer toe onder de pivot-tijd ging, is hij misschien niet de referentie in de materie. Daarom beslist Philippe om ook de AUDI A4 Silhouette van Nicolas De Crem voorbij te laten en deze te volgen. Rondes lang strijden de AUDI A4 Silhouette, de MAZDA RX8 Silhouette en Philippe voor de tweede plaats, waarbij Philippe de AUDI niet mag voorbij steken en tegelijkertijd moet trachten om de MAZDA achter zich te houden. Hier komt abrupt een einde aan wanneer Philippe en de MAZDA met elkaar in aanraking komen bij het uitremmen aan het einde van de rechte lijn.

BTCS Trophée de Bourgogne

De MAZDA moet opgeven door een kapotte ophanging en Philippe verliest de aansluiting met de AUDI. Tijdens de pitstops worden we voorbij gestoken door de RENAULT Mégane, waardoor Iain een hele tijd op een vierde plaats rond rijdt. Dit verandert pas nadat de AUDI bestraft wordt met een drive-through (twee keer onder de pivot-tijd). De AUDI kan ons niet meer bijhalen en zo eindigen we de tweede race op een mooie derde plaats.

Samenvatting van een prachtig weekend: KIA CHAD RACING heeft bij deze zijn visitekaartje afgegeven!!!

BTCS Trophée de Bourgogne
Auteur: Auteur: Wim
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
190d 19:35
afbeelding van 190d

Jeffrey Van Hooydonk is geen slechte vervanger voor Koen Wauters :p

Hannes 20:22
afbeelding van Hannes

Puik werk, evenals de vergeten auto column en de twee fotoverslagen!

pieter 20:23
afbeelding van pieter

Thanks man :)

yoran 09:53
afbeelding van yoran

hoe zit dat eigenlijk met de pivot-tijd?

Koen 20:31
afbeelding van Koen

Het team heeft nu ook een online foto-album met al hun foto, ook deze die ze niet kwijt kunnen op hun blog.
http://picasaweb.google.com/KIA.Chad.Racing

Joeri 18:43
afbeelding van Joeri

@yoran: zowel in de kwalificaties als in de race moeten de rijders boven een bepaalde tijd blijven, na twee keer worden er straffen toegekend zoals o.a. een aantal plaatsen terug op de grid of een tijdstraf.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws