F1 Spanje: Button pakt z'n vierde, tweede dubbel voor Brawn GP

Jenson Button is er deze middag in geslaagd om z’n vierde overwinning te pakken op vijf wedstrijden. Ploegmaat Barrichello kon ondanks een andere pitstop strategie slechts één plaats winnen waardoor hij tweede werd, voor Webber die wel een goede strategie kon verzilveren. De verwachte opkomst van de grote teams die een aantal updates zouden introduceren in de Europese GP's is uitgebleven. De verhoudingen blijven dus min of meer gelijk, al hebben sommige teams toch een verbetering laten zien, terwijl Toyota er schijnbaar op achteruit is gegaan.

De reputatie van de Spaanse grote prijs op het circuit van Catalunya is opnieuw bevestigd met de meeste posities in een definitieve plooi zelfs voor de eerste set pitstops. Al in de eerste ronde zagen we Jarno Trulli uitwijken voor Rosberg, van de baan gaan en op die manier opnieuw het pak in te schuiven met als gevolg een enorme opstapeling van F1 bolides. De grootste slachtoffers van deze vroege slachting waren de beide Toro Rosso’s die zo dus meteen de strijd moesten staken, net als Adrian Sutil die Trulli niet meer kon ontwijken en zijdelings werd gepakt.

Na de hierop volgende safetycar werden de strategieën omgegooid en zagen we Jenson Button gaan voor een tweestopper terwijl ploegmaat Barrichello bleef bij een driestop strategie. Een volgende opgave zagen we in de vorm van een kapotte versnellingsbak voor Heikki Kovalainen die er dus niet in slaagt om zijn slechte gewoonte van opgaves te doorbreken. Het zit de finnen in Spanje niet mee want ook Raïkkonen moest vroegtijdig aan de kant met wat leek op een elektronisch probleem, maar een officiële verklaring heeft Ferrari nog niet gegeven.

Na de blunder in de kwalificaties met als gevolg de 17e plaats voor Raïkkonen dacht Ferrari waarschijnlijk dat ze toch beter moesten doen, maar niets was minder waar. Massa was op weg naar een mooie vierde plaats, was erin geslaagd om 90% van de wedstrijd Vettel achter zich te houden tot men bij Ferrari net iets te weinig benzine erin gooide tijdens de 2e stop waardoor hij in de vier laatste ronden zowel Vettel als Alonso moest laten gaan.

 

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 22 Jenson Button Brawn-Mercedes 66 Winner 1 10
2 23 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 66 +13.0 secs 3 8
3 14 Mark Webber RBR-Renault 66 +13.9 secs 5 6
4 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 66 +18.9 secs 2 5
5 7 Fernando Alonso Renault 66 +43.1 secs 8 4
6 3 Felipe Massa Ferrari 66 +50.8 secs 4 3
7 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 66 +52.3 secs 13 2
8 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 66 +65.2 secs 9 1
9 1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 65 +1 Lap 14
10 10 Timo Glock Toyota 65 +1 Lap 6
11 5 Robert Kubica BMW Sauber 65 +1 Lap 10
12 8 Nelsinho Piquet Renault 65 +1 Lap 12
13 17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 65 +1 Lap 11
14 21 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 65 +1 Lap 20
Ret 4 Kimi Räikkönen Ferrari 17 +49 Laps 16
Ret 2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 7 Gearbox 18
Ret 9 Jarno Trulli Toyota Accident 7
Ret 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari Accident 15
Ret 11 Sebastien Bourdais STR-Ferrari Accident 17
Ret 20 Adrian Sutil Force India-Mercedes Accident 19

(formula1.com)

Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Quin 16:22
afbeelding van Quin

Saaie wedstrijd, maar wat een blunder, zeg, van Ferrari. Ze hebben daar tientallen ingenieurs en ze kunnen dan nog nie te goei rekenen hoeveel naft iemand nodig heeft :s
En ze wisten toch ook dat hij meer verbruikte omdat hij meer moest pushen met Vettel achter hem.

Nuja, hij heeft tenminste z'n eerste punten (y)

Joeri 19:33
afbeelding van Joeri

@quin: volgens de officiële uitleg zouden er problemen zijn geweest met de tankinstallatie waardoor Massa te weinig brandstof had meegekregen.

Hannes 22:35
afbeelding van Hannes

Bwa, ik heb alleen de start en de finish gezien, lang leven de aankomende examens!

Quin 23:04
afbeelding van Quin

@Joeri, aha, dat had ik nog niet gehoord :). Het blijft in ieder geval een jammerlijk voorval, maar er is toch al wat vooruitgang te zien bij Ferrari

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws