Na het twijfelachtige resultaat in Zolder zagen de mannen van Chad Racing de 12 uren van Spa als dé uitgelezen kans om revanche te nemen en het gat met de grootste concurrenten in het kampioenschap te dichten. Toch liep het net niet zoals gepland.

Voor een 12 uren race werd er beroep gedaan op twee extra rijders om de gewoonlijke duo’s te versterken, op de #7 kwam Steven Kane post vatten terwijl normaal gezien Kris Wauters zijn broer kwam vervoegen op de #17. Maar op het laatste moment heeft men een overlapping in de agenda’s ontdekt en bleek Clouseau zaterdagavond nog te moeten optreden in Amsterdam. Jeffrey Van Hooydonk mocht dan de plaats innemen van Kris terwijl Koen na een eerste dubbele stint op zijn beurt naar Amsterdam zou vertrekken om later op de avond terug te keren naar Spa.
Al bij al begon het weekend veelbelovend voor de Engelse – Belgische equipe met een schitterende pole van Koen Wauters met een knaltijd van 2.27.001, één duizendste boven de pivot tijd. De #7 mocht van een vierde plaats starten al is de startgrid natuurlijk van minder belang in een uithoudingsrace. Zo heeft het team de motor wat teruggeschroeft en een aantal kleine aanpassingen gedaan aan de aërodynamica achteraan om zo de rijders een relatief comfortabele en toch snelle auto mee te geven.

Ook bij de start kon het moeilijk beter met de beide wagens die het voortouw namen in het eerste halfuur. Steven Kane nam in de #7 de leiding over van Koen die beiden schijnbaar weinig problemen hadden met de natte omloop. Maar als het zo goed gaat kan het spijtig genoeg alleen maar slechter worden en dat deed het ook op een dramatische manier. Koen verloor in de raidillon opeens controle over z’n KIA en plantte deze in de banden met heel wat schade aan de rechterzijde en de opgave als gevolg. De rijder zelf heeft nadien nog succesvol een optreden afgewerkt dus fysiek zal hij er niets aan overgehouden hebben zeker.
Ook de #7 werd niet gespaard, een stuk van de ophanging vooraan brak af en zorgde ervoor dat het wiel linksvoor niet goed spoorde. Met deze handicap ging Steven ook nog eens te hard over een curbstone en beschadigde een beschermplaat onderaan de wagen. Eens in de pits schoten de mecaniciens van Chad in actie maar toch konden ze pas na ongeveer een half uur de wagen opnieuw de baan op sturen. Met nog 10 uur te gaan was er nog niets verloren en begon Phillipe aan de remonte vanop een 32e plaats algemeen. Als je weet dat er slechts een 8-tal silhouettes in de S1 klasse deelnemen was alles nog mogelijk voor dit trio.

Met het mes tussen de tanden nam Steven Kane nadien opnieuw het stuur over wat zich vertaalde in mooie rondentijden en een duidelijke opgang in het klassement. Maar ook nu kwam de pechduivel zout in de wonde strooien. Een tragere deelnemer reed achterop de #7 in en beschadigde de achterkant waardoor een pitstop nodig was. Wat extra check-ups om te zien of alles nog goed zat en er verder geen schade was zorgden ervoor dat opnieuw een aantal seconden verloren gingen. Maar nog steeds wilden de heren de handdoek niet in de ring gooien en vertrok Steven met veel spektakel vanuit de stands, erop gebrand om de verloren tijd dubbel en dik goed te maken.
Naarmate de race vordert is het bekend dat er steeds meer zand en andere vuiligheden op de baan blijven liggen en de omstandigheden er dus niet op verbeteren. Vaak zijn het factoren zoals deze die beslissen over winst of verlies wat ook spijtig genoeg voor Chad Racing het geval was. Één olievlek was genoeg om steven Kane achterstevoren tegen de banden te laten schuiven en een fatale tik toe te dienen aan het chassis. Wat op het eerste zicht leek op wat carrosserieschade en hier en daar een verbogen steun bleek uiteindelijk erger dan verwacht en op die manier werd de vechtlust van het team hard afgestraft. Tot grote spijt van het hele team en zeker de mecaniciens die tot zaterdagochtend 3u bezig waren om de wagens in topconditie aan de start te krijgen.

Met dit slechte resultaat in de belangrijkste meeting van het seizoen lijkt het kampioenschap slechts een mathematische mogelijkheid en zal een aantal overwinningen boeken zowat het grootste doel van het team zijn in de resterende drie wedstrijden. De wagens gaan nu terug naar de ateliers van Chad Racing op Canvey Island Engeland om daar volledig gestript te worden, nagekeken en opnieuw opgebouwd voor de volgende wedstrijd in het kader van de 25u VW Fun cup. Daar zullen ze opnieuw hun uiterste best doen en vooral plezier beleven, want laat het nu net dat zijn wat de grootste drijfveer is van dit team al is de competitiegeest nooit ver weg.
Meer info over Kia & Chad Racing
Bekijk ook het verslag van de 12 uren van Spa













Recente reacties
Start-stopsysteem nefast voor levendsuur motor?
Danny, probeer jij maar eens een auto te kopen waar die rommel niet opzit. Bochtverlichting... bij...
Door Willy Beyers 5 uur geleden
Leasemarkt verwacht omschakeling van diesel naar benzine
Bij inruil wagen krijg je ook meer terug dan bij een benzinewagen , zeker met een lage km-stand.....
Door Jeff 10 uur geleden
Rijtest: Mercedes-AMG GLA 45 S (2021)
oké hier ben ik echt wel fan van... dit in AMG is ook zoooveel beter/leuker dan de zoveelste A45...
Door Yannick 1 dag geleden
Zie je wel: dit is Citroën Ë-Berlingo (2021)
En hoe spreek je die ë van ë-hybride dan juist uit? "ei"-hybride, moet het dan zoiets zijn?
Door Adriaan 1 dag geleden