Waarom 2011 de beste Le Mans 24u van dit millenium belooft te worden


Wanneer je even een jaar terugdenkt stond op dit moment de Peugeot 908 HDI FAP #3 op pole dankzij een rondje van 3m 19s 117 van de hand van Sébastien Bourdais. Audi was toen schijnbaar op de dool met de R15 ‘plus’ net als in 2009 met de ‘gewone’ R15 en kon nooit in de buurt komen van de snelheid van de Peugeots. Maar na het uitvallen van de polesitter na een scheur van het chassis ter hoogte een ophangingselement vooraan ging het enkel maar bergaf voor Peugeot. De #1 had vroeg problemen en begon aan een razende terugkeer maar niets kon baten en alle HDI FAP krachtbronnen gaven op dezelfde manier de geest. Audi kon op die manier zelfs ondanks een aantal kleinere incidenten het volledige podium in beslag nemen.

Le Mans 2011

Raar genoeg lijken de rollen nu omgekeerd, al zijn de verschillen herleid tot quasi nul. De 1000km van Spa, zowat de generale repetitie voor Le Mans heeft aangetoond dat de Audi R18 TDI de snelheid heeft maar blijkbaar iets gretiger omspringt met de banden, net het punt waar de Peugeot in uitblinkt. Maar ook de Automobile Club de l’Ouest heeft de regelgeving voor 2011 aangepast om het spektakel op te drijven en onderbreking van de continuïteit is nu iets wat je net niét wil bij het ontwikkelen van een racewagen voor de grootste endurance race van de wereld. Oreca heeft hier misschien wel de sleutel in handen want net als in 1991, toen het team de winnende Mazda 787B beheerde, hebben ze gekozen voor ouder maar bijgevolg ook beproefd materiaal. Hughues de Chaunac, oprichter en grote baas van Oreca,  liet een aanbod voor een splinternieuwe fabrieks 908 aan zijn neus voorbijgaan en opteerde voor een afgezwakte versie van de 908 HDI die hij vorig jaar al met succes inzette in Le Mans.

Le Mans Aston Martin 2011

De benzine prototypes in de LMP1 klasse hebben nog steeds geen schijn van kans ondanks de kortere pitstops en grotere brandstoftanks, al zal dit meer te maken hebben met de nog steeds astronomische budgetten die Audi en Peugeot tegen deze sporttak aangooien. Het beste bewijs is de opgave van het Highcroft HPD team dat in Sebring nog héél competitief bleek ten opzichte van de diesels maar dat door de terugtrekking van de fabriekssteun van Honda niet over voldoende middelen beschikte om die sterke lijn door te zetten.

Le Mans 2011 Gulf

De LMP2 klasse lijkt in 2011 een beetje dood te bloeden aangezien er maar liefst 8 verschillende technische reglementen nodig zijn om de 11 wagens te beheren. Op die manier is ook een gelijk niveau ver te zoeken met grote verschillen tussen de snelste wagens en de gentlemen drivers teams die vaak opteren voor de goedkopere, tragere wagens.

Le Mans 2011

Daar waar de prototypes volledig vanop de grond worden ontwikkeld en getest om op zondagmiddag 15u als eerste onder die geblokte vlag te rijden, zijn de wagens in de GT categorie nog steeds gebaseerd op de straatwagens die we allemaal in het straatbeeld kunnen zien. Ondanks het feit dat ze nog steeds enorm gemodificeerd zijn, bepaald het karakter van de basiswagen nog steeds gedeeltelijk de karakteristieken van de racewagen. Die herkenbaarheid is net de reden waarom deze categorie dit jaar zo uitgebreid bezocht wordt door fabrieksteams. BMW, Ferrari, Corvette, Porsche, Aston Martin en Lotus hebben allemaal afgevaardigden in deze categorie, elk met één of andere vorm van fabriekssteun. BMW is bijvoorbeeld niet meer dan een fabrieksteam onder de Schnitzer naam.

Le Mans 2011

Waar die fabriekssteun in LMP1 het veld uit elkaar trekt, lijkt het hier net voor het omgekeerde te zorgen. De grotere budgetten in de GTE Pro categorie zorgen ervoor dat alle wagens even ver ontwikkeld worden en dus ook mekaar waard zijn over de langere afstand. Op pure snelheid lijkt de BMW op dit moment een streepje voor te hebben maar pure snelheid is nog steeds ondergeschikt aan foutloos rijden, vraag dit maar aan Andy Priaulx die op donderdag de #55 in de muur parkeerde.

Le Mans 2011

Met het verdwijnen van de GT1 categorie in alle ACO races hebben we er een klasse bij gekregen, namelijk GTE Am. Een klasse waarin wagens van 2010 of ouder hun gading vinden en waarvan minimum één rijder een puur gentleman racer moet zijn. Dat deze wagens voor een verrassing kunnen zorgen is zeker in Le Mans niet uitgesloten. Op één ronde geven ze misschien een handvol seconden toe op de snelste Pro teams maar het verhaal van de schildpad en de haas werd al meermaals waarheid op het ciruit de la Sarthe.

Peugeot zint dus op wraak na de pijnlijke nederlaag van vorig jaar en pakt de dingen nu anders aan, maar Oreca mag nooit volledig worden vergeten. In LMP2 zal Strakka Racing vooral de concurrentie van Signatech Nissan en de Pescarolo’s moeten afslaan in de tocht om hun titel te verlengen. GTE Pro zal bepaald worden door die ene cruciale fout, alle wagens kunnen de 24u volmaken zonder al te grote problemen wat de druk dus bij de rijders en de pitcrew legt. Één foutje van de rijder, een lekke band of een trage stop kan voldoende zijn om de overwinning hier te verliezen. De piloten van GTE Am mogen dan in mindere mate ‘professionals’ zijn, allemaal gaan ze voor de overwinning. Het team met de meest homogene bezetting die elkaar goed aanvullen en een foutloos parcours aflegt zal zondag de bovenste trede mogen bezetten.

Wie de wedstrijd live wil volgen kan dat via de website van Peugeot, Audi of gewoon die van Le Mans zelf.

Le Mans 2011

Foto's via Autoblog.com en Supercars.net
Tekst: Joeri Mertens

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 11:50
afbeelding van Techno Patat

leuk, eens een goede samenvatting! want de belangrijkste reden van het niet-le mans kijken voor mij is dat ik het toch niet volg! geweldige race, maar als je de achterliggen verhalen/theorie niet volgt is het ook 'maar' een race...

Quin 13:04
afbeelding van Quin

Inderdaad, elk jaar zie ik wel flarden van die wedstrijden, maar weet ik nu niet wie in welke klasse zit en is het in se gewoon auto's die toerkes draaien. Nu kan ik toch al wat meer mee, thx :)!

Anonieme gebruiker 17:04
afbeelding van Anonieme gebruiker

BeloofT???? Bye bye bookmark!

<strong>Edit Redactie</strong>: Ik hoop voor u dat niet te veel mensen dit zullen lezen ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws