Deze 12-cilinder boxer is coolste motor die je nooit zag van Subaru

subaru-v12-f1motor

We kenden hem niet. Allicht een schande voor een Formule1-fan, geen schande voor een Autofan, daarmee dekken we meteen onszelf in. Maar het verhaal achter de heerlijke 12-cilinder is interessant en het herhalen waard. Zo leren we allemaal weer wat bij.

We komen in onze zoektocht al snel op Wikipedia uit. Ooit bekend voor zijn onbetrouwbare informatie, ondertussen wel geapprecieerd omwille van de juistheid van de informatie, nu ja.

Het verhaal van de voor ons onbekende 12-cilinder start in Italië bij de Formule 1-motorbouwer Motori Moderni die actief was van 1985 tot 1987. De man achter dat bedrijf was de ervaren ingenieur Carlo Chiti. Hij had zijn medailles verdiend bij Alfa Romeo waar hij verantwoordelijk ingenieur was binnen het Formule1 team. Hij startte Motori Moderni op om een V6 te bouwen voor Minardi, een blok dat door Minardi tussen 1985 en 1987 gebruikt werd in de Formule 1. In 1986 gebruikte ook AGS dat blok.

Subaru duikt pas eind 1988 op in het verhaal. Chiti wordt door de Japanners gevraagd een nieuwe 12-cilinder boxermotor te ontwikkelen. De reden voor de productie ervan waren de nieuwe 3.5-liter geblazen F1-regels. Het blok - met codenaam '1235' - werd getest door Minardo. Maar de echte doorbraak van Subaru in de Formule1 moest er komen met het Coloni team, het Italiaanse Formule1 team dat Subaru had opgekocht.

Een V12, maar dan plat

Het blok was ongezien en had 12 platliggende cilinders. Met een longinhoud van 3.5-liter kregen de techneuten er maximaal 650 pk uit bij 12.500 opm. En hoewel dat stevig klinkt, was het eigenlijk een teleurstelling. Zo had de V10 van Honda makelijk in de McLaren maar liefst 690 pk. Daarenboven moest de uitlaat uit de onderkant komen wat het moeilijk maakte om de motor geplaatst te krijgen in wagen.

Spijtig genoeg een complete ramp dus. Subaru kon zich niet plaatsen voor een deelname aan een kampioenschap. Reden genoeg voor het merk om in 1990 de stekker uit het project te trekken. Subaru verkoopt haar F1-team aan de oprichter van Caloni, Enzo Caloni. Waarna we tot vandaag niets meer hebben gehoord van Subaru in de Formule1.

Niet goed genoeg voor de F1, wel goed genoeg voor een boot

Het blok kon dus geen leven genieten in de F1. Al vond het wel een plekje in het World Sportscar Championship. Het Alba Racing Team gebruikte de 12-cilinder, maar ook daar kreeg 'ie geen succes. Waarna de boxer werd verdoemd naar de wereld van powerboat racing.

Hadden jullie ooit al gehoord van deze motor? Voor zij die interesse hebben, in Zweden staat er eentje te koop.

Auteur: Auteur: Pieter A.
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
B4 20:30
afbeelding van B4

Ik heb hier nog een Engelstalige brochure liggen van Subaru op de 28ste Tokyo Motor Show waarin de grote nieuwigheden Legacy en de 3 concept-cars SVX, SRD-1 en Caspita met deze 12 cilinder boxer motor aan bod komen. Veel Japanse merken hadden vroeger zoveel leuks op de markt, ook Mazda heeft gewerkt aan een 12 cilinder motor voor 1 van hun luxe merken

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws