Formule 1 2015: de voorbeschouwing

f1-fansite.com-hd-wallpaper-2011-hungary-f1-gp_02

Na 2014, dat voornamelijk getekend werd door de dominantie van Mercedes, viervoudig wereldkampioen Vettel die niet uit de startblokken leek te komen en de onmacht van Ferrari, gaat op 15 maart in Melbourne opnieuw het grote F1-circus van start. We blikken graag even terug op 2014 en kijken vooruit naar 2015, per team.


Omdat de interesse bij onze lezers steeds aanwezig was, hebben we dit jaar besloten om beroep te doen op Matthias Nauwelaers zijn F1-kennis. Daardoor krijg je het komende seizoen het relevante nieuws over de koningsklasse heet van de naald op Autofans. Deze voorbeschouwing per team is daarvan het startschot.


Mercedes, dat in 2014 het grootste deel van de overwinningen onder zijn twee rijders verdeelde, is ook dit jaar weer favoriet voor zowel de rijders- als constructeurstitel. De verbeten strijd die Lewis Hamilton en Nico Rosberg vorig jaar voerde zowel op als naast het circuit zal ook dit jaar vermoedelijk een vervolg kennen. De resultaten uit de wintertests, waar Mercedes niet de snelste maar wel veruit (en tot verbazing van de concurrentie) de meest betrouwbare bolide had, sterken dit vermoeden enkel maar.

Williams wist in 2014 na jaren in de middenmoot te hebben aangemodderd terug de aansluiting met de top te vinden. In de vorm van oudgetrouwe Felipe Massa - die zich duidelijk weer gerespecteerd voelt na jaren als knecht bij Ferrari - en het onmiskenbaar talent van Valeri Bottas lijkt de formatie van Frank Williams in 2015 een goede kans te hebben om zichzelf te bevestigen als uitdager voor de podia. Dit zagen we ook terug tijdens de tests in zowel Jerez als Barcelona waar het team vaak de snelste dagtijd liet optekenen. Ook met de betrouwbaarheid lijkt het wel snor te zitten en zo ziet het er naar uit dat ze er zullen staan op 15 maart.

Vettel met het steigerende paard

Ferrari werd vorig jaar voornamelijk getekend door de vele stafwissels die het doorvoerde en een auto die niet vooruit te branden leek. Fernando Alonso, die het na enkele jaren in dienst van het steigerende paard voor bekeken hield, wist af en toe nog de woelige situatie te verbloemen. Dit jaar verschijnt het team uit Maranello met Sebastian Vettel aan de start. Verleid door de historie van Ferrari en de tegenvallende resultaten bij Red Bull, zal de Duitser erop gebrand zijn om de criticasters lik op stuk te geven. Hierbij zal hij eerst voorbij Kimi Raikkonen, zijn ploegmaat, moeten. Deze laatste lijkt na zijn avontuur in de WRC wat van zijn snelheid ingeboet te hebben en hoopt toch nog iets recht te zetten in de herfst van zijn carrière. De auto waarmee ze het moeten doen, lijkt in ieder geval aan snelheid te hebben gewonnen, getuige de snelle tijden die La Scuderia in Spanje wist neer te zetten.

Red Bull verteerde de nieuwe reglementeringen (waaronder de V6-motoren) vorig jaar iets minder goed dan het allicht had gehoopt. Het was voornamelijk Daniel Ricciardo die de mensen verbaasde en enkele knappe overwinningen en podia vergaarde. Waar verwacht werd dat hij tijd nodig zou hebben om zich aan te passen aan zijn nieuwe omgeving, reed hij Baby Schumi gewoonweg naar huis. Door het vertrek van Vettel, de doorstroming van het jonge Russische talent Daniil Kvyat en de stap achteruit die Adrian Newey heeft genomen binnen het team, is 2015 voor Red Bull een propere lei waarin het opnieuw zal proberen te strijden voor de titels. Dat zullen ze doen met een auto die in de voorbereiding vooral in racetrim sterk voor de dag kwam.

Terug met H-badge

McLaren, dat voortaan terug door het leven gaat als het legendarische McLaren-Honda, is voornamelijk aan zijn geschiedenis iets verschuldigd de komende jaren. Waar 2014 vooral een jaar was om snel te vergeten, zal het team uit Woking in het nieuwe seizoen trachten de basis te leggen voor toekomstige successen. De resultaten uit de eerste tests waren echter ronduit bedroevend. Dat motorleverancier Honda van nul moest beginnen met het bouwen van hun V6-motor was duidelijk voelbaar, McLaren legde het minste aantal rondes van alle teams af en kende veel technische malheur. Om de ontwikkeling in een stroomversnelling te brengen, rekent McLaren-Honda op oud-wereldkampioenen Jenson Button en Fernando Alonso. Die laatste is naarstig op zoek naar een derde wereldtitel en wiens ongeduld hem tot een vertrek bij Ferrari leidde.

Door de keuze voor ervaring werd Kevin Magnussen een plekje gedegradeerd in de rijdershiërarchie net zoals onze landgenoot Stoffel Vandoorne, die in de GP2 vol voor de titel gaat. Echter, voor de eerste race (als de Honda-krachtbron deze al aankan) ziet die pikorde er anders uit. McLaren kende namelijk nog meer pech tijdens de tests toen Fernando Alonso in een crash terecht kwam en enkele dagen in het ziekenhuis doorbracht. Op doktersadvies blijft hij dan ook in Melbourne aan de kant. Rond de reden van de crash blijft een waas van mysterie hangen waardoor de vooruitzichten er voor 2015 in ieder geval niet rooskleurig uit zien.

Jong talent

Dat Toro Rosso een juniorteam van Red Bull is, moet voor iedereen ondertussen wel duidelijk zijn. Niet alleen promoveerde Daniil Kvyat na een uitstekend seizoen naar grote broer Red Bull, ook hun rijdersduo in 2015 mag letterlijk en figuurlijk junior genoemd worden. Max Verstappen, zoon van Nederlands F1-coureur Jos, en Carlos Sainz Jr., zoon van de voormalige WRC-kampioen, krijgen hun kans om zich te tonen. Voornamelijk Max Verstappen, die in de Nederlandse pers al volop bejubeld werd, lijkt de overgang van de Formule 3 moeiteloos te hebben verteerd.

In 2014 kende Lotus een rampzalig seizoen en wist slechts een achtste plaats in het constructeurskampioenschap te behalen ten opzichte van hun vierde plek in 2013. Ze besloten dan ook over te stappen in 2015 op Mercedes-motoren en hopen hiermee terug mee te doen voor de punten. Tijdens de tests was hun wagen snel, maar oogde deze toch nog wat nerveus. Het rijdersduo dat dit voor elkaar moet krijgen, is ook dit jaar Grosjean-Maldonado, waarbij vooral de laatste geen onbesproken blad is.

Lange tijd was het onzeker of Force India hun nieuwe auto zou klaar krijgen tegen de laatste test. Dat lukte net en relatief gezien goed ook. Beide coureurs lieten veel rondjes optekenen en kende weinig betrouwbaarheidsproblemen. Aan snelheid ontbreekt het hen vooralsnog, maar verwacht wordt dat de renstal van de rijke Indiase zakenman Vijay Mallya bij de doorontwikkeling gedurende het seizoen nog sprongen zal maken. Ook dit seizoen rijden zowel Nico Hülkenberg als Sergio Pérez voor het team. Net zoals in 2014 is het hopen op enkele uitschieters zoals de derde plek van Pérez in Bahrein vorig jaar.

Ditmaal toch één punt?

Bij Sauber kan het team bijna niet slechter verlopen dan 2014. Na de beslissing van Nico Hülkenberg om terug te keren naar Force India, scoorde het Zwitserse team geen enkel punt (voor de eerste keer in hun geschiedenis). Zowel Esteban Gutiérrez als Adrian Sutil moesten het gelag hiervoor betalen. Hun plekje wordt ingenomen door Marcus Ericsson, de Zweed die overkomt van Caterham en Felipe Nasr, die in 2014 nog aan de slag was als reserverijder bij Williams. De rechtzaak die de Nederlandse coureur Giedo van der Garde aanspande om een racezitje te bemachtigen, kan evenwel nog zijn invloed hebben op de rijdersbezetting. De auto waar Sauber het dit jaar mee moeten doen, bleek in de voorbereiding verrassend snel, maar de vraag blijft of dit louter te wijten was aan de hoeveelheid brandstof dat die bevatte.

Ondanks pogingen van de FIA om de budgetten binnen de perken te houden, zullen we in 2015 twee (staart)teams alvast niet meer terugzien. Het Russische Marussia en het Britse (lees: Maleisische) Caterham dienden allebei de boeken neer te leggen. Marussia leeft echter voortaan voort onder de naam Manor F1. Op Haas F1, het Amerikaanse team onder leiding van Gene Haas, is het nog een extra jaartje wachten, zij stelden hun debuut uit tot 2016.

Conclusie

Door de weinige reglementswijzigingen (buiten het verdwijnen van de – laat ons eerlijk zijn – lelijke ‘miereneter-neus) zal 2015 wederom een verhaal van Mercedes tegen de rest zijn. Het wordt wel interessant om te kijken wie van de andere grote teams hen het meeste vuur aan de schenen zal kunnen leggen en hoe de jonge talenten zich zullen manifesteren in hun race naar de top.

Auteur: Auteur: Matthias N.
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie