
Mercedes heeft twee weken na de GP van Maleisië, waar Sebastian Vettel nog met de overwinning ging lopen, teruggeslagen. Op het circuit van Shanghai behaalde het een één-twee met Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Hierdoor verstevigt Hamilton zijn leiderspositie in de WK-stand. Sebastian Vettel moest zich opnieuw tevreden stellen met een derde plek op het podium.
De start zorgde niet voor heel veel ophef. Räikkonen schoot wel meteen beide Williams wagens voorbij en Daniel Ricciardo verloor tien plaatsen door slecht van zijn plek te komen. Hij zou zich echter nog terugvechten naar een negende plaats. Ook voor die andere Red Bull-coureur verliep de race deze zondag niet van een leien dakje. Daniil Kvyat diende na zestien rondes al zijn bolide aan de kant te zetten met de duidelijke woorden "I'm on fire!". Benieuwd hoe de renstal in de media zal reageren en of ze wederom zullen dreigen te stoppen met Formule 1. De enige andere uitvaller die we in het begin konden tellen was de Force India van Nico Hülkenberg die zijn wagen aan de kant diende te zetten door een kapotte versnellingsbak.
Ferrari komt net tekort
Halfweg leek het erop dat vooral de Ferrari's beter overweg konden met de medium banden en hiermee het gat naar de kop van de wedstrijd gingen dichten. Door een (lichte) aanpassing van hun strategie wist Mercedes dit deze keer goed te counteren en de race onder controle te houden, in tegenstelling tot twee weken geleden. Voor het overige was het vooral - weeral - Max Verstappen die de boel wist op te vrolijken met enkele heerlijke inhaalmanoeuvres. Als de jonge Nederlander zo blijft presteren, staat hem een mooie toekomst te wachten. Jammer genoeg kon hij zijn stuurmanskunsten niet vertalen in een puntenfinish: de Renault-motor begaf het drie ronden voor het einde. Eerder had teamgenoot Carlos Sainz Jr. zijn wagen al geparkeerd door een falende versnellingsbak.

Progressie
Lotus heeft zich ten opzichte van het begin van het seizoen fel verbeterd. Romain Grosjean kwam nooit in de problemen en reed naar een knappe zevende plek. Lange tijd leek het erop dat Pastor Maldonado evengoed punten zou scoren, maar hij verremde zich bij het ingaan van de pitstraat. Hierdoor zakte hij wat terug en diende hij het gevecht aan te gaan met beide McLarens. Daarin leek de Venezolaan aan het langste eind te zullen trekken totdat Jenson Button hem in de eerste bocht raakte en even later moest opgeven. Net zoals Lotus heeft ook McLaren dit weekend weer enorme progressie geboekt. Beide coureurs eindigden weliswaar buiten de punten, maar de tijden die Button (13de) en voornamelijk Alonso (12de) wisten neer te zetten, beloven veel goeds voor de toekomst. Desondanks hij rondreed op de zachtere band kon laatstgenoemde de tijden van de koplopers soms evenaren.

Door het incident met Max Verstappen werd de race beëindigd achter de safety car. Lewis Hamilton pakte zo zijn tweede overwinning van dit seizoen voor Nico Rosberg en beide Ferrari's, respectievelijk Vettel en Räikkönen. Felipe Massa en Valeri Bottas moesten zich in hun Williams tevreden stellen met plek vijf en zes. Volgend weekend strijkt het F1-circus neer in Bahrein.
Recente reacties
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
mja, Geraard zegt soms 13kWh, soms 9.2kWh. Ik refereerde eigenlijk naar de VW-website waar de...
Door Jacky 2 dagen geleden
Over Suzuki en MG, met Bart Hendrickx - RoadTrip Salonspecial
altijd al sympathie gehad voor Suzuki. Maar wat hangt die PSA leeuw daar in die catacomben te doen...
Door suskewiet 2 dagen geleden
Rij-impressie + video: Hyundai Tucson (2020)
U bedoelt 2.0 diesel de 18d ;) die zijn wel zuinig idd
Door Davy vd 3 dagen geleden
Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)
Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.
Door Joris Vanlishout 3 dagen geleden