De snelste Belgische zonnewagen ooit is in Australië als vijfde geëindigd in de Bridgestone World Solar Challenge. Er namen 45 teams uit 25 landen deel aan de race. De studenten mikten op een plaats in de top drie maar door pech is dat niet gelukt.
16 KU Leuven-studenten begonnen vorige zondag ambitieus aan het WK voor zonnewagens in Australië. Met hun zelfgebouwde zonnewagen, de Punch One, legden ze een 3000 kilometer lange tocht af van Darwin in het Noorden naar Adelaide in het Zuiden. Rond kwart over 11 Australische tijd kwam het Solar Team aan in het centrum van Adelaide.
Jarno Van Hemelen, team manager van het Punch Powertrain Solar Team: "We hebben een lange weg achter de rug en we hebben een paar probleempjes gehad, maar we zijn toch blijven knallen. Het voelt goed om eindelijk aan te komen. Het is een grote opluchting.” “Het is een fantastisch gevoel,” vult racepiloot Bert Longin aan. “We zijn vijfde, maar het voelt als een overwinning. Ik ben onder de indruk van het team en van wat ik meegemaakt heb.”
Moed niet laten zakken
Het Punch Powertrain Solar Team bestaat uit 16 studenten van de KU Leuven. Tijdens het postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs, krijgen ze de kans om de kennis uit hun opleiding om te zetten in de praktijk. Anderhalf jaar lang hebben ze gewerkt aan hun zelfgebouwde zonnewagen. Ze hadden graag een plaats in de top drie behaald, maar strandden uiteindelijk op de vijfde plaats.
Na een goede kwalificatie en een vlotte start reed het team een tijdje op de tweede plaats. Maar door een lekke band en een afgebroken stuk aan het rechter achterwiel verloren de studenten kostbare tijd. Daarnaast kreeg het team een straftijd van één uur. Volgens de organisatie had een van de Belgische volgwagens een andere zonnewagen te bruusk ingehaald. Maar de studenten zijn het daar niet mee eens. Ondanks de tijdstraf en de pech lieten de studenten de moed niet zakken. Team manager Jarno is trots op zijn team: “Het is heel jammer dat we die penalty gekregen hebben. Maar ik denk dat we voor ons zelf moeten kijken hoe goed de wagen gepresteerd heeft en welke vooruitgang we gemaakt hebben. Dat is fantastisch. We zijn een dag vroeger toegekomen, dat is een enorme vooruitgang. Ik denk dat we daar gewoon trots op moeten zijn.
Snelste Belgische Solar Team ooit
Gemiddeld reed de zonnewagen 90 kilometer per uur. Daarmee is het team het snelste Belgische zonnewagenteam dat ooit heeft deelgenomen aan de wedstrijd. Toch hebben de studenten een dubbel gevoel bij die uitslag.
Ruben Dhondt van het Punch Powertrain Solar Team: “Ik heb een beetje een dubbel gevoel. We zijn hier aangekomen als vijfde van 45 universiteiten en dat is super. Maar daarnaast hebben we pech gehad en onterecht een straftijd gekregen. Een uur straftijd is echt te veel om in te halen.” “Als je weet wat de studenten ervoor gedaan hebben en hoe snel we gereden hebben, dan zat er meer in. Maar als je dan weet dat we een penalty gekregen hebben die toch dubieus is en die we nog altijd niet kunnen verklaren, dan moet je er toch heel blij zijn met het resultaat.” zegt Bert Longin.
Racepiloot Bert Longin ging voor het eerst mee met het team. Ook hij is onder de indruk van de studenten en hun prestatie: “Ik vind dat ze het fantastisch gedaan hebben. Het is impressionant hoe die studenten 's avonds laat doorwerken om die auto in een topconditie te krijgen zodat wij als piloten er snel mee kunnen rijden. Ze hebben verschillende tegenslagen moeten verwerken. Als je dan toch als team zo sterk aan elkaar blijft hangen, dat is chapeau.”
De zonnewagenrace werd voor het tweede jaar op rij gewonnen door de universiteit van Delft. Ze kwamen drie minuten voor het andere Nederlandse team (universiteit van Twente) aan. Op de derde plaats staat de Japanse universiteit Tokai, zij staken in de laatste kilometers de zonnewagen van de universiteit van Michigan nog voorbij.
plaats | team | land |
---|---|---|
1 | Nuon Solar Team | NL |
2 | Solar Team Twente | NL |
3 | Tokai University | JAP |
4 | University of Michigan Solar Car Team | USA |
5 | Punch Powertrain Solar Team | BE |
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden