F1 2016: Alles wat je moet weten

williams-fw38 f1 2016

Binnen iets minder dan een maand begint het nieuwe Formule 1 seizoen terug met het oude vertrouwde Albert Park Grand Prix Circuit in Melbourne, Australië. Wij zetten alvast alles dat er nu al bekend is op een rijtje zodat je terug helemaal mee bent.

Op 20 maart 2016 zal de eerste race van het ondertussen 67ste al seizoen gereden worden in Australië en op het eind van de zomer zien we het hele circus hier ook weer terug passeren in ons kleine Belgenland. Deze twee zijn echter een van de weinige dingen die zijn veranderd, dus borstel je kennis alvast even op met onderstaande lijst.

Nieuwe teams

Dit jaar zien we het startgrid vergroten naar 22 wagens met de komst van het kersverse Amerikaanse Haas F1 Team. Het team is genoemd naar zijn oprichter Gene Haas die zijn faam vergaarde in de NASCAR Sprint Cup Series en zal rijden met Ferrari motoren. In hun line-up zien we geen onbekende Amerikanen maar gevestigde waarden zoals de sympathieke Fransman en ex-Lotus piloot Romain Grosjean en de Mexicaanse Esteban Guttiérez.

Renault nam intussen ook Lotus F1 Team over na een vier jaar lange afwezigheid in de Formule 1 als een works team (het officiële team van een constructeur) en zal het doen met de Deense Magnussen en de Britse Jolyon Palmer. Die laatste was vorig jaar nog de testpiloot van Lotus F1 en reed daarvoor mee in de GP2. De meest beruchte Lotus F1 piloot Pastor Maldonado zullen we niet meer op het circuit zien verschijnen wegens een contractbreuk door zijn niet betalende sponsor PDVSA.

Als je dit jaar ook Manor Racing op je scherm ziet verschijnen dan moet je je niet afvragen van waar dat team nu weer kwam, want dat is immers de nieuwe naam van Marussia. Manor Racing MRT zal dit jaar met Mercedes motoren rijden en de Indonesische Rio Haryanto en de Duitse Pascal Wehrlein achter het stuur hebben.

Red Bull zal nog steeds met Renault motoren rijden maar zal ze rebadgen als TAG Heuer vanwege de tegenvallende prestaties van het Franse merk in 2015. Teamdirecteur Christian Horner was daarvoor ook nog in gesprek met de Volkswagen Group maar die had plots geen interesse meer na het uitstootschandaal dat midden september 2015 uitkwam. Andere plannen om motoren van Ferrari, Honda of Mercedes te verkrijgen liepen eveneens in het water.

Scuderia Toro Rosso zal dit jaar ook terugkeren naar Ferrari motoren, zoals ze voor 2014 ook deden.

Kalender

Op de kalender zien we dit jaar ook de terugkeer van de Duitse Grand Prix die na een afwezigheid in 2015 terug zal gehouden worden op de Hockenheimring in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. De Europese Grand Prix komt ook terug, dit jaar in Azerbeidzjan op het Baku stratencircuit op 19 juni.

De volledige kalender van 2016 staat vast als volgt:

Ronde Grand Prix Circuit Datum
1 Australië Melbourne Grand Prix Circuit 20/03
2 Bahrein Bahrain International Circuit, Sakhir 3/04
3 China Shanghai International Circuit 17/04
4 Rusland Sochi Autodrom 1/05
5 Spanje Circuit de Brcelona-Catalunya 15/05
6 Monaco Circuit de Monaco 29/05
7 Canada Circuit Gilles Villeneuve, Montreal 12/06
8 Europa Baku City Circuit, Baku, Azerbeidzjan 19/06
9 Oostenrijk Red Bull Ring, Spielberg 3/07
10 Groot-Brittanië Silverstone Circuit 10/07
11 Hongarije Hungaroring, Budapest 24/07
12 Duitsland Hockenheimring 31/07
13 België Circuit de Spa-Francorchamps 28/08
14 Italië Autodromo Nazionale Monza 4/09
15 Singapore Marina Bay Street Circuit, Singapore 18/09
16 Maleisië Sepang International Circuit, Kuala Lumpur 2/10
17 Japan Suzuka International Racing Course 9/10
18 Verenigde Staten Circuit of the Americas, Austin, Texas 23/10
19 Mexico Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City 30/10
20 Brazilië Autodromo Jose Carlos Pace, Sāo Paulo 13/11
21 Abu Dhabi Yas Marina Circuit, Abu Dhabi 27/11

Regels

Aan de regels veranderen er ook enkele dingen, zoals het geluid. Meer geluid, dat is waar ze naartoe willen. Bij dit nieuwe seizoen zal er een aparte screamer pipe moeten worden voorzien voor de uitlaatgassen na het tegenvallende geluid van de V6 motoren.

Bandenleverancier Pirelli zal dit jaar ook een nieuwe, vijfde, bandensoort introduceren Ultrasoft die alleen maar gebruikt zal morgen worden op de stratencircuits. Ze zullen dit jaar ook niet slechts twee maar drie verschillende soorten banden meenemen naar de races en de teams de vrije keuze laten hieruit.

Vanaf dit jaar zullen de pre-season tests ook teruggeschroefd worden van drie naar twee en zal er ook nauwer gelet worden op het overschrijden van de limieten van het circuit (het over de witte lijn gaan). De FIA - het regulerende orgaan - zal hiervoor ook de GPS trackers, druksensoren en high-speed cameras voor uittesten.

Bij het begin van de race zal er strenger worden opgetreden tegen piloten dankzij wie de aftelling moet worden onderbroken, dezen zullen vanaf dit jaar moeten starten vanaf de pitstraat bij een herstart. Ook zullen er strengere regels komen voor de superlicentie (die nodig is om in de Formule 1 te rijden) na de oproer rond Max Verstappen zijn leeftijd.

Teams, Wagens en piloten

Scuderia Ferrari

Ferrari SF16-H
Sebastian Vettel (DUI), Kimi Räikkönen (FIN)

Sahara Force India Formula One Team

Force India - Mercedes VJM09
Sergio Perez (MEX), Nico Hülkenberg (DUI)

Haas F1 Team

Haas - Ferrari VF 16
Romain Grosjean (FRA), Esteban Guttiérez (MEX)

McLaren Honda Formula 1 Team

McLaren - Honda MP4-31
Fernando Alonso (SPA), Jenson Button (VK)

Mercedes AMG Petronas Formula One Team

Mercedes F1 W07 Hybrid
Nico Rosberg (DUI), Lewis Hamilton (VK)

Manor Racing MRT

MRT - Mercedes MRT05
Rio Haryanto (IDN), Pascal Wehrlein (DUI)

Red Bull Racing

Red Bull - TAG Heuer RB12
Daniel Ricciardo (AUS), Daniil Kyvat (RUS)

Renault Sport Formula One Team

Renault RS16
Kevin Magnussen (DNK), Jolyon Palmer (VK)

Sauber F1 Team

Sauber - Ferrari C35
Marcus Ericsson (ZWE), Felipe Nasr (BRA)

Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso - Ferrari STR11
Max Verstappen (NED), Carlos Sainz, JR (SPA)

Williams Martini Racing

Williams - Mercedes FW38
Felipe Massa (BRA), Valtteri Bottas (FIN)

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Kevin 09:57
afbeelding van Kevin

Ik ben benieuwd naar het nieuwe seizoeN. Ik hoop ten harte dat het terug wat spannender word dan de afgelopen 2 seizoenen.

Quin 12:52
afbeelding van Quin

En niet te vergeten de nieuwe bizarre kwalificatieregels die gisteren zijn goedgekeurd. Q1, Q2 en Q3 blijven hetzelfde, maar tegen het einde van deze sessies valt om de 90 seconden de traagste tijd af.

Garantie voor meer gevechten op de baan, maar weet niet of het de beste optie is. F1 neigt meer en meer naar een game (elimination mode, anyone?) dan een sport. Mijn idee is dat ze qualifying points moeten uitdelen, die worden uitgedeeld aan iedereen. Zo heeft iedereen extra motivatie om toch nog buiten te komen, ook de achterhoedeteams.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws