Raikkonen rijdt als eerste met 'gesloten cockpit' rond

raikonnen-f1-halo-cockpit-system-test-2016_01

Er staan stevig wat veranderingen op til voor het F1-kampioenschap 2017. Op zowat alle vlakken; van snelheid tot de manier om te kwalificeren. Ook veiligheid is een hot topic, want de gesloten cockpit kan wel eens niet meer veraf zijn. Raikkonen was vorige week alvast de eerste die aan het testen ging met de 'halo closed cockpit'. Hoe dat er uit ziet?

Veiligheid, geen onbelangrijke factor in de F1, want absorbeerden de eerste generaties racebolides geen greintje, dan zijn het tegenwoordig ultradure kreukelzones. Echter blijft het hoofd nog steeds onbeschermd (afgezien van de helm) en daar bestaat veel discussie over. Vanaf 2017 zou daar verandering in moeten komen en de kan is groot dat dit komt via het halo closed cockpit-systeem.

Die aanpassing ziet er wat geinig uit, want men plaatst een soort van beugel rond de chauffeur. Met een paal vlak voor z'n neus en één aan elk oor. Dat dit een impact zal hebben op de zichtbaarheid lijkt ons een zekerheid. Maar goed, alles voor de veiligheid, niet?

raikonnen-f1-halo-cockpit-system-test

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Quin 10:48
afbeelding van Quin

Niet akkoord dat alles moet wijken ten koste van de veiligheid.

FIA is de F1 tegenwoordig aan het kapot reguleren. F1 MOET luid en gevaarlijk zijn. Welke aantrekkingskracht heeft de autosport anders als er geen grein risico meer is?
Je kan de coureurs dan evengoed aan de pit wall zetten zodat ze de bolides radiografisch besturen als je echt geen risico meer wilt.

En als het dan toch zo nodig met een kapje moet, dan moet de FIA het te goei doen en de cockpit volledig overkappen. Maar niet zo'n uberlelijke, halfbakken oplossing als deze halo.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws