24 uur: Dit zijn de LMP1's van Audi, Toyota en Porsche

audi

De drie grote jongens van de duurracerij - in meerdere betekenissen van het woord - zijn klaar met hun LMP1-wagens. Porsche, Audi of Toyota, wie heeft de knapste mobiel dit jaar voor het Wereldkampioenschap Endurance (WEC)?

Het wereldkampioenschap Endurance (WEC), vooral bekend door de 24 uren van Le Mans. Een kampioenschap dat merken steeds tot het uiterste drijft om de laatste tienden uit hun bolides te persen. Zowel Audi, Porsche en Toyota hebben hun inzending voor dit jaar in de LMP1-klasse bekend gemaakt. Tijd om ze van naderbij te inspecteren.

Te kloppen: Porsche 919 Hybrid

Porsches terugkeer naar de duurracerij draaide niet uit op een sisser. Want vorig jaar haalde het Duitse merk de winst naar huis. Dat proberen ze dit jaar nog eens over te doen met hun 919 Hybrid. Al werd 'ie wel voorzien van een doorgedreven technische facelift. De grootste wijziging is visueel, want Porsche heeft drie verschillende uitvoeringen voor de racer, elk met specifieke aerodynamische-parameters. Kwestie van op elk circuit zo goed mogelijk aan de start te staan.

Buiten het spoilergedoe krijgt de 919 Hybrid ook een herwerkte voortrein en potentere batterijen onder de kap voor de elektromotor die samenwerkt met de 2-liter V4 benzine achteraan. Of dat genoeg is voor Mark webber en co om de tegenstand voor te blijven, dat moet binnenkort blijken.


Op wraaktocht: Audi R18

Jarenlang de baas van de LMP1-klasse, Audi. Dat ze uit zijn op Porsche-bloed is wel duidelijk. Voor de R18 2016 grijp het Duitse merk naar een compleet nieuwe carrosserie en monocoque. Dit zou voor meer grip moeten zorgen in de bochten en terwijl toch gunstiger moeten omspringen met de banden. Aandrijfbron blijft een V6-diesel, al wordt 'ie deze keer bijgestaan door een set lithium-ionbatterijen. Een dieselhybride, zeg maar.

Audi-Le-Mans-R18

De underdog: Toyota TS050 Hybrid

Echt geweldig kunnen we de prestaties van Toyota het voorbije jaar niet noemen. Toch werpen de Japanners de handdoek niet op het circuit, want met de TS050 willen ze de Duitsers even in hun onderbroek zetten. Net zoals bij Audi gaat het over een nieuwe carrosserie, al is de krachtbron het meest interessant. Weg is de atmosferische V8. Die plaats wordt nu ingevuld door een 2,4-liter V6 met twee turbo's en elektrokracht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws