Na een carrière van zes jaar staat de Jaguar F-Type aan de vooravond van een update. Komt er een volledig nieuw model of gaat het om een facelift? Dit is wat we al weten.
Dat de Jaguar F-Type heel wat hoofden deed draaien bij zijn dakloze debuut in 2013 is een understatement. Een jaar later volgde de coupéversie, die zo mogelijk nog meer verwees naar de legendarische E-Type. De huidige generatie bereikt stilaan de pensioengerechtigde leeftijd, en in de coulissen staat zijn opvolger klaar.
Facelift
Die vertrekt niet van een gloednieuw platform, zo weten we, maar zal eerder een doorgedreven facelift op basis van de aluminium structuur zijn. Geen paniek: de grote lijnen van de F-Type blijven gelukkig behouden, maar motorkap, bumpers en lichtblokken belanden wel opnieuw op de tekentafel. De wijzigingen zijn meer doorgedreven dan de facelift uit 2017 om de F-Type iets meer weg te sturen van de logische knipoog naar de E-Type.
Ook binnenin volgen er enkele wijzigingen. Jaguar krikt de kwaliteit van de gebruikte materialen op, en vernieuwt meteen ook het instrumentenpaneel. We vermoeden ook dat het infotainmentsysteem dezelfde evolutie volgt als in andere JLR-producten en dus meer voor touchscreens kiest.
Nieuwe V8
Onder de motorkap wordt er het een en ander herschikt. De zescilinders van 340 en 380 pk – de ideale motoren in deze F-Type – verdwijnen jammer genoeg, maar de krachtigste V6 maakt plaats voor een nieuwe V8 van 450 pk. We weten het nog niet helemaal zeker, maar dat zou wel eens een V8 van BMW-origine kunnen zijn waar al langer geruchten de ronde over doen.
De ‘oude’ 5.0 V8 van 550 pk blijft merkwaardig genoeg behouden. Die krijgt zelfs een upgrade naar 575 pk, waardoor die de plaats inneemt van de SVR-versie, inclusief chassisaanpassingen. De populaire viercilinder blijft behouden, maar de manuele versnellingsbak overleeft de facelift niet wegens niet populair genoeg.
Foto's: Sam Dejonghe
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 1 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 12 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 17 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 17 uur geleden