Binnenkort onthult Mercedes-Benz zijn Concept EQXX. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden wordt dat geen extra extreme elektrische versie van wijlen de X-Klasse, maar wel iets veel en veel efficiënters dan dat.
Het is al sinds jaar en dag het mantra van Mercedes-Benz en dat passen ze nu ook toe op hun elektrische modellen: “Das Beste oder nichts”. Zo hebben ze met de EQS bijvoorbeeld al de meest aerodynamische productiewagen ter wereld in handen, maar dat kunnen ze naar eigen zeggen nog beter. Daarom onthult Mercedes binnenkort de Concept EQXX, het toppunt van Duitse zuinigheid.
Aerodynamicawonder
Veel weten we nog niet over de EQXX, maar Mercedes geeft alvast mee dat het design van de conceptcar grotendeels bepaald werd door software. Zo lijken de ontwerpers relatief compromisloos de wetten van de windtunnel gevolgd te hebben om de ultieme stroomlijn te bekomen. Daardoor zou de EQXX een nog kleinere luchtweerstandscoëfficiënt moeten vertonen dan de 0.20 van de EQS, en dat is vandaag de dag de meest aerodynamische productiewagen op de markt.
Een productieversie van de EQXX hoeven we echter niet te verwachten, al hoopt Mercedes-Benz wel de nodige lessen te trekken uit de ontwikkeling van dit aerodynamicawonder. Zo spreekt de constructeur over het doorbreken van technologische barrières dankzij een geavanceerde elektrische aandrijflijn, lichtgewicht materialen en een cijfermatig uitgekiende stroomlijn. Om te zien wat die theorie in de praktijk oplevert is het wachten tot 3 januari, wanneer Mercedes de Concept EQXX onthult in aanloop naar de Consumer Electronics Show van Las Vegas.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden