Sommige tuners (al heeft dat woord in dit geval een te negatieve bijklank) gaan verder dan andere. Waar de ene het meestal houdt op wat visuele opsmuk, nieuwe ECU en andere addenda, doen sommige het op een meer vergevorderd stadium. Edo Competition had een tijd terug de echte FXX al straat legaal weten maken. Bizar, aangezien je de FXX voor zover we weten niet mee naar huis krijgt van Ferrari. Nu draaien ze de rollen ietwat om en hebben ze een FXX upgrade voorzien voor de gewone Enzo. En het gaat hier om meer dan wat extra vleugeltjes hier en daar.
De originele krachtbron, 6 liter groot, kreeg een grondige aanpak en werd vergroot naar 6,3 liter. Edo voorzag de V12 ook van nieuwe nokkenassen, titanium kleppen, nieuw cilinderhoofd, nieuw in- en uitlaatspruitstuk, nieuwe zuigers, de hydraulische kleppenstoters werden vervangen door conventionele exemplaren en er werd een krachtigere oliepomp geïnstalleerd. Ook de koppeling kreeg een upgrade en kan bijgevolg nog meer afgebeuld worden. Dit alles zorgt voor een behoorlijke sprong in cijfers. De toerenbegrenzer brengt er nu pas bij 9600 tpm een halt aan, het aantal pk's neemt toe met 180 en brengt het totaal op 840, zonder uitlaat zelfs 860. Door het verhoogde toerental ligt het maximum koppel van 575 nm nu op 5800 tpm.
Zoals dat hoort nam EDO ook het gewicht van de Enzo onder handen. Hierdoor vermindert het gewicht met een zeer respectabele 99 kg. Dit alles resulteert in een 0 tot 100 in 3,2 seconden, 0 tot 200 in 9 seconden en 0 tot 300 is slechts 19 seconden. Stoppen met versnellen doe je pas bij 390 km/h.
Ook auditief ging de Enzo er op vooruit, vlinderkleppen in de uitlaat moeten alles enigszins legaal houden tot op een bepaald aantal toeren, want dan breekt de hel echt los. Wie dat wil kan ze ook via een knop permanent uitschakelen, handig voor op het circuit. Edo's aanpak gaat trouwens nog verder. De standaard F60 verwisselt van versnelling in 110 milliseconden, de Enzo XX Evo doet dit nu in 60 milliseconden, even snel als de 430 Scuderia, slechts 20 milliseconden meer dan een F1 auto van vandaag.
Verdere modificaties zijn systemen voor het meten van de bandendruk, uiterst lage frictie KW veren en dempers met drie verschillende standen, Edo velgen en ten slotte een bodykit die voornamelijk lijkt op die van de echte FXX.
Kopers krijgen bij hun aankoop naast dit alles nog een testdag met een instructeur en ingenieurs, een data-log systeem, transport van en naar Edo en overnachting. Al wat je hoeft te doen is je Enzo meebrengen en de nodige centen op tafel leggen uiteraard. Van de Enzo zijn er 449 exemplaren gebouwd. Het is dus maar de vraag wie zijn Enzo opoffert voor deze uitgebreide conversie.
Via: motorauthority
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 11 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 17 uur geleden