Column YW: Tjoening is (not) a crime

column yw: tjoening is (not) a crimeIk ben een redelijk persoon. Mensen mogen van mijn part ketchup eten bij hun frietjes. In mijn ogen een totaal foute keuze maar goed, iedereen zijn eigen smaak. Wat ik dan wel niet begrijp is dat er mensen zijn die hun Peugeot 206 zo willen verbraggelen. Meestal aangepast met foute bumpers, een uitlaat met een diameter van een industriële regenpijp en een “tuning is not a crime” sticker. Steevast heet de chauffeur Kevin -want alle tuners heten Kevin, geen discussie mogelijk – en zit vriendin Kandy fier op de passagierszetel. Waar liep het fout? Het “veredelen van de wagen” is nochtans zo oud als de vierwieler zelf. Vanaf de eerste Ford T van de band rolde was er wel iemand die vond dat het allemaal sneller, beter en mooier kon. Waarom heeft het woord “tuning” dan zo’n vieze smaak in mijn mond?

Na de Ford T duurde het een goede zeventig jaar voor het hedendaagse begrip tuning zijn doorbraak kende. De Japanse autoconstructeurs zaten met hun handen in het haar door de strenge normen omtrent motorinhoud en de –relatief- arme inwoners. Spitsvondigheid was hun oplossing. Dit zorgde ervoor dat Japan overspoeld werd met goedkope scheurijzers. De bevolking van het eiland in het verre Oosten kon dit wel smaken en het duurde niet lang voor er wel een zoon was die vond dat vaders Nissan Silvia iets sneller kon.

Twintig jaar later en de scheurijzers bleven de bochtige bergwegen in Japan domineren. Skyline, Integra, NSX, RX7, 300ZX, S2000, Supra... Allemaal namen die als hemelzoete NOS klinken in de oren. Maakten we daarentegen de oversteek naar Europa, dan vonden we hooguit een paar norse Duitsers die – te dure - wagens fabriceerden. De ideologie van de Europese constructeurs draaide dan ook rond een heel ander thema: “veiligheid, kwaliteit, klasse”. We stapten in Europa massaal af van de achterwielaandrijving en hoewel Saab de grondlegger was van de – in de tuningwereld zo geliefde – turbo, werd hij hier gebruikt om wagens economischer te maken. Probeer maar eens terug te denken aan de jaren tachtig, negentig en geef me één Europese wagen die RWD was, licht, sportief en in dezelfde prijsklasse speelde als de Japanse karretjes. Ouch...

De hoogdagen van Kevin vonden we dan weer in het begin van de 21ste eeuw. Een slimme jongen bij Paramount Pictures vond het wel een goed idee om een film rond tuning een kans te geven. "The fast and the furious" was een gigantisch succes. Zelfs ons Belgenland was in de ban van die glimmende oranje Supra. Spijtig genoeg is de wetgeving in België tot op vandaag vrij streng rond dit thema. Geen engineswaps, aangepaste nokkenassen of turbocharger zonder dat vadertje staat eens flink met de vinger komt zwaaien. Dit resulteerde in een hoop schaap in wolfskleren. Opel Astra’s met het uiterlijk van een DTM-Ready car, maar met een economische 1.7 diesel, overvloedden de parking van grootwarenhuizen. Het geronk van 75 pk sterke supercars weergalmde massaal in de straten...

Waarom ik hier al 488 woorden aan vuil heb gemaakt vraag je? Sindskort worden we weer opgegeild met het nieuws van al die leuke karretjes uit het land van de rijzende zon. Toyota en Subaru bijten de spits af met hun reïncarnatie van de betaalbare sportkar. De GT86/BRZ - Toyobaru zoals ik hem gemakshalve noem - werd over heel de wereld met enorm trompetgeschal verwelkomt. Na enkele tests blijkt de globale bevinding “niet krachtig genoeg”. Ook ik had me hier aan laten vangen, tot ik 2 weken geleden iemand met een ronkende Honda CRX voor me aan een rood licht zag staan... Alle betaalbare scheurijzers die ooit uit Japan zijn gekomen waren – relatief - underpowered maar dat was geen probleem voor de plaatselijke Kevin-San. Hij monteerde er gewoon een turbo op en ging de bergwegen bedwingen. Idem dito met Amerika, daar monteren ze bovenop die turbo nog eens een supercharger, nos en - kwestie om snel rechtdoor te kunnen - 355mm achterbanden. Hier in België is van dit alles geen sprake zonder dat de regering persoonlijk in je gezicht komt spuwen uit plaatsvervangende schande omdat je plezier zou hebben met een goedkope wagen... Daar ligt de oorzaak van de – in mijn oren – vieze connotatie die tuning oproept. Niet zozeer de mensen die er hun tijd en geld in steken geven me kotsnijgingen, wel de regering die elke vorm van deftig aanpassen onmogelijk maakt. Het is een spijtige beslissing, doch begrijpelijk dat ze veiligheid boven plezier zetten. Al kan ik me niet van het idee ontnemen dat mensen die motorisch gezien de waarde van hun wagen verdriedubbelen niet voorzichtig zullen zijn en investeren in een setje betere remmen. Als Kevin toch graag hard rijdt maakt het niet uit of hij met een supercharged S2000 op pad is of met zijn Golf tdi, snel rijden doet hij toch...

De Toyobaru moet hetzelfde lot ondergaan. Net zoals zijn voorvaderen is hij een underpowerd Japanse wagen met veel potentieel. In zijn geboorteland lepelen - of moet ik zeggen stokken? – ze er al lustig V8’en in van lexus , in Amerika zijn al de eerste bedrijven die er turbo’s op zetten. En in Belgie? Laten we stellen dat Toyota en Subaru al hebben geanticipeerd op de ambities van Kevin en er standaard al 2 regenpijpuitlaten en Lexus achterlichten op hebben geplaatst...

____
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
____

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Yannick 20:58
afbeelding van Yannick

leuk alweer... ik vind het heel jammer dat alles bij ons zo origineel moet blijven qua motor... uiterlijke tuning moet voor mij meestal niet meer zijn dan een setje knappe velgen. motorisch en mechanisch is er zo veel meer te doen... om een voorbeeld te geven uit eigen leefwereld: Droom al even van een 2.0 met supercharger in mijn mx-5'je... in amerika kan je ze bij de dealer bestellen... hier word je opgehangen.

Techno Patat 21:15
afbeelding van Techno Patat

Ik hoor zelfs al van m'n neef -die student ingenieur is- een helse roddel! Hij heeft z'n stage gedaan bij het bedrijf dat keuringen uitvoert in België om daar te helpen aan de ontwikkelingen van een rollenbank om er al de gechipte diesels uit te halen!
Dat wordt gezellig :S!

Over de motorische aanpassingen zelf: aan de ene kant is het goed, want er zouden veel mensen zijn die het niet deftig doen! Maar aan de andere kant: hoeveel mensen zijn er niet die willen stalen remleidingen steken voor op circuit maar die moeten blijven zitten met hun rubberen dingen... Het enige dat je dan kan zijn stalen steken, een kous erover doen en hopen dat ze op de keuring niet voelen!

Zelfde verhaal met camber: een verlaagde Alfa krijg je niet door de keuring omdat ze teveel camber hebben! Maar afgezien van banden die slijten is camber geen slechte zaak! Mijn auto heeft zo bv veel camber, zoveel dat de binnenkant op het staal zit en de buitenkant van de band nog 4mm! Maar in de bochten doe ik wel meer G-krachten dan een M3! En net door dat camber!

Over remschijven doen ze ook zo leuk, je moet andere schijven hebben met een attest! Maar enkel Brembo levert dat attest, geen enkel ander (bruikbaar voor op de openbare weg) merk levert dat! AP-racing wel, maar dat is een hel op de openbare eg...

Waar ik dan niet tegen kan: die regenpijp als uitlaat! Een auto mag goed klinken, maar goed is niet gelijk aan luid! Zeker niet op een 1.7 diesel :S!

@Yannick: ik zeg: koop een identieke met die motor! Ga met uw huidige naar de keuring en met de andere dan spelen (en nummerplaten verhangen :P! Ge zijt toch de rijke burger hier ;)! En over de uiterlijke tuning deel ik je mening! Ik stel een auto liefst samen met OEM onderdelen en een deftige velg! Mijn auto moet er uit zien alsof hij zo te besteld is!

Techno Patat 10:54
afbeelding van Techno Patat

Omdat vadertje staat geld misloopt ;)! Je betaalt/betaalde inschrijven/taksen voor de PK's (vandaar de 163pk auto's ipv 170...)! En je verzekering vindt het ook niet leuk als je betaalt voor 163 pk en rondrijdt met 200 stuks!

Die rollenbank is ondertussen wel al van 2010 geleden, geen idee of ze er nog mee doorgaan door de hervormde inschrijvingen enzo! Al lijkt het me eigenlijk sowieso moeilijk haalbaar, een nissan gtr bv deed in de eerste generatie soms al 520pk! Hoe leg je dan uit in de keuring dat je stock 40pk cadeaunhebt gekregen van Nissan?

@vale: je dat dacht ik eigenlijk ook al! Een maat van mij heeft een auto met bijgewerkte nokkenassen en die is al elk jaar door de keuring gekomen zonder problemen...

Ik vind dat die uitstoot ook mag vervallen :P! Ik ga bv de dpf uit m'n auto halen! Hij moet regenereren om de 85km omdat ik in de week constant korte afstanden doe! Het is dan ook een kwestie van tijd voordat de DPF kapot is (en die kosten geld ze!)! En doordat die DPF constant regenereert ligt mijn verbruik 1-1,5l/100km hoger! Dus wat ik dan meer uitstoot zonder die dpf moet ik dan toch terug bijna besparen op verbruik? Maar in de keuring zou ik er normaal gezien nog net net door moeten graken, al kan het ook slecht uitdraaien...

Yvesw 11:30
afbeelding van Yvesw

@Patat: Net zoals je zelf aanhaalde met de verzekering is nokkenassen aanpassen - in principe - een no-go. Als je verzekering na een ongeval ontdekt dat je gefoefeld hebt aan de wagen trekken ze zich terug van alle verantwoordelijkheid. Een chip kunnen ze natuurlijk nooit traceren (alhoewel), maar als ze zien dat er hier en daar een ander vijsje steekt, een rubberen slang in een ander kleurtje ligt en de motor opvallend proper is, kan het wel eens gebeuren dat ze eerst een expertise uitvoeren op je wagen. Ook al ben je niet in fout na een ongeval.

Karel 13:41
afbeelding van Karel

De GT 86 werd toch voorgesteld in Europa vergezeld van Keiichi Tsuchiya (de Japanse driftkoning)? Wel, qua product placement kan dat tellen, vind ik (impliciet klinkt de boodschap: "tunen die handel").

Krijgen we hier een nieuwe trend? Bij de Hyundai Genesis werd ook al veelvuldig gesteld dat "je er geweldig kan mee driften". Lijkt me toch een Japans fenomeen. Wanneer ik een BMW M3 driftend de bocht zee rondgaan, denk ik al snel: "sjonge, sjonge - Groep 4 is al lang voorbij, hoor".

Een week of vijf, zes terug zag ik een BMW M5 (van de eerste generatie) en ik wist onmiddellijk terug waarom ik zo dol was op die auto. Hij is zo ... discreet, subtiel: dat petieterige M-logo in het stuur, vier M-velgen en dan heb je het al ongeveer gehad. Wanneer je dat vergelijkt met de huidige M5 of (ik probeer er niet te hard aan te denken) aan een AMG-Mercedes zien die huidige auto's er uit alsof ze chronisch steroïden-verslaafden zijn, het auto equivalent van een bodybuilder.

Techno Patat 13:54
afbeelding van Techno Patat

@karel: dat vind ik toch niet, zolang dat m'n moeder aan een M5/E63 nog niet ziet datze poser hebben is het een sleeper! De mensen in het dorp zeggen dan: hij heeft ne schone wmercedes gekocht, maar als je dan uitlegt dat je 75% van de Belgische Porsche's er mee zoek rijdt dan kijken ze allemaal vol ongeloof naar je!

Maar vergeleken met de eerste generatie's zijn het idd patserbakken! Maar zijn niet alle goed uitgeruste Duitsers dat, zelfs zonder de 500+ pk?
Met een sportkitje en deftige velg heb je direct een patserbak! (en de eerlijkheid gebied je toch te zeggen dat toen de eerste M3 uit kwam iedereen stond te roepen dat het een patserding was! En nu moet je al 2x kijken of het eentje is!)

Yvesw 18:58
afbeelding van Yvesw

@Ponrow: Elke modificatie aan de wagen zonder attest is illegaal, chippen hoort daar zeker bij! Je mag - in principe - zelfs geen andere remblokjes steken zonder attest. Normaal gezien moet je wanneer je de wagen chipt dit aangeven op je verzekering/ autopapieren. Waarom worden er anders nog altijd teruggeschroefde motoren geleverd volgens jou?

Techno Patat 19:24
afbeelding van Techno Patat

@Yves: ik dacht zelfs opnieuw inschrijven met nieuwe nummerplaat en alles! Omdat je een wagen hebt die niet meer conform is met het gelijkvormigheidsattest...

@Ponrow: vind ik ook zo frustrerend! Ik zie echt dagelijks auto's die nooit door de keuring graken! Maar zit er ietwat teveel speling op m'n stuur dan mag ik 2 nieuwe rubbers plaatsen van 300 EUR tstuk (gebeurde bij m'n volvo...)

devx 21:49
afbeelding van devx

@ powrow dat is onmogelijk.. in belgië mag nix maar dan ook echt nix!
ookal zou je eerlijk zijn over het vermogen 't komt nooit door de keuring..
je mag niet eens betere remmen plaatsen..
ken iemand die schijven steekt vanachter ipv trommel remmen, maar voor de keuring moesten de trommels er terug onder :)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws