ABT mag zich dan wel tegenwoordig bezig houden met Formule E, het tuningmerk is niet allergisch geworden aan benzine. Getuige deze RS-R, een Audi TT RS met de vijfcilinder opgeschroeft naar 500 pk. Een TT die een R8 eraf kan rijden op circuit? Het zal verdomd dichtbij komen.
Heiligmakend, zo'n turboblok. Want doet de Audi R8 het nog met een atmosferische V10 die 540 pk en evenveel Nm's koppel weet neer te zetten, dan pompt deze TT RS-R van ABT maar liefst 500 pk en 570 Nm uit een vijfcilinder. Waardoor grote en kleine broer waarschijnlijk best gewaagd aan elkaar worden op circuit. Verwacht dan ook dat deze ABT-creatie amper 3.5 seconden nodig heeft om de honderd aan te tikken.
Daarvoor moesten de Duitsers trouwens geen zwaar werk verrichten. Want de 100 extra pk's en 120 extra koppeleenheden halen de jongens uit de 2.5 liter vijfcilinder puur door te foefelen met z'n brein. Waardoor duidelijk wordt dat Audi het blok bewust wat dom houdt om niet té hard in het vaarwater van grote broer R8 te komen. Vijftig exemplaren zal ABT van deze TT RS-R maken waarbij vooral de uiterlijke opsmuk in het oog moet vallen. Voor ons eentje zonder die uiterlijke addendum graag maar wel met de sportieve inborst.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 5 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 8 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden