Wegrijden van al je problemen ging nog nooit zo veilig en snel. Een gepantserde Audi RS 7 met 760 pk, +1.000 Nm koppel en een sprint naar de honderd van amper 2,9 tellen. Het moet niet gekker gaan worden.
Vraag ons niet waarom maar we hebben een zwak voor gepantserde auto's. Er is gewoonweg iets inherent badass aan voertuigen die met twee vingers in de neus kogels afkaatsen en ook nog eens terug kunnen vechten. Misschien is het wel onze innerlijke Mad Max die een boontje heeft voor gepantserde wagens. Want eerlijk is eerlijk, in het merendeel van de gevallen zit er vooral een malafide figuur in die veilige cocon.
James Bond
Hoe dan ook, er is een nieuwe rakker op de markt. Eentje die niet zozeer pronkt met zijn bescherming, wel met zijn performance. Het Amerikaanse AddArmor is de bezieler van deze gepantserde Audi RS 7. Duik met ons even mee in de speclijst van deze verstevigde knaap. Te beginnen met de versterking van panelen uiteraard. AddAmor gebruikt daarvoor polycarbonaat. Naar eigen zeggen steviger maar tegelijkertijd een serieus stuk lichter dan (ballistisch) staal. Daardoor weegt deze gepantserde RS 7 amper 90 kilogram meer dan een reguliere RS 7.
Die 90 kg aan bescherming geeft deze rakker het B4-predikaat. Dat is een relatief laag Europees veiligheidsniveau. Iets concreter; deze RS 7 is bestand tegen kogels van pistolen, zwaarder geschut genre AK-74 valt wat moeilijk te verteren. Geen nood echter, er zijn een plethora aan andere veiligheidsnufjes die je laten voelen als een James Bond. Een rookgordijn, verblindende lichten, geluidskanon en zelfs deurhendels die onder stroom kunnen worden gezet, bijvoorbeeld. De voorkant wordt dan weer verstevigd zodat je zonder al te veel zorgen andere voertuigen kan rammen. Persoonlijke gasmaskers en wapens in het voertuig? Uiteraard.
Snelheidsbeul
Al weet iedereen dat dé veiligste manier om aanslagen te overleven gewoonweg vluchten is. Want waarom zou je blijven stilstaan terwijl je wordt belaagd? Wel, deze RS 7 heeft snel te over. Met dank aan APR die morrelden aan de motor. Het resultaat is een update richting 760 pk en 1.085 Nm koppel. Daarmee vliegt deze RS 7 in amper 2.9 seconden naar de honderd en houdt de pret pas op bij 325 km/u. Kijk, niet slecht voor een voertuig op runflat-banden
Maar wat kost dit nu, zo'n AddArmor RS 7 Sportback? Wel, staat er een prijs op veiligheid? Is het antwoord daarop "ja", dan biedt het bedrijf deze ombouw aan voor zo'n 81.000 euro. De RS 7 dien je dan wel zelf even voor te rijden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden