Bedek je ogen, want de meest controversiële tuner heeft zich gewaagd aan de meest controversiële Ferrari. Mansory neemt namelijk de Ferrari Purosangue onder handen en het resultaat is deze Pugnator... En geloof het of niet, maar die ziet er achteraan nog extremer uit dan vooraan.
Twee jaar geleden hadden we even medelijden met Ferrari, echt waar. Terwijl andere fabrikanten namelijk zonder schroom de ene na de andere crossover kunnen lanceren, zijn dat steigerende paard en die rode lak in Italië zo heilig dat niemand eraan mag raken. Dat merkte je dus maar al te goed wanneer Ferrari de Purosangue lanceerde want hoewel dat duidelijk een SUV was, durfde zelfs zijn fabrikant die term gedurende het hele persbericht geen enkele keer in de mond nemen. Nochtans: heilige huisjes zijn er om tegen te schoppen, oder nicht?
Latijn voor “vogelverschrikker”… denken we
Dat moet zo ongeveer de leuze zijn die bij Mansory op de deurmat geschreven staat want die Duitse tuner waagt zich nu aan de Ferrari Purosangue. Die wordt overgoten met de gewoonlijke, overdadige saus — lees: meerdere vierkante meters aan koolstofvezel. Dat koolstofvezel wordt voor de gelegenheid wel in de massa gekleurd met rood pigment, kwestie van er toch nog een Italiaanse draai aan te geven. Je vindt het goedje… welja, overal eigenlijk dus het heeft niet bijster veel nut dat we de extraatjes beginnen opsommen. Kijk gewoon naar de beelden en beslis voor jezelf welke vertaling jij zou verwachten voor de Latijnse naam die Mansory op deze creatie kleeft: die luidt ‘Pugnator’.
Hoe graag we er ook lol mee wouden trappen (“vogelverschrikker”, misschien?), ‘Pugnator’ betekent gewoon zoveel als ‘strijder’. Om die strijd te voeren, voorziet Mansory de Ferrari Purosangue ook van iets betere wapens. Zo wordt de atmosferische 6.5-liter V12 opgedreven tot een vermogen van 755 pk, 30 stuks meer dus dan standaard. Verder moet een nieuw uitlaatsysteem zorgen voor nog wat extra lawaai, kwestie van naast gezien ook gehoord te worden. Mansory gaat deze Pugnator bouwen in een oplage van zeven stuks. De prijs krijg je enkel te horen als je 't hen heel vriendelijk vraagt... Dus na die "vogelverschrikker"-opmerking van daarnet, vallen wij al buiten beschouwing.
Recente reacties
Dit kost de kleinste BMW met de lichtste motor (2024)
Lichtste versie van de vorige generatie waren de 116i en de 118i. In Nederland was dit de 120i. Heb...
Door Christophe 16 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Ik lees hier nogal wat ! Vooreerst het octaangetal : Is een relatief getal dat de klopvastheid van...
Door Guido 16 uur geleden
Ineos stopt al zijn productie... en daar kan het zelf niet aan doen
dat ze dan maar ASAP naar Corbeau bellen, lijkt me de enige gepaste opvolger
Door Yannick 17 uur geleden
Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?
Ik rijdt nu 9 jaar met een dacia logan . Nog nooit stukken gehad. Een onderhoudsbeurt van 200 euro...
Door Rene Stabel 1 dag geleden