Peugeot racet met een geweten

908 hy

Dat racen niet bepaald milieuvriendelijk is, is geen geheim. Toch proberen een aantal grote constructeurs waardige alternatieven te vinden zonder in te boeten qua prestaties. Zo bestaat er het KERS-systeem dat binnekort zijn weg vindt naar de formule 1 en waarmee nu ook Peugeot test voor Le Mans 2009.

Toyota mag gerust zijn, dit is niet de volgende concurrent voor de prius, maar een volwaardige Le Mans Proto die Peugeot volgend seizoen wil inzetten tijdens de 24 uren van Le Mans (als de wagen door de organisatie toegelaten wordt). Vandaag heeft Peugeot dus officieel de 908 HDiF HY voorgesteld op het circuit van Silverstone. De wagen maakt gebruik van het Kinetic Energy Recovery System dat energie van bijvoorbeeld de remmen recupereert en opslaat om uiteindelijk een elektromotor aan te drijven. Deze motor kan dan samen met de 700pk sterke diesel V12 voor sterkere prestaties zorgen met een zelfde of zelfs lager verbruik. Zo zal er de mogelijkheid zijn om voor 20 seconden gebruik te maken van 80 extra paarden of met dezelfde prestaties een 3 tot 5 procent lager verbruik te bekomen.

Net zoals men bij de formule  beweert is dit volgens Peugeot hét uitgelezen platform om dergelijke nieuwe technologie te testen en uiteindelijk door te spelen naar de productiemodellen. Zo zal ieder diesel-hybride model de HY-benaming krijgen, mits een licht afgezwakte versie van het hele systeem.

908 hy

908 hy

908 hy

Dat racen niet bepaald milieuvriendelijk is, is geen geheim. Toch proberen een aantal grote constructeurs waardige alternatieven te vinden zonder in te boeten qua prestaties. Zo bestaat er het KERS-systeem dat binnekort zijn weg vindt naar de formule 1 en waarmee nu ook Peugeot test voor Le Mans 2009.

Toyota mag gerust zijn, dit is niet de volgende concurrent voor de prius, maar een volwaardige Le Mans Proto die Peugeot volgend seizoen wil inzetten tijdens de 24 uren van Le Mans (als de wagen door de organisatie toegelaten wordt). Vandaag heeft Peugeot dus officieel de 908 HDiF HY voorgesteld op het circuit van Silverstone. De wagen maakt gebruik van het Kinetic Energy Recovery System dat energie van bijvoorbeeld de remmen recupereert en opslaat om uiteindelijk een elektromotor aan te drijven. Deze motor kan dan samen met de 700pk sterke diesel V12 voor sterkere prestaties zorgen met een zelfde of zelfs lager verbruik. Zo zal er de mogelijkheid zijn om voor 20 seconden gebruik te maken van 80 extra paarden of met dezelfde prestaties een 3 tot 5 procent lager verbruik te bekomen.

Net zoals men bij de formule  beweert is dit volgens Peugeot hét uitgelezen platform om dergelijke nieuwe technologie te testen en uiteindelijk door te spelen naar de productiemodellen. Zo zal ieder diesel-hybride model de HY-benaming krijgen, mits een licht afgezwakte versie van het hele systeem.

908 hy

908 hy

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
190d 12:11
afbeelding van 190d

nog minder geluid :)

Joeri 12:13
afbeelding van Joeri

Nu nog voorkomen dat ze gaan vliegen die proto's :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws