De NSU Spider is de eerste productiewagen uitgerust met een wankelmotor. Hij is dan ook samen ontwikkeld met uitvinder van de wankel, Felix Wankel. In die tijd dacht men dat wankelmotoren de toekomst was en dat het gedaan ging zijn met cilindermotor. De wankel was immers zeer geavanceerd, hij woog veel minder en er waren minder bewegende onderdelen. Veel autocontructeurs waren dan ook bezig met de ontwikkeling van een wankel. General Motors bouwde een paar Corvette wankel prototypes en Mercedes zette er één in zijn c111 prototype. De wankel is nooit doorgebroken bij NSU vanwege een te hoge slijtage van de motor.
Mazda kreeg het in 1967 wel goed met hin Cosmo Sport 110S. De slijtage was zo een probleem bij de Spider(en later de r080) dat NSU de gehele motor verving als er iets mis was. NSU kwam daardoor is de financiële problemen, werd overgenomen door VW en uiteindelijk in het Audi merk opgenomen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 8 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 23 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden