Column Sven: Spyshots en teasers

Spyshots en teasers, ze fascineren me. Niet alleen omdat ik auto-freak ben en graag snel op de hoogte ben van de laatste nieuwtjes in die sector, maar vooral omdat het een mooi spel is van de marketeers van de verschillende automerken.Waar je vroeger slechts zelden of nooit een gecamoufleerd prototype kon zien rijden, komen ze nu als het ware voorbij je voordeur met een grote pijl erboven.

 

De automerken willen gezien worden, en de ijverige marketingafdeling heeft het voordeel van een “net-niet-volledig-zichtbaar” prototype ontdekt. Je geeft een denkrichting aan, maar laat toch de details weg, waar kenners op uit zijn. Welk soort achterlichten heeft de wagen, waar komt precies de knik in de flank, gaan ze opnieuw voor een model zonder klinken op de achterste deuren, of klapt de achterste deur gewoon in de tegengestelde richting open?

 

Tegelijk krijgt het automerk de kans om de wagens op de openbare weg te testen, zonder details prijs te geven. Dit gaat van mules (die meestal enkel door freaks herkend worden) over volledig dichtgeplakte wagens tot wagens waarbij enkel nog een paar details zijn afgeplakt (zoals bij de BMW 7-reeks te zien was, zelfs na zijn officiële voorstelling) Dat die volledige afplakking niet altijd het zicht naar buiten ten goede komt, kunnen de testingenieurs van Renault je wel vertellen, nadat één van hen een nieuwe Mégane in testfase het berglandschap naast de rijweg inreed.

 

Straf ook hoeveel mensen met die wagens bezig zijn, en hoeveel mensen het nieuwe model al gezien hebben, nog voor het gezien mag worden. Denk maar aan de ontwerpers op de eerste plaats, de testpiloten, de afplakkers zelf, mensen die de reclamecampagne ineensteken, tot de arbeiders in de fabrik die de eerste modellen moeten in elkaar steken. Hebben die mensen omerta, of komen de perslekken en spyshots net van hen?

 

Ikzelf ben jammer genoeg te weinig op de baan om gecamoufleerde testmodellen te spotten, zoals dat heet, al moet ik zeggen dat ik er wel een aantal keer ben tegengekomen. Als je merkt dat je naast een ‘spot’ rijdt, krijg je een gevoel in de trant van ‘waaauw, ik heb er eentje gezien’ en hopelijk weet je dan ook welk merk/model het is. Dit gevoel gaat snel over naar hetzelfde gevoel als wat je hebt wanneer je pas je rijbewijs hebt; ‘ik heb hem (gezien), maar iedereen rond me heeft het ook’.

 

Je kan je dan de vraag stellen waarom ze precies overal gaan rondrijden met wagens die mensen ‘niet mogen zien’? Als je een wagen wil testen die niemand mag zien, dan ga je toch gewoon rijden op het circuit van Ford in Lommel, of een van de vele andere gelijkaardige in de wereld? Waarom komt een automerk met een wagen naar buiten, die iedereen ziet en toch niet gezien mag worden? Iets gelijkaardigs kom je tegen op het internet. Automerken geven beelden vrij van wagens, waarop je veel ziet,... en toch ook weer niet.

 

De recente teasers van Porsche en Mitsubishi op deze site waren de aanzet voor deze persoonlijke hersenspinsel. Op die beelden zie je een neus van een nieuw model, terwijl iedereen reeds maanden aan het wachten is op de looks van de achterkant van dat model (in het geval van de Panamera), of terwijl er achter de neus eender wat kan liggen. De neus van de Mitsubishi-nieuwe-stijl verschilt blijkbaar niet al te veel van model tot model.

 

 

Nut van deze teasers, is blijkbaar het aanwakkeren van de meningen over de modellen. Geslaagd in de opzet van Porsche, die zowel teasers als spyshots (laten) publiceren van hun nieuw model, en daarbij ook nog wat de geruchtenmolen over de eventuele diesel op gang trekken.(Nog) Niet geslaagd bij Mitsu, alwaar het model reeds snel ‘geraden’ werd. Het lijkt wel een spelletje Pictionary. Al moet het wel gezegd dat de massa gaat morren over de zoveelste scoop of teaser.

 

Neen, geef mij dan maar de perslekken of de ongewild vroege publicaties, zoals bij de Saab 9-4x, die zopas open en bloot te zien was op de Chileense Saab-website, terwijl het model nog niet officieel was voorgesteld.Zoals eerder al aangehaald is internet een belangrijke factor in de verspreiding van de beelden. Waar je vroeger tegen je vrienden vertelde dat je een gecamoufleerde wagen had gezien, kan je de foto’s nu op een forum zetten, met als gevolg dat de hele wereld het binnen de kortste keren weet.

 

Net zo kan je de foto’s manipuleren tot wat je zelf wil. Een Audi A3 berline, een Een Golf VI in Country-vorm? Een BMW X6-pickup? Even Photoshop over je foto laten gaan en je hebt een nieuwe scoop. Hetgeen mij ook weer fascineert. Hoe kan ik de kenners op een verkeerd been zetten? Ik zou één van de komende weken wel eens aan de slag kunnen gaan met zwarte tape en vuilniszakken op mijn eigen wagen, eens kijken hoe lang het duurt alvorens ik verschillende fora haal...

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
pieter 21:41
afbeelding van pieter

Knap geschreven sven.

yoran 20:55
afbeelding van yoran

right on!

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws