De Geländewagen, of hoe de G-klasse in den beginne genoemd werd, viert dit jaar zijn 30e verjaardag. Hij was oorspronkelijk in het leven geroepen om dienst te doen als militair dienstvoertuig. Om zich van deze taak te kunnen kwijten moest hij beschikken over uitstekende terreincapaciteiten en heel erg praktisch zijn. Zie daar de verklaring voor het recht toe recht aan-design van het koetswerk dat niet veel verschilpunten vertoont met de gemiddelde kast. Maar, laat het nu net die vormtaal zijn die tot op de dag van vandaag nog steeds door de vele liefhebbers van deze über terreinwagen wordt geapprecieerd.
Doorheen de jaren is de G-klasse natuurlijk herhaaldelijk aangepast en voorzien van de nodige moderne technologie om ervoor te zorgen dat hij de tand des tijds waardig zou kunnen doorstaan. De uitrusting beperkt zich niet tot het absoluut noodzakelijke, want wil je graag navigatie, leder en cruise-control? Dat, en nog veel meer behoort tot de standaarduitrusting van de recentste G-klasse. Ook qua motoren moet hij niet onderdoen. Zo kan je kiezen tussen drie verschillende motorisaties gaande van de beresterke en zuinige V6 diesel 320cdi met 224pk en 560NM koppel over de G500 die een 296pk sterke V8 in het vooronder heeft liggen tot de onversaagde en beestige G55 AMG. Deze versie zag in 2004 het levenslicht en beschikt over een 5.4l V8 met compressor die 500pk en 700NM koppel levert. Voldoende om een sprintje naar de 100 in 5.5sec mogelijk te maken. U ziet het, de G-klasse mag dan al 3 decennia meegaan, versleten is hij nog zeker niet!
om af te sluiten : TopGear roadtest Mercedes G55 AMG
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden