Open staan voor innovatie en verandering, niets is minder waar. Het naaldje dat al jaar en dag onze snelheid, benzinepeil en toerental aanduidt zou binnenkort wel eens in de vergeetmand kunnen verdwijnen. In het Fraunhofer Instituut is m'n bezig aan een 3D dashboard. Dat dashboard zal de relatie kunnen weergeven tussen wagen en de omgeving ervan. Het strafste moet nog komen. Er zal namelijk geen gebruik gemaakt worden van een scherm of dergelijke. Er zijn een aantal camera's in de wagen die de bestuurder's ogen opzoeken.
Zo zal het dashboard haar perspectief dus aanpassen aan de hoogte waarop de bestuurder zich bevindt (ooghoogte). Op die manier kan de bestuurder altijd alles optimaal lezen. Wat je ziet echter, kan je zelf iets of wat bepalen. Oliepeil, bandendruk, snelheidsmeter enzovoort zijn in te stellen om al dan niet te voorschijn te komen. Prototypes zullen volgende maand te zien zijn op de CeBIT conventie.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden