Audi heeft zijn R10 aan de kant geschoven en gaat dit jaar zijn titel in Le Mans verdedigen met de R15 Tdi.
Nadat Audi met de R8 en de recente R10 Tdi enorm succesvol was in zowel Le MAns als de Le Mans endurance series als de American Le Mans Series stappen ze nu over op de R15 die dus opnieuw gebruik maakt van een diesel krachtbron, dit keer met 10 cilinders. Als Peugeot het vorig jaar al moeilijk had zal dit jaar er niet gemakkelijker op worden.
De V10 werd deftig onder handen genomen en perst er nu een indrukwekkende 600pk en 1050 Nm koppel uit. In de R15 werd de hele motor lichter gemaakt en compacter wat dan weer de wegligging ten goede komt. Qua uiterlijk gaan ze bij Audi blijkbaar dezelfde weg op als in de F1 op dit moment met een wagen die veel weg heeft van de R8R van pakweg 10 jaar geleden. Maar dit keer werd ieder hoekje zorgvuldig berekend met behulp van 'Computional Fluid Dynamics'. Een technologie die reeds zijn intrede deed in de DTM op de A4. En natuurlijk zien we opniew de LED lichtjes al hebben ze hier weldegelijk een doel, dankzij de volledig vernieuwde elektronica.
via: Autoblog.com
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden